
Sindicatul Drumarilor cere păstrarea agenţiilor de control şi încasare din vămile interne ale UE pentru protejarea drumurilor naționale
Sindicatul Drumarilor „Elie Radu” solicită autorităţilor păstrarea agenţiilor de control şi încasare (ACI) din vămile interne ale Uniunii Europene (UE) şi reînfiinţarea echipajelor de control aflate în subordinea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere (CNIR), în scopul protejării drumurilor naţionale.
„La sfârşitul anului 2011 au fost desfiinţate echipajele mobile de control şi autorizare a transporturilor rutiere, echipaje care făceau parte din structura CNADNR actualmente CNAIR şi înlocuirea acestora cu controlul efectuat de către Inspectoratul de Stat pentru Control în Transporturi Rutiere. Compania a rămas după multe discuţii la nivelul MT, cu controlul la graniţele României. Scopul acestor Agenţii de Control şi Încasare este pentru protejarea infrastructurii naţionale prin eficienţa controalelor pentru sancţionarea transporturilor ce pot degrada considerabil partea carosabilă, scop ce este cu precădere în interesul administratorului Drumurilor Naţionale, având în vedere că pentru reabilitarea şi întreţinerea acestora sunt alocate o mare parte din veniturile proprii ale companiei. Acum, după 13 ani, constatăm că odată cu desfiinţarea echipajelor mobile de control ale CNAIR (CNADNR) pe unele sectoare de drum a dispărut aproape în totalitate controlul prin cântărirea vehiculelor ce depăşesc limitele autorizabile de greutate şi controlul rovinietelor”, subliniază organizaţia sindicală, într-un comunicat de presă transmis, luni, AGERPRES.
Potrivit sursei citate, aderarea la spaţiul Schengen a României şi Bulgariei, de la 1 ianuarie 2025, are ca efect ridicarea controalelor între frontierele interne ale statelor-membre Schengen, care aplică în întregime acquis-ul Schengen.
„Acest acquis-ul Schengen nu face referire în nici un articol la desfiinţarea controalelor de către administratorul drumului (CNAIR) prin ACI-uri. În alte state membre Schengen acest control s-a menţinut, vă putem da exemplu Ungaria. Controlul asupra maselor şi dimensiunilor se efectuează de către două autorităţi: autoritatea de administrare a drumurilor (echivalent CNAIR) şi autoritatea rutieră (echivalent ISCTR)”, precizează sindicatul.
În viziunea sindicaliştilor, la ora actuală, actualul control al ISCTR este insuficient şi ineficient la nivelul întregii reţele de drumuri naţionale şi autostrăzi, din cauza multiplelor categorii de control ale ISCTR şi a imposibilităţii reale de acoperire într-un grad mai mare de control a reţelei de drumuri naţionale şi autostrăzi, transmite Agerpres.
„În această situaţie, considerăm că trebuie luate măsuri urgente pentru creşterea capacităţii reale de control şi de vehicule controlate, astfel încât protejarea infrastructurii rutiere de drumuri naţionale şi autostrăzi să fie reală şi eficientă, nu atât prin creşterea numărului sancţiunilor contravenţionale, cât mai ales prin creşterea eficienţei actului de control şi reducerea numărului de vehicule care încalcă prevederile legale. În acest fel putem discuta şi despre încasările la bugetul CNAIR al tarifelor din depăşiri de mase şi dimensiuni. Dacă ne uităm la ţările vecine, Bulgaria şi Ungaria, şi la interesul nostru de protejare eficientă a reţelei de drumuri naţionale şi autostrăzi, o soluţie care poate fi aplicată în România este după modelul ţărilor vecine, prin control desfăşurat de două autorităţi distincte, respectiv ISCTR şi CNAIR. În acest fel, controlul celor două autorităţi va fi complementar şi se pot stabili atribuţii clare pentru fiecare pentru a nu există suprapuneri şi imixtiuni de atribuţii”, se arată în comunicat.
În consecinţă, Sindicatul Drumarilor „Elie Radu” solicită factorilor de decizie (Ministerul Transporturilor, Guvern, Preşedinţie etc.) să schimbe legislaţia în vigoare, precum modificarea OUG 43/1997 pentru dreptul de oprire şi imobilizare a vehiculelor în parcările special amenajate, dotarea controlorilor de trafic cu autospeciale echipate pentru verificarea automată a rovinietei, reducerea timpilor de aşteptare prin excluderea vehiculelor cântărite goale, modernizarea sistemelor de cântărire şi benzi de preselectare rapidă în punctele de frontieră.
„Considerăm că aceste măsuri sunt indispensabile pentru protejarea infrastructurii rutiere, creşterea eficienţei în sancţionarea contravenţiilor şi încasarea amenzilor de la conducătorii auto străini, fluidizarea traficului şi reducerea timpilor de aşteptare în punctele de trecere a frontierei. Solicităm guvernanţilor să acţioneze în rezolvarea acestei probleme, acum, pentru a salva ce se mai poate salva, cu atât mai mult că ne aşteaptă o perioadă dificilă din punct de vedere financiar. Stimaţi politicieni care v-aţi jucat cu soarta ţării în decurs de 34 ani de la Revoluţie, sper să vă treziţi şi să acţionaţi în consecinţă pentru binele ţării noastre, România”, atenţionează organizaţia sindicală.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank