Scandalul șoferului drogat din 2 Mai: Poliția, o vulnerabilitate a statului român
Sub conducerea lui Bogdan Despescu și a lui Benone Matei, Poliția Română e implicată constant în scandaluri de incompetență sau corupție. O instituție-cheie în stat, care ar trebui să garanteze siguranța cetățenilor, s-a transformat într-o vulnerabilitate majoră. Cea mai bună dovadă e modul în care polițiștii l-au scăpat printre degete pe tânărul care a accidentat mortal două persoane în 2 Mai. Cu o astfel de instituție cangrenată de incompetență și corupție, chiar și obiectivele externe precum aderarea la Schengen sunt puse în pericol.
Prestația polițiștilor în cazul tragediei din 2 Mai spune totul despre profesionalismul instituției. Un localnic a sunat noaptea la 112 să reclame că tânărul conduce haotic, poliția i-a găsit în mașină droguri, dar nu i-a făcut drugtest și l-a lăsat liber la volan. Două ore mai târziu, el a ucis doi tineri după ce a dat cu mașina peste ei.
De ce nu l-au testat polițiștii pentru consum de droguri? Explicația oficială e că nu avea comportament de drogat. Și asta în plin sezon estival, când stațiunile de la Marea Neagră colcăie de traficanți în căutare de clienți și de tineri care vor puțină distracție.
Explicația halucinantă nu a fost însoțită de nici o demisie sau demitere. Nimeni nu a invocat onoarea, termen pe care altfel polițiștii îl rostesc cu gura plină de câte ori vine vorba de pensiile lor speciale și de privilegiul pensionării la 45 de ani.
La fel cum nimeni nu a demisionat sau nu a fost demis în lungul șir de scandaluri din mandatele lui Bogdan Despescu, secretar de stat pentru ordine și siguranță publică, și Benone Matei, șeful Poliției Române.
Și au fost multe momente în care imaginea poliției a fost avariată: incapacitatea de a prinde autorul atentatului cu bombă care a ucis un om de afaceri în Arad în 2021, licitația suspectă cu BMW-uri de la firma prietenului președintelui Iohannis, negocierile ratate cu criminalul din Onești, zecile de migranți ilegali care traversează țara și sunt prinși în Ungaria.
Proasta gestionare a resurselor în poliție e de notorietate: instituția cumpără cele mai scumpe mașini posibile pentru patrulare, dar nu are suficiente drugteste, iar uniformele polițiștilor de pe teren sunt de nepurtat. Ca să nu mai vorbim de exemplele strigătoare la cer: clubul sportiv Dinamo are câteva sute de angajați, deși nu e clar de ce un minister de interne are nevoie de sportivi profesioniști, în timp ce în centrul Bucureștiului, acolo unde e plin de dealeri și tineri drogați ziua în amiaza mare, nu patrulează nici un polițist.
Diferența de organizare și competență se vede chiar în interiorul Ministerului de Interne, unde Raed Arafat a făcut din Inspectoratul pentru Situații de Urgență o instituție care merge ceas și a devenit un adevărat brand de export pentru România. Poliția Română în schimb, și ea parte din Ministerul de Interne, e o instituție eșuată.
Și nici nu are cum să nu fie așa. În primul rând, poliția e decimată de pensionările forțate ale angajaților ajunși la deplima maturitate profesională. Acum se văd roadele strategiei lui Liviu Dragnea și a PSD, care au schimbat legea astfel încât militarii și polițiștii să poată ieși la pensie la vârsta când au maximum de experiență și energie. Iar locul lor a fost luat de polițiști făcuți pe repede înainte, oameni fără pregătire aduși din stradă și trecuți superficial prin cursuri de calificare. În al doilea rând, cum să funcționeze corect o instituție când în fruntea Ministerului de Interne e parașutat un avocat care are zero experiență cu poliția și structurile de forță? O fi Cătălin Predoiu politicianul bun la toate, dar cu siguranța publică nu are nici în clin, nici în mânecă.
Realitatea e în răspăr cu raportul elogios al Comisiei Europene de anul trecut, care prezenta o imagine idealizată a instituțiilor românești, inclusiv poliția. În 2022, Bruxelles-ul susținea că ”România dispune de o gestionare a frontierelor de înaltă calitate și solidă, inclusiv supravegherea frontierelor și controale sistematice la frontieră, precum și de cooperare polițienească internațională. Lupta împotriva migrației ilegale și a traficului de ființe umane sunt două priorități în care România este activă. Sistemul de informații Schengen este bine pus la punct”.
O fi aparatură poliției ”state of the art”, așa cum susține Comisia Europeană, dar ce te faci cu polițiștii care întorc capul atunci când văd un puști cu droguri în mașină și îi dau drumul înapoi pe străzi la volanul unui bolid? Ce te faci când scannerele din vămi sunt oprite fix cât să intre un transport de droguri sau de migranți ilegali?
Ce te faci cu o conducere a poliției care închide ochii la toate aceste derapaje și acceptă numirile cerute de partidele de la Putere, marginalizând profesioniștii și slăbind astfel instituția?
Un premier puternic și un ministru de Interne puternic ar tăia în carne vie. Ca semnal că e inacceptabil un comportament ca al polițistului de la 2 Mai. Instrumentele sunt la ei. Un premier slab și un ministru slab se vor ascunde în spatele unor interminabile anchete interne ce vor găsi vinovați doar printre șefuleții fără sprijin politic. Vom afla rapid dacă Marcel Ciolacu și Cătălin Predoiu sunt puternici sau nu.
Între timp însă, încrederea populației în instituția poliției se prăbușește rapid. Adăugați la neîncrederea în sistemul sanitar care te omoară cu zile și suspiciunea față de sistemul falimentar de educație și veți înțelege de ce milioane de români și-au găsit casa departe de casă.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
20 comentarii