Șeful Companiei Naționale de Aeroporturi: Un nou terminal este necesar, dar nu în acest moment ci peste 5 ani / La benzile care aduc bagaje, tot ce ţine de buna funcţionare în actualul terminal, clar că trebuie să fie îmbunătăţit
Un nou terminal la Aeroportul Internaţional Henri Coandă este necesar, dar nu în acest moment, ci peste cinci ani, când va creşte suficient traficul, este de părere purtătorul de cuvânt al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB), Valentin Iordache.
„Nu este neapărat o controversă (necesitatea construirii unui nou terminal – n. r.). Sunt nişte discuţii, dar sunt nişte discuţii constructive, pentru că trebuie să subliniem două aspecte. Pe de o parte, terminalul existent urmează să fie parţial reconfigurat şi modernizat, astfel încât să putem să acomodăm un trafic mai mare decât acele 14,6 milioane din 2019 şi să o facem în condiţii bune, iar, pe de altă parte, un nou terminal este necesar – nu în acest moment -, dar este necesar pentru că noi discutăm de un orizont de timp de minimum 5 ani, iar peste 5 ani, dacă va creşte suficient traficul, va trebui să fim deja pregătiţi cu un terminal pe care să-l putem deschide la momentul respectiv. Nu o să ne apucăm abia peste 5 ani să facem un terminal. Deci, nu este o controversă, nu este nevoie neapărat în acest moment de un nou terminal, dar peste 5 ani va fi, aşa cum spunea şi dl. ministru (Sorin Grindeanu – n. r.)”, a susţinut Iordache, la o întâlnire cu jurnaliştii.
În ceea ce priveşte proiectul noului terminal, capacitatea de procesare urmează să fie mai mare decât cea existentă, respectiv o capacitate cel puţin dublă după prima etapă de dezvoltare.
„Asta înseamnă un minimum de 15 milioane după prima etapă de dezvoltare, iar în privinţa antreprenorului cu care vom lucra aici încă suntem în faza de finalizare a refacerii studiului, actualizării studiului de fezabilitate pentru noul terminal şi multele lucrări aferente, iar spre sfârşitul anului sperăm să putem demara licitaţia pentru proiectare şi execuţie”, a spus el.
Potrivit acestuia, pentru modernizarea actualului terminal, licitaţia este de asemenea în curs, însă este vorba de termene mult mai scurte.
„Adică ne gândim la o finalizare a licitaţiei în cursul acestui an şi demararea lucrărilor pe terminal sub flux în următorul an, dar este vorba de o modernizare în special a fluxurilor. Am început cu înlocuirea benzilor din Sosiri, care deja s-a făcut, aşa cum aţi putut observa, vorbim de înlocuirea benzilor de bagaje din Plecări, dar aici lucrarea este mult mai complexă, este de peste 20 de milioane de euro, pentru că înlocuim şi tot ce înseamnă sistemul de verificare a bagajelor de cală, de control 100% automat al bagajelor de cală şi aici termenele sunt ceva mai lungi. Lucrăm cu o insulă închisă, o insulă de check-in închisă în permanenţă, dar, odată cu finalizarea, creşterea de capacitate se va duce undeva către 40%, ceea ce înseamnă că pe următorii 5 ani am putea să acoperim cu măsurile necesare colaterale necesarul de trafic care va fi în acei ani, având în vedere această creştere, care deocamdată merge către revenirea la nivelul din 2019. Ulterior, urmează să creştem natural către valori mai mici”, a susţinut Iordache.
Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a afirmat, duminică, la un post de televiziune, că o construcţie a unui terminal nou la Aeroportul Henri Coandă nu se justifică în acest moment, având în vedere numărul de pasageri, însă trebuie aduse îmbunătăţiri actualului terminal.
„Aeroportul Otopeni în acest moment trebuie să ajungă, şi sper că va ajunge la sfârşitul anului 2023, la numărul de pasageri dinainte de pandemie. Adică să se recupereze ceea ce s-a pierdut. În acest moment, astăzi, când vorbim, pe numărul de pasageri, pe toate studiile, şi avem studii şi de la Banca Mondială şi vi le pot pune la dispoziţie, nu se justifică construcţia unui terminal nou. Că trebuie să fie îmbunătăţiri sunt perfect de acord. La benzile care aduc bagaje, tot ce ţine de buna funcţionare în actualul terminal, clar că trebuie să fie îmbunătăţit. Eu vorbesc de un terminal nou, care înseamnă foarte mulţi bani. Astăzi, când vorbim pe numărul de pasageri pe care îl are Aeroportul Otopeni, nu se nu se justifică. În 5 ani da, posibil, dacă se menţine acest ritm de creştere”, a precizat ministrul Transporturilor, duminică, la Digi 24.
El a subliniat că au început să fie realizate investiţii astfel încât lucrurile să fie îmbunătăţite pe actualul terminal.
„Asta nu înseamnă că lucrurile nu trebuie să fie îmbunătăţite pe actualul terminat. Sunt perfect de acord cu dumneavoastră: curăţenie, benzile de adus bagaje, fluxul pasagerilor. Eu când merg vineri seara, de exemplu, când plec în weekend la Timişoara, la acea oră este un vârf de trafic, nu doar pe cursele interne, ci şi externe. Dar aceste investiţii au început să fie făcute şi sper să continue în Aeroportul Bucureşti, inclusiv investiţii în acel burduf, burduful care intră în sau care face legătura cu avioanele. Parte dintre ele trebuie să fie schimbate, sunt depăşite”, a subliniat Grindeanu.
Potrivit datelor publicate de Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti în luna ianuarie a acestui an, traficul aerian înregistrat pe cele două aeroporturi din Capitală – Aeroportul Internaţional Henri Coandă şi Aeroportul Internaţional Bucureşti-Băneasa Aurel Vlaicu – a crescut cu 82,2% în 2022, faţă de 2021, până la un număr de 12.610.247 de pasageri.
De asemenea, anul trecut, s-au raportat 120.745 de mişcări de aeronave (aterizări plus decolări), în creştere cu 30,7%, de la un an la altul.
„Numărul total de pasageri din 2022 se apropie, astfel, de cel maxim, înregistrat în anul 2019 (14,8 milioane pasageri), ajungând să reprezinte peste 85% din acesta. În ceea ce priveşte numărul de mişcări aeronave, acesta reprezintă circa 83% din valoarea record de 145.002 mişcări, înregistrată tot în 2019. Din acest total, pe Aeroportul Henri Coandă s-au înregistrat 12.601.679 pasageri şi 102.136 de mişcări de aeronave”, notează sursa citată.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank