G4Media.ro

„Schengen”, „ciocolată Dubai” și „cordon sanitar” au fost cele mai importante cuvinte…

„Schengen”, „ciocolată Dubai” și „cordon sanitar” au fost cele mai importante cuvinte pentru bulgari, în 2024, conform unui studiu al unei populare platforme de alfabetizare

„Schengen” este cel mai emblematic cuvânt pentru Bulgaria în anul 2024. Cu 37% din voturi, numele satului luxemburghez, devenit sinonim cu libera circulaţie a persoanelor şi a mărfurilor în Uniunea Europeană, a ocupat primul loc în clasamentul tradiţionalului studiu, realizat pentru al patrulea an consecutiv de platforma de alfabetizare „Cum se scrie?”, potrivit SEGA, citată de Rador

Primele trei sunt completate de expresiile „ciocolata Dubai” (26 la sută din voturi) şi „cordon sanitar” (24 la sută). Urmează apoi, în top 10,  cuvântul „Gundy” (bomboane scoțiene făcute cu melasă), apoi cuvintele „alegeri”, „dezinformare”, „lipsă de apă”, „Trump”, „nou început” şi „olimpiadă”.

Suma procentelor depăşeşte 100, deoarece fiecare utilizator avea dreptul de a distinge până la trei cuvinte în studiu, pe care el le considera cele mai importante.

Iniţiativa evidenţiază încă o dată cele mai importante subiecte şi teme din ultimul an, examinând utilizarea limbajului atât în „rândul oamenilor, cât şi în mass-media. Există doar două coincidenţe între cele două clasamente – numele preşedintelui american Donald Trump, care se află în fruntea clasamentului celor mai populare figuri din mass-media, şi „alegeri”, notează autorii studiului.

Cuvântul câştigător semnalează în mod clar orientarea europeană a bulgarilor, subliniază organizatorii iniţiativei – dr. Pavlina Vârbanova, creatorul site-ului „Cum se scrie” şi Doroteia Nikolova, profesoară de limbă şi literatură bulgară şi jurnalist. Aici putem face o comparaţie cu cuvântul câştigător de anul trecut – sintagma „inteligenţă artificială”, care ne-a conectat la tendinţele globale. „Cordon sanitar, dimpotrivă – arată societatea bulgară din interior – liniile de demarcaţie şi polarizarea, incapacitatea de a ajunge la un acord asupra dezvoltării ţării, adaugă ele.

Ar fi interesant de analizat sintagma care a ocupat locul doi – „ciocolata Dubai”, crede dr. Vârbanova. Una dintre interpretările sale este că „realitatea noastră bulgară ne-a zdruncinat şi căutăm plăcere în ceva exterior şi în afara politicii. Un alt aspect mult mai îngrijorător este că puterea reţelelor sociale creează riscuri din ce în ce mai mari, aşa că anul acesta alegem ciocolata Dubai. Astfel, este posibil să oferim în curând unui politician TikTok şansa de a câştiga o putere enormă.”

În anul 2023, primele trei locuri au fost ocupate de „inteligenţă artificială”, „coaliţie” şi „refugiul timpului” – sintagmă care dă și titlul romanului de succes al scriitorului bulgar Gheorghi Gospodinov (n.r.)

În 2022, „război”, „inflaţie”, „Ucraina” şi „alegerile” erau pe primele poziţii. Iar în 2021, primele trei locuri în studiu au fost ocupate de cuvintele „evaluare”, „anti-vaxxer” şi „răzuire”.

9.600.000 de publicaţii în 10.123 de surse de informare online în limba bulgară: site-uri de ştiri, portaluri online, site-uri media electronice, bloguri etc au fost verificate de sistemul global de monitorizare a mass-media Sensika. Cuvântul cel mai des menţionat este „Bulgaria”- cu de două ori mai multe întrebuinţări decât al doilea, „Europa”.

Urmează „SUA”, „Rusia, „copil”, „război”, „Ucraina”, „ajutor”, „politică”, „ministru”, „preşedinte, „sprijin”, „„alegeri”, „preţ”, „„partid”, „familie”, „guvern”, „social”, „conducere”, „medic”.

Pentru a doua oară, este prezentat clasamentul celor mai amintite personalităţi în mass-media. Pe primul loc este Donald Trump, urmat de Boiko Borisov (liderul de anul trecut), care are rezultate foarte apropiate de alte două persoane de după el – Vladimir Putin şi ologarul bulgar, Delian Peevski. Singura figură din Top 20 care este complet din afara politicii este jucătorul de tenis, schGrigor Dimitrov.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.