G4Media.ro

Scandalul autostrăzii ”muzeu” Lugoj-Deva: Guvernul a reziliat contractul, deși se poate circula…

Scandalul autostrăzii ”muzeu” Lugoj-Deva: Guvernul a reziliat contractul, deși se poate circula pe tronsonul cu probleme. Cuc amenință cu dosare penale, opoziția îl acuză de ”ticăloșie”

Șefii din Transporturi nu știu să le spună șoferilor când vor circula pe cei 21 de kilometri dintre Ilia și Coșevița, parte din autostrada Lugoj-Deva, aproape terminați de firma spaniolă Comsa. După rezilierea contractului cu Comsa, lucrările despre care ministrul Cuc spune că ar fi făcute prost de constructor ar urma să fie remediate în 2-3 săptămâni de angajații Companiei de Infrastructură, potrivit unui anunț făcut joi. Cuc amenință cu dosare penale, dar Cătălin Drulă (USR) îl acuză de ”ticăloșie” și minciună.

Răzvan Cuc a apărat astăzi decizia CNAIR de a rezilia contractul pe motiv că unele lucrări aveau probleme de calitate. Șeful Companiei de Infrastructură spune chiar că pe alocuri stratul de asfalt turnat este mai mic cu 1,5-2 cm față de normă. Dezastrul numai Lugoj-Deva lotul 3 ar putea ajunge și pe masa procurorilor. Ministrul Transporturilor a declarat că se va îndrepta penal împotriva consultantului, care ar fi trebuit să monitorizeze cu atenție proiectul și pe care îl acuză că ar fi închis ochii la unele probleme, şi a managementului CNAIR, care a făcut plăţile şi nu a verificat calitatea lucrărilor. În paralel, se va face o expertiză cu un expert independent asupra calităţii acestui lot de autostradă.

„Autostrada – am văzut că s-au grăbit unii să spună că va rămâne muzeu – nu va rămâne muzeu. (…) Nu o deschidem repede acum, pentru că au făcut-o alţii în 2014 şi am văzut ce s-a întâmplat. Eu am solicitat CNAIR să facă recepţia în termenii legali şi cei mai benefici pentru statul român. Aşa că ei vor prelua autostrada şi vor face lucrările, care durează 2-3 săptămâni, dăm drumul la trafic şi restul lucrărilor le vom face sub trafic. (…) Nu deschidem lotul până nu decolmatăm şanţuri ca să se scurgă apele, şi gardul perimetral, să ne trezim cu un câine sau alt animal pe autostradă. Nu pot da drumul la un lot de autostradă fără elementele de siguranţă. Niciodată nu o să fac lucrul ăsta. Poate să zică oricine orice”, a declarat Răzvan Cuc într-o conferință de presă.

Autostrada Lugoj-Deva lot 3

  • Lungime: 21,14 km
  • Constructor: Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. – COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A. – Arcadis Eurometudes S.A.
  • Valoare contract: 579,9 mil. lei
  • Ordin de începere a lucrărilor: noiembrie 2013

Potrivit directorului general al CNAIR, Sorin Scarlat, din 2014 și până acum în procesul de construire a acestui lot de autostradă au fost identificate 60 de neconformităţi, dintre care 58 au fost rezolvate până pe 12 august, atunci când constructorul a cerut recepția lotului de autostradă. Deși a declarat că există unele întrebări privind calitatea lucrărilor executate de Comsa, ba chiar din 21 de probe luate de CESTRIN (Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică, n.r) 19 au fost neconforme arătând că există probleme și la nivel de asfalt și la nivelul terasamentelor, șeful CNAIR susține că cei 21 de kilometri de șosea rapidă sunt siguri și pe ei se va putea circula odată ce lucrările vor fi finalizate.

„Se poate circula pe ea. În momentul în care vor fi finalizate toate lucrările de taluze, şanţuri, colectare şi evacuare a apelor, garduri de protecţie se poate circula pe această autostradă. Dar vreau să vă spun un lucru. Contractul spune clar: trebuie să finalizeze contractul. Or, domnul constructor a încercat să forţeze recepţia lucrării ca perioada de penalităţi să se diminueze. El era conştient că pe data de 12 (iulie – n.r.) când a solicitat această recepţie nu erau lucrările finalizate”, a precizat Scarlat.

Ministrul Transporturilor a susţinut că vor răspunde penal atât reprezentanții consultantului (Asocierea HILL INTERNATIONAL NV – HILL INTERNATIONAL (BUCHAREST) SRL – PROIECT CONSULTING SRL), dar şi conducerea CNAIR.

„Cu siguranță ne vom îndrepta penal împotriva consultantului care a emis acele acte pe care și le-a asumat, inclusiv vizavi de grosimea asfaltului, cât și asupra managementului de la Companie (CNAIR) care a făcut plățile și nu a trimis CESTRIN-ul să verifice. (…) Dacă au fost bani plătiţi în plus pe lucrări neefectuate sau pe materiale nepuse în operă banii trebuie recuperaţi şi toţi trebuie să suporte consecinţele. După ce vedem cine a greşit, repet. Consultantul e primul care a greşit, pentru că el şi-a asumat hârtiile. El a dat hârtiile semnate, ştampilate, la companie: totul e ok”, a precizat Răzvan Cuc.

Contractul pentru execuţia lotului 3 al autostrăzii Lugoj-Deva este plătit în proporţie de 94%. CNAIR a trimis deja constructorului o factură de penalităţi de 73 de milioane de lei și face calcule pentru a mai cere și alți bani.

„Mai avem garanţia de bună execuţie de 58 de milioane de lei şi a mai fost deschisă o factură de penalităţi de 6,3 milioane de lei. Urmează să se calculeze perioada de întârziere a contractului. După această calculaţie, vom vedea câte zile de întârziere are antreprenorul şi vom emite altă factură de penalităţi pentru nerespectarea termenului de execuţie”, a declarat joi Sorin Scarlat, directorul general al CNAIR.

Asociația Pro Infrastructura a criticat dur decizia CNAIR de a rezilia contractul cu spaniolii de la Comsa, în condițiile în care chiar oficialii din MT și CNAIR au declarat că pe acest lot de autostradă se poate circula în siguranță. „Imaginați-vă rezilierea unui contract al unei case unde mai trebuie pus un bec”, au scris cei de la API pe pagina lor de Facebook.

Relația dintre CNAIR și drumarul spaniol a devenit una tensionată după ce acestuia din urmă i s-a refuzat recepția tronsonului de autostradă deoarece unele lucrări aveau probleme de calitate, iar altele nu erau finalizate. Spaniolilor li s-a cerut și prelungirea garanției de bună execuție de la 4 ani la 10 ani. Potrivit ministrului Transporturilor, aceștia ar fi aceptat doar o prelungire a garanției doar de până la 7 ani cu condiția reducerii garanției de la 58 la 11 milioane de lei și a renunțării din partea CNAIR a penalităților de întârziere.

Foto: Asociația Pro Infrastructură

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

4 comentarii

  1. Sa inteleg ca de 5 ani nimeni nu a verificat nimic pe santier? Ce au facut cei de la CNAIR? Ce a facut firma platita bine sa verifice lucrarea? Repetam povestea cu lotul facut de Salini de la Saliste la Cunta care este praf?

  2. Majoritatea celor afirmate de Cuc sunt minciuni si perdele de fum politice. Constructorul va obtine in instanta despagubiri consistente. Trebuie ca Razvan Cuc, directorii din CNAIR responsabili de acest dezastru, Viorica Dancila in al carei guvern este Cuc si PSD sa plateasca in mod solidar tot ceea ce va fi de platit in plus conform deciziilor instantei. Este inadmisibil sa platim tot noi pentru incompetenta acestor imbecili!

  3. Toti mortii degeaba de pe soselele Romaniei sa-l bantuie constant noaptea pe Grasul acesta si pe familia sa de grasi.
    Singura speranta care ne-a mai ramas in lupta cu prostia astora…cat trebuie sa-i mai suportam?

    • desi e rau ca nu avem autostrazi, realitatea arata ca si pe autostrazi mor, si mor din cauza prostiei lor cel mai des. daca pe soselele nationale s-ar respecta limitele de viteza ar fi mult mai putine accidente mortale. nu e ca si cum nu ai sti cu ce ai de-a face, ca tu ai venit din alt sistem solar, unde totul era roz.
      daca in loc sa gonim ca dementii pe soselele nationale gonim pe autostrada, la final sunt sanse mari tot la cimitir sa ajungem.