Scandalul ”Ridesharing”. Cum explică un șofer Uber lupta cu autoritățile pentru a obține autorizațiile: ”Eu nu sunt anti-taximetrie, ci pro-tehnologie”
Modificarea adusă legii taximetriei prin ordonanţa de urgenţă care a intrat în vigoare pe 16 mai, care vizează direct transportul ridesharing, a provocat un val de nemulţumiri atât în rândul şoferilor, dar mai ales în rândul utilizatorilor. Două milioane şi jumătate la număr, după cum susțin Uber, Bolt și Clever.
Pentru a înţelege mai bine problema, G4Media.ro a stat de vorbă cu Roxana M. Are 42 de ani şi este „uber driver” de aproape doi ani. Femeia este mai hotărâtă ca oricând să practice în continuare acest job. Asta pentru că, spune ea, a făcut tot ce i-a stat în putinţa pentru a obţine toate autorizaţiile necesare pentru a fi în legalitate: copia conformă care atestă faptul că are dreptul să facă transport de persoane în regim de închiriere, RCA, talon cu ITP valabil, asigurare pentru persoane și bagaje, atestat profesional, permis şi buletin. Problema este acum, spune Roxana, tot la autorităţi. Mai exact în curtea primăriilor. Asta pentru că, deşi femeia a depus toate actele necesare pentru a-şi desfăşura activitatea, nu i-au fost eliberate: ecusonul de pus în bordul maşinii şi documentele fiscale pe care nu le are în format fizic, ci doar în format electronic.
„Îmi cunosc foarte bine drepturile şi cunosc foarte bine legea. Eu am făcut tot ce mi-a stat în putinţă să fiu în legalitate, dar instituţiile care ar fi trebuit să facă lucru ăsta nu l-au făcut pentru mine. L-am solicitat, nu mi s-a dat. Sunt chestii care nu au depins de mine ca individ şi nicio instanţă din lumea asta nu o să dea dreptate unui organ care ia măsuri împotriva mea, atâta timp cât lucrurile nu au depins de mine. Dacă sunt luate măsuri împotriva mea şi sunt corecte, o să mi le asum. (…) Cu toţii suntem interesaţi să ştim foarte clar ce avem de făcut, ce autorizaţii trebuie să avem şi atâta tot. Lucrurile trebuie să se reglementeze şi să se clarifice cumva pentru că nu putem sta într-un vid legislativ sau în conflicte legislative pe veşnicie. (…) UBER-ul este un fenomen important şi dorit în România. Eu personal aş merge cu UBER şi nu cu un taxi pentru că stabilesc dinainte destinaţia, ştie foarte clar şoferul de unde mă ia şi până unde mă duce, ştiu foarte clar care este preţul pe care urmează să îl plătesc, am o hartă generată de o aplicaţie, am o traiectorie clar stabilită. (…) Eu nu sunt anti-taximetrie, ci pro-tehnologie. Nu sunt împotriva taximetriei. Sunt două servicii care trebuie să existe pe piaţă, care trebuie să concureze şi nu să se ucidă reciproc” a declarat pentru G4Media.ro Roxana M., UBER driver.
Efectele OUG
Ordonanţa elimină sintagma „în mod repetat” din Legea 38/2003 privind transportul în regim de taxi. Dacă până acum persoanele fizice sau juridice erau dovedite că efectuau ”în mod repetat” transport public de persoane, contra cost, erau taxate cu amenzi de la 1.000 lei la 5.000 lei. Acum, „cu ajutorul” noii ordonanţe, poliţiştii nu vor mai fi nevoiţi să demonstreze că şoferiii Uber, Bolt sau Clever transportă persoane în regim de taxi, în mod repetat. Pentru a-i putea amenda, este necesar să fie prinşi făcând asta o singură dată.
Ce s-a întâmplat în București încă din prima zi în care ordonanţa a intrat în vigoare? Poliţia Capitalei a anunţat că a sancţionat patru conducători auto „care efectuau transport public de persoane contra cost în regim de închiriere, pentru nerespectarea prevederilor Legii 38/2003 privind transportul în regim taxi sau de închiriere: 1 conducător auto în vârstă de 34 de ani care efectua transport public de persoane contra cost în regim de închiriere, transportând clientul pe raza Mun. București, deși este autorizat să efectueze acest tip de transport pe raza altei localități din jud. Ilfov, sancțiune prevazută de art. 52 alin (2), lit. v și sancționată de art. 55 pct. 3), lit. a din Legea 38/2003 privind transportul în regim taxi sau de închiriere. 3 conducători auto au fost sancționati pentru efectuarea transportului public de persoane contra cost în regim de închiriere, fără a deține autorizație taxi valabilă sau copie conformă pentru transportul de persoane în regim de închiriere, sancțiune prevazută de art. 7 alin (2) și sancționată de art. 55 pct. 3), lit. h din Legea 38/2003 privind transportul în regim taxi sau de închiriere.”
În cazul ultimelor 3 sancțiuni, ca măsura complementară polițiștii au suspendat și dreptul de utilizare a vehiculului pentru o perioadă de 6 luni, prin reținerea certificatului de înmatriculare și a plăcuțelor cu numărul de înmatriculare.
Joi seară a apărut și prima delimitare guvernamentală de efectele OUG. Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, văzând oprobiul din randul opiniei publice, a catalogat ştirile ca fiind „fake news”. Mai mult decât atât, a dat asigurări că cele trei platforme online nu vor fi interzise și le-a sugerat șoferilor amendați să conteste sancțiunile.
O declaraţie comună a celor trei aplicaţii de ridesharing arată că până când Guvernul nu va reglementa exact în ce constă activitatea de ridesharing, starea de incertitudine va persisita şi va rămâne riscul unor abuzuri care vor afecta în mod serios atât activitatea şoferilor, cât şi a celor 2.5 milioane de utilizatori ai aplicatiilor.
„Numărul şoferilor activi pe aplicatiile companiilor de ridesharing a fost ieri cu 25% mai mic decat media zilnică, ceea ce a facut ca timpul de asteptare să crească la peste 10 minute. Acesta este rezultatul incertitudinii create de întarzierea adoptării unor reglementari specifice şi de intrarea în vigoare a modificărilor la legea taximetriei. Acestea din urmă pot da naştere unor abuzuri împotriva şoferilor care sunt înscriși pe aceste platforme, cu amenzi de zeci de mii de lei şi chiar confiscarea placuţelor de înmatriculare pentru 6 luni”, se arată în declaraţia comună a celor trei aplicaţii Uber, Bolt şi Clever.
Foto: InquamPhotos / Octav Ganea
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
16 comentarii