Sindicaliştii de la metrou vor protesta la Guvern săptămâna viitoare şi anunţă grevă de exces de zel, din cauza ordonanţei-trenuleţ
Sindicaliştii de la Metrou vor picheta Ministerul Finanţelor şi vor manifesta în faţa Guvernului săptămâna viitoare şi urmează să intre în grevă japoneză pentru început, iar mai apoi într-o grevă de exces de zel, din cauza ordonanţei-trenuleţ, care nu mai permite angajările, promovările de personal şi nici acordarea drepturilor negociate în Contractul Colectiv de Muncă înregistrat la începutul lunii decembrie 2024.
„USLM va picheta Ministerul Finanţelor, la care am trimis deja două adrese să le explicăm situaţia din metrou şi, totodată, vom avea o manifestaţie în faţa Guvernului săptămâna viitoare, în care sper să mai avem o discuţie cu domnul prim-ministru, pentru că am negociat cu dânsul la Ministerul Transporturilor în septembrie, octombrie şi noiembrie anul trecut. Ce s-a întâmplat într-o lună? De ce se putea pe 27 noiembrie şi nu se mai poate la 27 decembrie?”, a afirmat, joi, liderul USLM, Marian Artimon, transmite Agerpres.
Potrivit acestuia, ordonanţa-trenuleţ a anulat drepturile negociate de sindicat atât cu conducerea Metrorex timp de trei luni, cât şi cu premierul Marcel Ciolacu, care le-a propus sindicaliştilor majorarea salariilor cu suma fixă de 1.050 de lei.
„Ce influenţe are această ordonanţă trenuleţ? Nu se mai fac angajări, nu se mai fac promovări, nu se mai acordă drepturile negociate. Ştiţi cu toţii că am fost 3 luni într-o negociere. Ne-am înţeles într-un fel pe 27 noiembrie şi Guvernul pe 31 decembrie prin ordonanţa-trenuleţ a anulat tot ceea ce am negociat. Această ordonanţă este profund ilegală, încalcă o mulţime de legi. Legea dialogului social spune foarte clar: negocierile se fac între părţi şi părţile negociază liber. După ce ne-am înţeles, şi cu sprijinul ministerului şi cu înţelegerea ministrului de Finanţe şi a prim-ministrului, acum ni se spune că nu mai e valabil ce am discutat şi am înregistrat la ITM”, a explicat Artimon.
Acesta a precizat că tarifele la metrou au crescut şi astfel a fost îndeplinită condiţia ca Metrorex să aibă venituri proprii pentru această indexare a salariilor, ceea ce nu a mai avut loc, sumele suplimentare ducându-se spre plata facturilor restante la firma de mentenanţă şi la utilităţi.
„Am negociat o indexare începând cu data de 1 ianuarie 2025 (…), cu acceptul ministrului şi în prezenţa premierului. Acea indexare nu se poate acorda din cauza ordonanţei trenuleţ, deci nu au crescut salariile. Au crescut tarifele, s-a îndeplinit condiţia pentru a putea avea venituri proprii ca să putem să indexăm salariile, că nu le creştem, le indexăm. (…) Orice salariat din ţara asta care avea 3.000 de lei salariul mediu în 2023 a ajuns la 4.050 la 1 ianuarie, deci a câştigat o sumă de 1.050 lei. Acelaşi lucru am convenit şi noi: ca fiecărui salariat Metrorex, la salariul de bază, să-i crească salariul cu 1.050 lei. N-am cerut nimic în plus, exact să se respecte statutul personalului feroviar pe care dumneavoastră îl cunoaşteţi, adică se indexează salariul de bază lunar brut pe economie, respectiv se înmulţeşte cu 1,5 şi este salariul de bază la muncitorul calificat în sistemul feroviar, nu numai la metrou”, a precizat liderul sindical.
În plus, angajaţii de la metrou au pierdut şi tichetele de masă.
„Tichetele de masă – există o lege care le acordă, care spune că în niciun mod nu poate fi redusă valoarea acestor tichete. A venit o lege anul trecut ne-a luat dreptul, deşi este ilegal şi e Legea 296 care spune că nu poate să îţi ia un drept pe care l-ai câştigat, iar acum a venit ordonanţa, ordonanţă care le permite unora să crească salariile la 40% dacă au făcut-o până în octombrie, iar altora, cum suntem noi, care nu am avut voie să creştem salarii în 2024, ne interzice. Vorbim de echitate, de social-democraţie, vorbim de un Guvern care are grijă de toţi cetăţenii? Nu înţeleg cum poţi să discuţi până în 27 noiembrie, dai două memorandumuri în care permiţi aceste negocieri şi pe 28 decembrie ne informezi că le anulezi. Ce să mai creadă poporul? Ce să mai creadă cetăţenii? Îţi arăt că am un deficit de 910 persoane şi tu îmi interzici să mai angajez? Vă garantez că în curând, prin epuizare şi prin continuarea ieşirilor la pensie, nu o să ne permitem să mai scoatem trenuri în circulaţie”, a continuat Marian Artimon.
În acest context, dar şi pe fondul subfinanţării, sindicaliştii anunţă grevă japoneză, apoi grevă de exces de zel.
„USLM va declara foarte repede o grevă japoneză la început, după care va urma o grevă de exces de zel. Adică ne vom uita foarte atent în instrucţiile de serviciu ce ne permit să facem atâta timp cât nu avem banii necesari pentru echipament de protecţie, atâta timp cât nu ni se mai asigură alimentaţia de protecţie şi întărirea organismului, pentru că ne desfăşurăm activitatea în condiţii speciale de muncă în subteran – pulberi, pilituri, umiditate. (…) Toată lumea spune ‘Respectaţi legea’. Foarte bine, hai să respectăm instrucţiile de serviciu. Dacă respectăm instrucţiile de serviciu garantez că nu iese un tren în circulaţie. Sunt funcţii care sunt efectuate de aceeaşi persoană. O persoană îndeplineşte 3 funcţii, deşi în mod legal instrucţia de serviciu spune: o persoană predă trenul, alta certifică că e bun de mers în circulaţie şi o altă persoană pleacă cu trenul. La noi aceeaşi persoană îl scoate că e bun de circulaţie, îl predă, îl preia şi pleacă cu el în circulaţie. Cât să mai facă oamenii trei funcţii şi când e să îşi primească banii negociaţi în conformitate cu legea şi în înţelegere cu Guvernul să li se spună „Să fiţi sănătoşi, nu mai e valabil ce am vorbit acum o lună'”, a spus acesta.
Liderul de sindicat a atras atenţia că multe dintre problemele metroului sunt generate de decizii politice, un exemplu fiind Magistrala 5, care a costat cu 75% mai mult decât era calculat iniţial.
„A durat 5 ani în plus până am dat-o în exploatare, dar în fiecare an renumita firmă Astaldi câştigă undeva la 70 de milioane din proces. Suma totală este undeva la vreo 120 de milioane de euro. Pentru asta oamenii de metrou au de plătit, că nu au voie să li se crească salariile. Sunteţi energofagi, n-aveţi randament. Păi dacă în fiecare an trebuie să-i plătesc lui Astaldi datorii generate de decizii politice? Problemele la metrou nu sunt generate de activitatea de exploatare, sunt generate de activitatea de investiţii. Foarte multă lume a uitat că una din activităţile metroului este planul de prestaţii în caz de situaţii de război, de calamităţi. N-am mai primit bani din 1996 pentru partea de protecţie civilă. Suntem obiectiv de grad zero, cu 70% de activitate pentru protecţia civilă. N-am luat un leu, nu primim, nu ne bagă nimeni seamă, doamne fereşte să fie nevoie”, a arătat Artimon.
Potrivit acestuia, activitatea de investiţii „a nenorocit metroul şi nu din vina metroului, ci din vina celor care au decis să nu mai facă la timp Magistrala 5”.
„Chiar şi acum există un zvon că e o bătălie prin Guvern ca banii cu care trebuie să terminăm Magistrala 6 să nu ajungă la noi, să fie şi Clujul renumit că are metrou. Ştiu că la primul tronson construcţia era pe PNRR. Nu înţeleg de ce trebuie să dirijăm banii către Cluj, poate n-am înţeles eu bine. Ştiu că nu este iubit metroul, mai ales prin minister, dar totuşi metroul este mai important decât orice în această ţară. Este unic la nivel naţional pentru că transportă peste 650.000 de călători zilnic. Toate întreprinderile feroviare de stat sau private nu transportă zilnic nici măcar un sfert din cât transportă metroul. Deci, nivelul de siguranţă feroviară, având în vedere ritmicitatea cu care trece trenul, cu 2000 de oameni în fiecare tren, impune o rigoare, o finanţare şi un personal calificat”, a adăugat el.
Acesta a susţinut că salariile la Metrorex nu sunt mari, sunt decente, avându-se în vedere condiţiile de muncă şi a atras atenţia că orice staţie de metrou în plus înseamnă o subvenţie mai mare.
„Salariile nu sunt mari, sunt decente şi avem nişte venituri din cauza faptului că lucrăm în acest subteran destul de nociv, în condiţii speciale. Nu oamenii costă mult. Metroul ştim foarte bine, dacă vrem să-l extindem, orice staţie de metrou creşte nivelul subvenţiei. Toate pierderile din ultimul an sunt generate de faptul că Ministerul de Finanţe nu a acordat sumele necesare respectării contractului de servicii publice de transport. Dacă ţi-ai asumat să plăteşti un miliard de lei prin contractul de servicii publice de transport metroului şi tu mi-ai plătit doar 750-800 de milioane lei, de ce te miri că am 200 de milioane datorii? Că eu din ce am putut să încasez de la oameni am luat. Mi-ai cerut în 2021 (în pandemie – n. r.) să circul cu toată flota de metrou cu 50 de oameni în ea. ‘Domnule, ai fost pe pierdere’. Păi, ‘domnule, eu nu mă plimbam cu un metrou ca să duc 50 de oameni, dar ai spus, domnule, trebuie să combatem pandemia’. Mi-ai interzis să negociez salariile în 2020, pentru că e pandemie. Am venit în 2022, am negociat, am negociat în 2023 şi acum îmi spui în 2024 – n-ai voie să negociezi, adică ai voie dar nu-i valabil. A venit 2025. Parcă vedem că şi în 2026 ne trezim cu ordonanţă care ne spune să trăiţi cu aceeaşi valoare de bani din 2023, deşi toate preţurile au crescut cu 40%. Păi cine poate să facă aşa ceva?”, a transmis acesta.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2025 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
4 comentarii