Școala finlandeză versus “Școala bună” din România (I) – Mircea Bertea, directorul Colegiului Pedagogic “Gh. Lazăr” din Cluj-Napoca
Motto: Școala va fi școală când omul va fi om și statul va fi stat. (Mihai Eminescu)
Precizam în cuprinsul părții a II-a a articolului Despre rezultatele la examenul de bacalaureat 2019 sau despre (auto)furatul căciulii educaționale la români că învățământul românesc a avut și are la bază competiția, competiție ce duce la goana după note mari care, la rândul ei, produce ambiții, stres, decepții, rivalități, drame. Elevii și, uneori, și părinții elevilor, sunt etichetați după note și medii, prietenii se aleg și ei după aceleași criterii. Lumea bună, high-life-ul educațional, îi integrează doar pe elevii și pe părinții elevilor premiați.
La polul opus, în Finlanda, spre exemplu, țară-etalon în lume în ceea ce privește nivelul și calitatea învățământului și ”model” asumat de învățământul românesc în ultimii ani (din păcate, doar la nivel declamativ!), deși elevii primesc și acolo calificative, respectiv note, nu există şcoli slabe şi/sau şcoli bune. Părinţii ştiu că oriunde îşi dau copilul acesta va beneficia de aceeaşi calitate a educației, pentru că acest sistem educațional de succes acordă un statut important profesorului, finlandezii având în sânge cultura și respectul profund pentru educație. Ceea ce, se pare, a avut până nu demult și societatea românească, dacă ținem cont că încă ne mai lăudăm cu învățământul din trecut sau dacă facem apel la înțelepciunea proverbului aproape uitat ”Ai carte, ai parte”.
Sunt convins că mulți dintre cititori se vor întreba nedumeriți cum pot fi în Finlanda numai școli bune și cum se explică rezultatele lor excepționale în domeniul învățământului, respectiv locul I la testarea PISA, începând cu 2001, testare menită să indice cât de bine se vor descurca elevii de 15 ani în viitor, în cadrul economiilor dinamice, bazate pe cunoaștere. Răspunsul ni-l dă Pasi Sahlberg, autorul cărții de succes Finnish Lessons 2.0: What Can the World Learn from Educational Change in Finland. New York: Teachers College Press (2015).
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
9 comentarii