G4Media.ro

Sheryl Sandberg, numărul doi la Facebook, a demisionat / A fost un…

Sheryl Sandberg / Facebook

Sheryl Sandberg, numărul doi la Facebook, a demisionat / A fost un actor esențial în transformarea rețelei sociale într-o mașină de publicitate

A transformat o rețea socială populară într-o mașină de publicitate, un simbol al marilor platforme de internet și al modelului lor de afaceri ultra-controversat: Sheryl Sandberg, numărul doi la Meta (Facebook), și-a anunțat miercuri demisia, potrivit agenției AFP, citată de boursorama.com.

„După 14 ani, părăsesc Meta”, a declarat ea, pe Facebook, precizând însă că va rămâne în consiliul de administrație al companiei.

Ea a dat asigurări că acești ani „alături de Mark” Zuckerberg, fondatorul și patronul companiei, au reprezentat „onoarea și privilegiul unei vieți”, în timp ce grupul californian este criticat pe scară largă de politicieni și de societatea civilă pentru practicile sale, de la recoltarea de date personale la moderarea conținutului.

„Acesta este sfârșitul unei ere”, a comentat miliardarul, pe profilul său.

El și-a amintit că în 2008, când a angajat-o pe Sheryl Sandberg, avea doar 23 de ani și nu știa „nimic despre guvernanța corporativă”.

Avea 38 de ani și o carieră în organizații prestigioase, de la Banca Mondială la grupul de consultanță McKinsey. De asemenea, a lucrat la Trezoreria SUA în calitate de șef de personal și la Google ca vicepreședinte pentru vânzări și operațiuni internaționale.

„Sheryl a proiectat arhitectura afacerii noastre de publicitate, a recrutat oameni extraordinari, a modelat cultura companiei noastre și m-a învățat cum să conduc o companie”, a scris Mark Zuckerberg. „Ea a creat oportunități pentru milioane de oameni din întreaga lume și este o mare parte din motivul pentru care Meta a devenit compania care este astăzi”.

După ce s-a impus ca prima rețea socială din lume în anii 2000, Facebook s-a extins și a achiziționat alte servicii, precum Instagram, WhatsApp și Oculus.

Cu aproximativ 3,6 miliarde de utilizatori lunari (persoane care folosesc una dintre platformele sale cel puțin o dată pe lună), Meta valorează în prezent peste 500 de miliarde de dolari.

Un purtător de cuvânt a declarat pentru AFP că Javier Olivan va fi noul director operațional.

La sfârșitul anului 2021, fondatorul a redenumit compania-mamă „Meta”, pentru a marca virajul spre metavers, acel univers paralel accesibil în realitățile augmentate și virtuale.

Dar modelul său de afaceri se bazează în continuare pe publicitatea direcționată la scară foarte mare și, prin urmare, pe atenția și datele utilizatorilor.

Acest model a stârnit o cascadă de controverse începând cu 2016. Și multe autorități îl acuză că abuzează de poziția sa dominantă, la fel ca și Google, liderul mondial în domeniul publicității digitale.

„Dezbaterea din jurul rețelelor sociale nu mai este deloc ca la începuturi”, a remarcat Sheryl Sandberg în lunga sa postare, în care trece în revistă principalele repere ale celor 14 ani petrecuți la Facebook.

„A spune că nu a fost întotdeauna ușor este puțin spus. Dar este în regulă să fie greu. Produsele noastre au un impact uriaș, așa că avem responsabilitatea de a le proiecta într-un mod care să protejeze confidențialitatea și securitatea oamenilor.”

Anunțul plecării sale a surprins piața.

„Ea a avut o influență uriașă asupra Facebook, Meta și a lumii afacerilor în general”, a remarcat Debra Williamson, analist la eMarketer. „Ea a ajutat Facebook să construiască o platformă de cumpărare de publicitate de clasă mondială și să dezvolte formate inovatoare pentru mărci.”

Dar, având în vedere provocările actuale – încetinirea creșterii numărului de utilizatori și a veniturilor din publicitate – „compania are nevoie de o nouă cale de urmat și poate că acesta este momentul potrivit pentru o plecare a lui Sandberg”, a adăugat ea.

„Are sens din punct de vedere strategic, pe măsură ce compania trece la noi surse de creștere, cum ar fi metaversul”, a fost de acord Angelo Zino de la CFRA Research.

Citind mesajele celor doi directori, „apare impresia că relația dintre ei nu mai este necesară sau nu mai funcționează”, a reacționat Carolina Milanesi, analist la Creative Strategies.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

2 comentarii

  1. FB e creația lumii „libere”. Democrația liberala și capitalismul l-au adus la forma actuală. Rușii doar au profitat de slabiciunea unui sistem dezvoltat exclusiv în ideea de a face bani. N-a mai rezistat femeia, cand a văzut la ce a pus umarul. O mai avea o fărâmă de conștiință aceasta urmașa a lui Bernays ( lui trebuie să-i mulțumim pt modul în care arata lumea în ziua de azi ).

  2. Mai sunt prostani care folosesc fb?