Senatorul USR Florina Presadă a trimis CCR o altă serie de motive de neconstituționalitate a Codului Administrativ, care nu au fost incluse în sesizarea Avocatului Poporului
Florina Presadă, senator USR, a trimis Curții Constituționale o serie de observații privind neconstituționalitatea Codului Administrativ care nu au fost invocate în sesizarea pe care Renate Weber, Avocatul Poporului, a depus-o în august 2019. Presadă cere CCR să se pronunțe și asupra aspectelor sesizate de ea.
”Am intervenit ca Amicus Curiae pe lângă Curtea Constituțională a României în cazul sesizării formulate de către Avocatul Poporului cu excepția de neconstituționalitate privind Codul Administrativ. De ce? Avocatul Poporului nu inclusese în sesizarea sa articole care sunt potențial neconstituționale, așa că am vrut să ofer CCR ocazia să se pronunțe pe marginea lor”, a scris Florina Presadă, pe Facebook.
O primă observație a acesteia este legată de faptul că în Codul Administrativ este eliminată pentru membrii Guvernului care-și pierd funcția din motive de incompatibilitate interdicția de a ocupa o funcție similară pe o durată de trei ani. În plus, este eliminată posibilitatea demiterii unui membru al Guvernului în cazul în care averea sa a fost declarată, în tot sau în parte, ca fiind dobândită în mod ilicit, printr-o hotărâre judecătorească irevocabilă. ”O astfel de omisiune în reglementare echivalează cu eliminarea unui standard de integritate pentru membrii Guvernului, făcând posibil ca un membru al Guvernului a cărui avere a fost declarată, în tot sau în parte, ca fiind dobândită în mod ilicit, printr-o hotărâre judecătorească irevocabilă, să își poată continua activitatea”, susține senatorul USR.
În al doilea rând, Presadă reclamă introducerea unei prevederi care îl obligă pe președintele României să răspundă în maximum 10 zile la propunerea premierului de numire a unui nou ministru, fapt ce ar contraveni unei decizii anterioare a CCR.
Senatorul contestă și constituționalitatea pensiilor speciale pentru primari citând pe larg din decizia CCR pe această temă din 2016 unde se spunea, printre altele, că ”aleşii locali nu reprezintă o categorie socio-profesională care să urmărească dezvoltarea unei cariere ca ales local, ci ei sunt aleşi în cadrul unităţii administrativ-teritoriale respective pentru a gestiona problemele comunităţii locale. Alegerea este o opţiune a electoratului, şi nu a persoanei care candidează, ceea ce înseamnă că alegerea nu ţine de resortul subiectiv al acesteia din urmă.”
Alte prevederi constestate de Presadă se referă la majoritățile cu care se iau deciziile privind administrarea patrimoniului în consiliile locale, procedura de avizare a proiectelor de hotărâre de consiliu local și numirea conducerii autorităților administrative autonome.
Citește întregul document AICI.
Decizia Curții Constituționale privind Codul Administrativ va fi anunțată pe 21 ianuarie
Avocatul Poporului, funcție ocupată de Renate Weber (ALDE), a ridicat pe 28 august o excepție de neconstituționalitate la CCR legată de ordonanța de urgență pentru aprobarea Codului Administrativ, potrivit unui comunicat al instituției.
Demersul lui Weber la CCR a venit la doar două zile după ce Tăriceanu a anunțat că ALDE rupe coaliția cu PSD și iese de la guvernare.
Reamintim că PSD a impus Codul Administrativ prin ordonanță de urgență, o decizie contestată puternic de opoziție și de societatea civilă. Codul Administrativ duce la politizarea totală a administrației centrale și locale și îi ajută pe baronii locali să își consolideze puterea.
Avocatul Poporului invocă trei motive în sesizarea de neconstituționalitate: OUG nu respectă cerințele prinvind delegarea legislativă, contravine cerințelor Constituției privind mandatul reprezentativ și afectează regimul instituțiilor fundamentale ale statului.
Foto: Florina Presadă/ Facebook
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
9 comentarii