Sinohydro, una dintre corporațiile chineze care vor să construiască autostrada Ploiești – Brașov, acuzată că a plătit 50 de milioane de dolari în Venezuela pentru un mare contract de infrastructură cu statul
Sinohydro Corporation Limited, una dintre marile corporații chineze cu ambiții globale, care a depus o ofertă pentru a construi autostrada Ploiești – Brașov în parteneriat public – privat, este acuzată că ar fi plătit 50 de milioane de dolari în anul 2010 unui afacerist venezuelean, conectat la guvernul țării sud-americane, pentru a primi un mare contract de infrastructură, scrie cotidianul spaniol El Pais.
El Pais a realizat o serie de investigații plecând de la o mega-afacere de corupție din micuțul stat Andorra, în care Banca Privada d’Andorra (BPA) este acuzată de justiția andorreză de spălare de bani, împreună cu un om de afaceri din Venezuela.
Documentele băncii, prezentate de El Pais, arată că în centrul afacerii dintre mai multe corporații chineze și statul venezuelean a fost omul de afaceri Diego Salazar. Acesta este vărul lui Rafael Ramirez – ministru al energiei (2004 – 2012), șeful companiei petroliere de stat și unul dintre apropiații lui Hugo Chavez.
El Pais scrie că cinci corporații chineze au fost beneficiarele unor contracte uriașe acordate de Venezuela sub conducerea lui Chavez, contractele fiind acordate în urma unor plăți efectuate în conturile firmei de consultanță a lui Diego Salazar.
Astfel, potrivit El Pais, justiția din Andorra a stabilit că Sinohydro Corporation Limited a plătit 50 de milioane de dolari pentru o presupusă consultanță către firma intermediarului Salazar cu doar câteva zile înainte de a primi un contract cu guvernul din Venezuela pentru construcția centralei termice La Cabrera.
Salazar a fost arestat în urmă cu un an și este închis în Caracas, potrivit El Pais. Banca andorreză aflată în centrul scandalului a fost închisă de justiția din această țară în 2015, potrivit aceleiași surse.
Autostrada Ploiești – Brașov. Guvernul a anunțat în 17 decembrie că cinci investitori au depus oferte pentru realizarea prin Parteneriat Public-Privat (PPP) a autostrăzii Ploiești – Brașov. Guvernul a ales soluția PPP, una netransparentă, în locul finanțării din fonduri europene. De construirea celor aproape 100 kilometri de autostradă s-au arătat interesate două asocieri din China, una din Turcia și două asocieri din Europa. SINOHYDRO CORPORATION LIMITED – POWER CHINA ROADBRIDGE GROUP CO LTD este una dintre asocierile din China care au depus oferte.
Asociația Pro Infrastructura a criticat dur procedura derulată de Comisia de Prognoză, arătând că toate clauzele contractului pot fi negociate la o etapă ulterioară, total netransparent și subiectiv. ”Pe lângă riscul evident de corupție, incertitudinea este flagrantă”, arăta la momentul lansării Asociația Pro Infrastructura.
Citește aici investigația completă El Pais (lb. spaniolă)
Foto: Traseul autostrăzii Ploiești – Brașov
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
7 comentarii