Scandalul facturilor mărite la energie: Răzvan Nicolescu critică arbitrul pieței energiei pentru pasivitate și cere unificarea a patru instituții, după model olandez, pentru a preveni situații similare
Odată cu liberalizarea pieței energiei electrice de la 1 ianuarie 2021, milioane de clienți care nu au semnat un nou contract de furnizare pe piața liberă vor plăti facturi mai mari, potrivit Asociației Energia Inteligentă. Răzvan Nicolescu, fost ministru al Energiei și fost preşedinte al Agenţiei Europene de Reglementare în Energie (ACER), spune într-un scurt interviu pentru G4Media.ro că vina principală pentru această situație o poartă Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), care nu a făcut o campanie masivă de informare.
Informația pe scurt:
– liberalizarea pieței începe de la 1 ianuarie 2021, iar clienții casnici ar fi trebuit să căute oferte avantajoase de furnizare a energiei. ANRE nu va mai stabili preţurile pentru consumatorii casnici, acestea fiind calculate de furnizorul tradiţional şi se vor numi preţuri de serviciu universal. Consumatorii fie rămân cu actualele contracte, la preţuri de serviciu universal, care cresc cu 13-26%, fie încheie alte contracte în piaţa liberă.
– mulți clienți nu au știut că trebuie să încheie contracte noi și rămân automat clienții actualilor furnizori, dar vor plăti prețuri mai mari, adică prețurile din oferta de serviciu universal (mai mari decât cele de pe piața liberă)
– ANRE, condusă de ex-PSD-istul Dumitru Chiriță, nu a făcut nici o campanie de informare a consumatorilor asupra liberalizării pieței de energie electrică
Rep: De ce am ajuns în această situație, cu sute de mii de clienți care nu au încheiat noile contracte?
Răzvan Nicolescu: Sunt foarte mulți oameni care nu sunt nformați, lipsește informația, lipsesc sursele de informare. E în primul rând o vină a autorităților.
Rep: Cine e de vină, mai precis?
Răzvan Nicolescu: Cea mai mare responsabilitate îi revine ANRE, apoi Protecției Consumatorilor și Guvernului. Dar entitatea responsabilă de acest proces este ANRE. Comunciatele de presă al ANRE înseamnă mult prea puțin față de ce trebuia să facă. Se impunea un parteneriat cu TVR, Radio România, emisiuni în care să le explice oamenilor într-un limbaj simplu ce e de făcut.
Ar fi trebuit lansată o linie verde gratuită la care să li se răspundă întrebărilor clienților – mulți consumatori nu înțeleg ce scrie pe factură, e foarte complicat de citit, și eu pierd mult timp, chiar și mie îmi este greu, atunci unui om fără studii în domeniu îi este și mai greu.
Sunt în România milioane de oameni care nu știu ce trebuie să facă. Este grav și regretabil.
Rep: Dar ce ar putea să facă acum acești clienți?
Răzvan Nicolescu: Trebuie să găsească un număr de furnizori – 3,4,5 – există o listă pe site-ul ANRE, dar nu au date centralizate de contact, cum îi contactezi tu ca și consumator. Să le scrie și să le ceară rapid o ofertă, apoi să compare ofertele, să fie atenți dacă ofertele au taxele incluse, au TVA inclus. Apoi să decidă și să aleagă oferta cea mai bună și să semneze contractul. Oamenii trebuie să fie atenți la potențialele clauze abuzive, care prevăd penalități la schimbarea contractului după o anumită perioadă.
Autoritățile trebuie să fie atente și dacă există furnizori ce propun contracte la limita legii, pot sancționa chiar și cu retragerea licenței de furnizare.
Rep: Câți clienți sunt în situația aceasta?
Răzvan Nicolescu: Milioane de clienți, probabil 4-5 milioane.
Rep: Există vreo posibilitate de amânare a liberalizării de la 1 ianuarie?
Răzvan Nicolescu: Teoretic există, poate fi prelungit acel termen. Dar de fiecare dată noi suntem nepregătiți. Peste 6 luni nu vom fi în aceeași situație? Liberalizarea trebuie văzută ca o oportunitate, dar doar dacă oamenii au informațiile și cunoștințele necesare. Altfel, ea devine o problemă.
Rep: Dar nu e și o responsabilitate individuală?
Răzvan Nicolescu: Este, și trebuie să ne schimbăm comportamentul. Dar avem și o realitate: jumătate din populație trăiește în mediul rural, cu acces dificil la internet. Exemplu: comparatorul de prețuri de pe site-ul ANRE, care e de formă, compară mere cu pere: oferte cu taxe și fără taxe, cu TVA și fără TVA, cu taxa de cogenerare și fără. E un instrument de formă, doar pentru a spune că-l avem. De ce nu avem unul ok, când România are atâția IT-iști?
Dar sunt mulți oameni în mediul rural care nu operează internetul, ei se uită la TV și radio, trebuie să-i vadă pe șefii ANRE, reprezentanții Guvernului, că le explică într-un limbaj ușor de înțeles ce e de făcut. Da, trebuie să ne documentăm fiecare, dar dacă nu avem informații și de unde să le luăm, cum să facem această alegere?
Rep: Ce soluții vedeți acum pentru deblocarea situației?
Răzvan Nicolescu: Se poate face o campanie foarte agresivă de comunicare, corobarată sau nu cu o prelungire de termen. E maximă nevoie ca oamenii să fie informați.
În ce privește perfomanța instituțiilor, eu sunt adeptul unui model în care ANRE, Consi Concr, ANCOM și Prot Consum să formeze o singură instituție, ca acțiunile lor să fie mai bine coordonate. Adică arbitrii piețelor să fie într-o singură instituție, pentru că uneori ele își mai pasează responsabilitatea. Olanda are un astfel de model și lucreaxă foarte eficient cu 500 de oameni. La noi, în cele patru autorități separate, lucrează peste 3.500 de oameni. Și e vorba de responsabilitate, eficiență și coordonare. Modelul de organizare al Consiliului Concurenței e foarte avansat, numirile sunt făcute cu multe filtre – lucrurile sunt foarte mature. Eu sunt clar adeptul unei asemenea structuri, care însemnă lipsa posibilității de pasare a responsabilității.
Foto: Răzvan Nicolescu (Agerpres / Grigore Popescu)
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
40 comentarii