Sindicatele de la Starbucks, Amazon sau Google. Ce este Gen U și cum a reușit să reînvie mișcarea sindicală din America
După o lungă perioadă în care influența mișcării sindicale scăzuse dramatic în Statele Unite, zeci de sindicate au fost create în ultimii doi ani de către angajații de la Starbucks, Amazon, Chipotle sau Google, într-un efort considerat o renaștere neașteptată pentru organizațiile sindicale. Angajații din companii importante din întreaga Americă au profitat de pandemia de coronavirus, de mediul politic favorabil și de atenția oferită de mass-media pentru a se organiza, ca un mijloc de a cere de la angajatori mai multe beneficii, salarii mărite și siguranță la locul de muncă.
Renașterea sindicatelor
Între octombrie 2021 și luna martie a acestui an, petițiile de reprezentare în sindicate depuse la U.S. National Labor Relations Board (Consiliul Național pentru Relații de Muncă din SUA) au crescut cu 57% față de aceeași perioadă de acum un an, potrivit datelor oferite de NLRB. Au exists astfel 1.174 de pretiții de crearea de sindicate față de 748 în prima jumătate din anul fiscal 2021.
O petiție de reprezentare este depusă de către angajați, sindicate sau angajatori la un birou NLRB pentru ca NLRB să efectueze alegeri pentru a determina dacă angajații doresc să fie reprezentați de un sindicat. Biroul de teren investighează petițiile și, dacă merită, organizează alegeri pentru a permite angajaților să decidă dacă doresc sau nu să fie reprezentați de un sindicat. 9
De exemplu, peste 250 de locații Starbucks au depus petiții de organizare în sindicat în această perioadă. După ce au obținut un prim câștig la sfârșitul anului trecut, când angajații de la o cafenea din Buffalo (New York) au decis să se afilieze la Workers United New York, 54 de cafenele deținute de compania Starbucks s-au organizat în mod oficial.
Mișcarea s-a răspândit rapid. În șase săptămâni, alte aproximativ 20 de cafenele au depus petiții pentru alegeri. Opt luni mai târziu, aproximativ 45 de alegeri au eșuat și peste 200 dintre cele 9.000 de magazine Starbucks din SUA s-au sindicalizat.
La rândul lor, lucrătorii dintr-un depozit Amazon din Staten Island (New York) au votat la 1 aprilie 2022 să formeze primul sindicat în cadrul celui de-al doilea cel mai mare angajator privat din SUA și să se alăture Amazon Labor Union. Experții au descris momentul drept o victorie de referință pentru forța sindicală, care a încercat de ani de zile să organizeze lucrătorii din depozit și cei care fac livrări Amazon.
De asemenea, contractorii Google Fiber din Kansas City, în statul Missouri, au votat cu succes pentru a se sindicaliza în martie 2022, devenind primii lucrători cu drepturi de negociere în cadrul Alphabet Workers Union, organizație apărută în urmă cu un an. Eforturile celor 10 angajați de la Google Fiber – proiectul care oferă acces la internet de mare viteză pe 19 piețe din SUA – au fost încununate de succes în ciuda faptului că liderii contractorului, BDS Connected Solutions, au încercat să obstrucționeze eforturile de sindicalizare ale muncitorilor.
În plus, angajații au votat pentru sindicalizare și la REI, Trader Joe’s, Kickstarter, Activision Blizzard sau Chipotle, în ceea ce o publicație a descris drept „un moment de mobilizare sindicală” fără precedent.
Aceste eforturi sindicale, care nu au mai fost văzute în America de la Marea Depresiune din anii ’30, sunt în rezonanță cu opinia publică de peste ocean. Un sondaj Gallup efectuat în septembrie anul trecut a arătat că 68% din americani aprobă sindicatele – cea mai mare rată înregistrată după 1965, când 71% dintre americani erau de acord cu organizarea sindicală a angajaților.
Sondajul a mai indicat că 90% dintre democrați și 47% dintre republicani aprobau sindicatele, în contextul în care aproximativ 10% dintre adulții din SUA au în prezent calitatea de membru al unui sindicat. La apogeul mișcării sindicale în SUA, în1954, numărul de membri era de aproape 35% din forța de muncă americană..
Aproape peste noapte, americanii sunt martorii unei renașteri a mișcării sindicale, după zeci de ani de declin accentuat, atât în ceea ce privește numărul de membri, cât și influența. Care sunt însă motivele pentru care sindicatele devin din nou populare în America? Experții au identificat cel puțin patru motive principale.
Pandemia de coronavirus
Experții spun că cel mai mare factor care a stat la baza efervescenței sindical în Statele Unite a fost pandemia de COVID-19. După ce au lucrat în prima linie timp de peste doi ani, mulți lucrători esențiali, cum ar fi cei de la Amazon și Trader Joe’s, cred că nu au fost recompensați în mod adecvat pentru serviciile lor în timpul pandemiei și nu au fost tratați cu respect de către angajatori.
„Pandemia a fost semnalul de trezire sau catalizatorul care a determinat două perspective: 1) există un alt mod de a lucra și de a trăi? și 2) relația dintre angajatori și angajați,” a declarat Mark Pearce, profesor de drept în Georgetown și fostul președinte al NLRB. „Angajații vulnerabili – nu numai că au fost speriați, ci și supărați.”
„COVID a fost totul,” a explicat și Jason Greer, un consultant de muncă și fost inspector de teren pentru NLRB. „Mulți oameni au spus: Văd cum membrii familiei mor și cum prietenii mei mor și ne-am confruntat brusc cu propria noastră mortalitate, dar multe companii încă se așteptau să muncești la fel de mult sau chiar mai mult.”
Pe măsură ce guvernele și angajatorii au impus numeroase restricții pentru a încetini răspândirea pandemiei, iar cererea a crescut pentru servicii care le-au permis angajaților să facă mai mult de acasă, cum ar fi comerțul electronic și livrarea de produse alimentare, angajații s-au confruntat cu noi provocări. Lucrătorii din comerțul cu amănuntul au fost nevoiți să impună purtarea măștilor și să verifice starea de vaccinare a clienților. Angajații din depozite și cei care realizau livrări au fost îngrijorați că nu sunt echipați corespunzător cu echipamentul de siguranță potrivit și că riscurile lor de a se îmbolnăvi erau constant mari.
„Am văzut un val de activism în primele luni ale pandemiei,” a afirmat Jess Kutch, co-fondator și co-director executiv al Coworker.org, care ajută angajații în eforturile de organizare sindicale. Kutch a spus că site-ul organizației sale a folosit mai mult într-o perioadă de trei luni decât toți anii anteriori la un loc. „Acesta a fost un indiciu clar că mult mai mulți oameni doreau să vorbească decât înainte (de pandemie).”
Mulți dintre acești angajați au vorbit despre eforturile lor prin rețelele digitale, care au devenit instrumentele preferate de comunicare în timpul pandemiei. „Când urmăriți impulsul venit din interiorul Apple, impulsul venit din interiorul Google, cred că o mare parte din aceasta are de-a face cu îmbrățișarea canalelor digitale precum Slack,” a afirmat Greer. „A fost această furtună perfectă de oameni care au mai mult acces unii la alții cu instrumente într-un astfel de mediu.”
În același timp, modificările uriașe în obiceiurile de cumpărare ale americanilor au generat profituri record la companii precum Amazon și Google, care au fost echipate și pregătite pentru a satisface nevoile unei societăți forțate brusc să stea acasă. Ca rezultat, distanța dintre membrii conducerii și angajații companiei s-a mărit, au spus experții, adăugând că, în multe cazuri, salariile directorilor au crescut, în timp ce salariile angajaților au rămas aceleași.
De exemplu, directorul executiv al companiei Better.com, Vishal Garg, a devenit ținta unor critici vehemente duă ce a concediat 900 de angajați, sau aproximativ 9% din personalul companiei, în urma unui anunț video efectuat pe platforma Zoom la începutul lunii decembrie a anului trecut. În urma oprobiului global, Garg a fost nevoit să-și ceară scuze.
Mediul politic favorabil
Organizatorii profită, de asemenea, de mediul politic favorabil care există în prezent în Statele Unite. Este vorba, în primul rând, de Administrația Biden, care este pro-sindicate.
Președintele Joe Biden a promis de altfel că va fi „președintele cel mai pro-sindicalist care a existat vreodată” și și-a exprimat sprijinul puternic pentru PRO Act, o lege care urmărește să facă procesul de sindicalizare mai ușor și mai puțin birocratic.
La începutul mandatului său, Biden a efectuat modificări la National Labor Relations Board (Consiliul Național pentru Relații de Muncă), și l-a concediat pe consilierul general al NLRB, numit de fostul președinte Donald Trump, Peter Robb. Ulterior, Biden l-a instalat pe noul consilier general Jennifer Abruzzo, o fostă avocată sindicală, care a fost extrem de activă de la preluarea mandatului.
„Este semnificativ că prima acțiune a lui Biden a fost să facă asta, deoarece a trimis un mesaj către sindicate că NLRB, chiar și cu slăbiciunile sale, nu ar trebui să fie demontat din interior,” a declarat Mark Pearce.
Biden a urmărit cu atenție și eforturile companiilor de a respinge eforturile angajaților de a se sindicaliza. Înțelegerea pe care NLRB a încheiat-o cu Amazon în decembrie 2021 – după ce doi angajați au reclamat compania fondată de Jeff Bezos că i-a concediat din cauza activismului lor sindical – a trimis un mesaj către alte companii și organizatori sindicali că NLRB va fi agresiv în aplicarea încălcărilor legislației de către companii. (https://www.cnbc.com/2021/09/29/amazon-settles-with-employees-who-said-they-were-fired-over-activism.html)
În plus, Biden și-a făcut un obicei de a se întâlni cu lideri ai unor sindicate importante fie la Casa Albă, fie în timpul deplasărilor sale prin orașele americane. De altfel, la multe dintre mitingurile sale participă sindicaliști, ușor de recunoscut datorită steagurilor și pancartelor pe care le afișează.
Efectele de domino
Atenția pe care mass-media americane o acordă constant eforturilor angajaților de a se organiza în sindicate alimentează un efect de domino, au declarat experții. „Nici măcar nu trebuie (ca tentativele de organizare ale acestotra) să aibă succes,” a declarat Jess Kutch.
Atenția pe care presa o acordă eforturilor de sindicalizare a impulsionat aceste tentative de organizare a angajaților, care s-au multiplicat în ultimii doi ani.
De exemplu, angajații unui magazin Apple din Georgia au declarat în aprilie pentru CNBC că au fost inspirați parțial de angajații Amazon care au încercat să își facă un sindicat la depozitul companiei din Bessemer (Alabama). Derrick Bowles, care face parte din comitetul de organizare al Apple Retail Union, a spus că are „un mare respect” pentru ceea ce au făcut angajații din Bessemer – chiar dacă această acțiune sindicală nu a avut încă succesul scontat.
În Seattle, una dintre angajatele care au încercat crearea unui sindicat la un restaurant Starbucks, Sarah Pappin, a afirmat că a fost în contact cu lucrătorii companiei Verizon care se sindicalizaseră.
„Cu toții ne învârtim între aceleași slujbe mizere din comerțul cu amănuntul,” a declarat Pappin. „Acesta este momentul în care ne-am dat seama cu toții că de fapt este cam nasol peste tot, așa că haideți să luăm o poziție într-un loc și să dovedim asta.”
De exemplu, ca urmare a eforturilor de sindicalizare și a presiunii media, Starbucks a anunțat la începutul lunii mai că va folosi un miliard de dolari crește salariile pentru angajații titulari, va dubla perioada de formare pentru noii angajați și va adăuga o funcție de bacșiș la tranzacțiile cu cardul de credit și debit. Starbucks a spus însă că nu va oferi beneficii sporite lucrătorilor din cele peste 50 de cafenele deținute de companie care au votat pentru sindicalizare.
Gen U
Un alt motiv pentru renașterea eforturilor de sindicalizare este implicarea lucrătorilor tineri, mult mai angajați politic și social decât generațiile mai în vârstă. Eforturile lor sunt vizibile în comerțul cu amănuntul și industria tehnologică, la marile companii care sunt în general considerate progresiste, fără antecedente de sindicate și unde cei mai mulți angajați sunt tineri.
Acest lucru a făcut ca, în cea mai mare parte, să existe o sindicalizare mai degrabă de jos în sus, spre deosebire de deceniile trecute, când mișcarea era condusă de reprezentanți oficiali și experimentați ai sindicatelor. Inspirați de sentimentul pro-unionist din mișcările politice, cum ar fi candidaturile prezidențiale ale lui Bernie Sanders, Black Lives Matter și Democratic Socialists of America, indivizi tineri entuziaști și implicați social sunt în fruntea eforturilor pentru reforma la locul de muncă, mai degrabă decât organizatorii sindicali profesioniști.
Richard Bensinger, un organizator sindical la Starbucks Workers United și un fost director de organizare al AFL-CIO (cea mai mare federație sindicală din America, formată din 56 de sindicate naționale și internaționale, reprezentând peste 12 milioane de angajați activi și pensionari), consideră că majoritatea angajaților pro-sindicate sunt acum în jurul vârstei de 20 de ani, lucru care l-a determinat să o numească „Gen U” de la termenul pentru sindicat în engleză – union.
Opinia lui pare corectă: conform datelor Gallup din 2021, tinerii adulți cu vârste cuprinse între 18 și 34 de ani aprobă sindicatele în proporție de 77%.
De exemplu, în cazul Strarbucks, „o mare parte (din lupta sindicală) este concentrată în rândul lucrătorilor tineri, uneori tineri angajați cu studii universitare, care lucrează adesea în locuri de muncă prost plătite din sectorul serviciilor: angajați suprasolicitați, subplătiți, supraeducați,” a declarat John Logan, profesor de studii privind munca și ocuparea forței de muncă la Universitatea de Stat din San Francisco. El a spus că nivelul lor de entuziasm provoacă un val de panică și în alte părți ale lumii corporatiste.
Acești angajați tineri văd victoriile sindicale ale unui grup ca inspirație pentru propriile eforturi, au afirmat experții. Kutch și Pearce au dat exemplul Google Walkout, despre care au spus că „a fost un moment important nu doar pentru sectorul tehnologic, ci și pentru istoria mișcării sindicale.”
Reamintim că, în noiembrie 2018, mii de angajați Google din peste 20 de reprezentanțe din întreaga lume și-au părăsit birourile pentru a protesta împotriva unui material exploziv din New York Times, care detalia modul în care Google i-a protejat pe directorii acuzați de abatere sexuală, fie menținându-i în funcții, fie permițându-le să plece pe cale amiabilă.
Organizatorii protestului au descris situația drept „o cultură a locului de muncă care nu funcționează pentru toată lumea” și au listat mai multe cerințe. Unele dintre ele au ajuns să devină lege în California, în timp ce altele au fost încorporate într-un acord cu acționarii care au dat compania în judecată pentru modul în care a gestionat incidentele.
Google Walkout a arătat că angajații unei mari corporații se pot organiza prin discuții interne, e-mailuri sau eforturi pe rețelele sociale în câteva zile, a afirmat Kutch, adăugând că mulți oameni au văzut imaginile prin intermediul acestor canale digitale.
„A striga în parc despre nedreptăți sau a ține un banner în fața unei firme are un efect mult mai mare atunci când evenimentul este postat pe internet,” a adăugat și Pearce.
Surse: CNBC, New York Times, The Conversation, CNN, Pacific Standard, The American Prospect
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
12 comentarii