Scandalul corvetelor militare: Presa franceză acuză guvernul PSD și pe Liviu Dragnea că favorizează compania olandeză Damen în dauna Naval Group, care ar avea o ofertă mai bună
Publicația franceză La Tribune acuză guvernul României că încearcă ”cu disperare” să scoată compania olandeză Damen câștigătoare la licitația lansată la începutul anului pentru livrarea a patru corvete militare. La Tribune scrie că, în ciuda faptului că firma franceză Naval Group a prezentat o ofertă financiară mai bună, guvernul român și Liviu Dragnea ”sunt de multă vreme pentru Damen”, potrivit Rador.
Articolul din săptămânalul economic La Tribune apare cu trei săptămâni înainte ca România să anunțe rezultatul oficial al licitației.
”Din motive obscure, România încearcă cu disperare să facă în așa fel încât olandezul Damen să câștige pe seama Naval Group… care a câștigat licitația. Parisul este gata să lupte pentru a apăra oferta grupului naval”, scrie ziaristul Michel Cabirol în La Tribune.
Ziarul francez anunță că Naval Group, care ar urma să construiască la Constanța cele patru corvete, a anunțat la licitație prețul de 1,2 miliarde de euro, mai ieftin decât cele 1,25 miliarde cerute de Damen și cele 1,34 miliarde euro cerute de constructorul italian Fincantieri, cel de-al treilea participant la licitație.
”Un adevărat duș înghețat pentru București, care a trebuit deja să anuleze în 2016 un proces de achiziție a patru corvete din cauza unor nereguli de procedură comise în favoarea Damen”, scrie La Tribune.
Ziarul francez acuză că ”guvernul român, care ar trebui să anunțe selectarea unui furnizor pe 12 ianuarie, este de multă vreme pentru Damen, acționar cu 49% la șantierul din Galați, alături de statul român (51%). Este în special cazul unuia din oamenii cei mai puternici din România, președintele social-democrat al Camerei Deputaților, Liviu Dragnea, care face și desface guverne”.
La Tribune scrie că obstacolul principal în calea planurilor guvernului PSD de a acorda contractul olandezilor de la Damen s-a înregistrat la începutul lui decembrie, la deschiderea plicurilor care conțineau ofertele financiare, unde francezii de la Naval Group au avut cea mai bună ofertă.
”Pentru guvern, toată problema e să găsească o modalitate de a atribui legal contractul Damen și să mascheze această decizie prin artificii. De unde anumite manevre (audit, examinarea prelungită a dosarului..) pentru a elimina Naval Group sau, mai bine, să tărăgăneze dosarul și deci să evite în acest fel o victorie a grupului naval francez”, scrie La Tribune.
Publicația franceză anunță că autoritățile de la Paris consideră că guvernul României ”a depășit linia albă, exasperând la cel mai înalt nivel”. La Tribune anunță că ministrul francez al Apărării, Florence Parly, urmează să-i telefoneze noului său omolog român, Gabriel Leș, pentru a discuta subiectul.
La Tribune pune sub semnul întrebării atașamentul României față de parteneriatul strategic cu Franța, aducând ca argument și refuzul Bucureștiului de a comanda elicoptere militare de la fabrica inaugurată de Airbus Helicopters la Ghimbav. ”Bucureștiul l-a plimbat timp de doi ani pe constructorul de la Marignane, flirtând deschis în paralel cu americanul Bell, în vreme ce România are o cooperare de aproape 50 de ani cu Airbus Helicopters… Căci datele dosarului sunt clare: fie Bucureștiul cumpără elicoptere de la constructorul franco-german pentru a pune în funcțiune linia de asamblare de elicoptere de transport H215 de la Ghimbav inaugurată în august 2018 în prezența lui François Hollande, fie linia de asamblare va fi închisă și transferată într-o altă țară”.
Context: România a început la începutul anului 2018 un program, pentru care a alocat 1,6 miliarde de euro, pentru cumpărarea a patru corvete militare multifuncționale. În locul unei negocieri cu constructorul care poate furniza cele mai performante corvete, guvernul PSD a ales calea unei licitații. Una dintre condițiile de bază pentru participarea la licitație a fost ca firma câștigătoare să construiască cele patru corvete la un șantier din România. Așa se face că în cursa finală au rămas cele trei companii europene care au șantiere sau parteneriate cu șantiere navale din România: Naval Group (Franța), Damen (Olanda) și Fincantieri (Italia).
Procedura de achiziție are ca factor de departajare prețul cel mai mic.
Foto: InquamPhotos / Octav Ganea
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
15 comentarii