G4Media.ro

Sistemul SUMAL – principala armă în lupta cu tăierile ilegale de pădure…

sursa foto: G4Media

Sistemul SUMAL – principala armă în lupta cu tăierile ilegale de pădure – devine funcțional la sfârșitul lunii ianuarie

Sistemul SUMAL va deveni funcţional la sfârşitul lunii, pe 31 ianuarie, a declarat, luni seara, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Tanczos Barna.

„Vine SUMAL-ul, vine un program informativ la care s-a lucrat foarte mult anul trecut, care este în ultima etapă de testare şi de dezvoltare. Am fost săptămâna trecută, luni, acolo am început anul, practic, la STS, pentru a vedea stadiul dezvoltărilor. Astăzi am avut iarăşi câteva discuţii şi miercuri dimineaţa o să avem o nouă întâlnire cu domnul general, la STS, pentru a vedea stadiul în care se află programul. Faţă de acum 2-3 săptămâni veştile sunt bune. Funcţionalitatea sistemului a crescut foarte mult, se consolidează, este în testare zi de zi – se testează de către ocoalele private, de agenţii economici – şi la sfârşitul lunii, pe 31 ianuarie, sistemul este gata. Vor fi încărcate datele în sistem”, a susţinut ministrul.

La finalul anului trecut, Tanczos Barna a declarat că Sistemul SUMAL va deveni principala armă a României în lupta cu tăierile ilegale de pădure, acesta fiind unul dintre cele mai complexe şi eficiente astfel de sisteme din lume.

„Ce va face acest sistem? Urmăreşte exploatarea masei lemnoase din pădure până la primul depozit începând de la actul de punere în valoare, cantitatea de masă lemnoasă, societatea care este autorizată să facă exploatarea, cine face încărcarea, cine face depozitarea. Deci, tot traseul. Asta este prima fază. După aceea, din primul depozit transportul cu mijloace de transport pe drum forestier sau drum judeţean naţional, european. Tot traseul este urmărit prin GPS. Acest transport este legat de provenienţa masei lemnoase, adică traseul până la prima procesare”, a explicat luni seara Barna, la Antena 3.

Potrivit acestuia, prin acest sistem poate fi reclamată inclusiv găsirea unui camion cu lemne şi pot fi anunţate mijloacele de transport văzute de persoanele fizice, de organele de anchetă, iar pe drum se pot face verificări în timp real.

„Mai departe, merge până la prima procesare acest sistem. Adică vrem să împiedicăm să ajungă masa lemnoasă exploatată ilegal dintr-o zonă unde s-a filmat, de exemplu, o cantitate de masă lemnoasă să nu ajungă în procesare pentru că i se pierde urma şi noi trebuie să verificăm inclusiv în unităţile de primă procesare care este cantitatea de masă lemnoasă care ajunge acolo, în ce se transformă şi cum pleacă de acolo. Şi trebuie să existe corelaţie între cantităţile intrate, procesate, ieşite. Altfel, nu vom şti niciodată dacă cheresteaua care se transportă este sau nu este făcută dintr-o masă lemnoasă…”, a mai spus ministrul Mediului.

Acesta a subliniat că acele cantităţi de masă lemnoasă trebuie declarate de „toţi operatorii care se duc în pădure să taie orice”, de toţi operatorii care fac transport.

„Tot ce este găsit în afara declarării se confiscă împreună cu mijlocul de transport. Se confiscă masa lemnoasă, se confiscă mijlocul de transport şi se consideră faptă penală şi se transmite organului de cercetare”, a adăugat Tanczos Barna.

Totodată, şeful de la Mediu a subliniat că a fost prevăzută în programul de guvernare înfiinţarea unui departament în interiorul actualelor organe de cercetare penală, unde procurorii vor fi specializaţi pe infracţiuni de mediu în general şi în special pe problema forestieră.

„Trebuie să îmbunătăţim şi capacitatea instituţională a organelor de anchetă. Tocmai de aceea am prevăzut în programul de guvernare înfiinţarea unui departament sau a unei entităţi în interiorul actualelor organe de cercetare penală, unde procurorii vor fi specializaţi pe anchete în domeniul mediului. Acest departament trebuie înfiinţat în cadrul actualelor instituţii. Spun cu tărie că este nevoie de oameni specializaţi”, a subliniat Barna, citat de Agerpres.

Sursa Foto: defrisari copaci /G4

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

13 comentarii

  1. Armata e cea mai sigura arma impotriva mafiei padurilor.

  2. Un lucru simplu, elementar care ar putea contribui nespus de mult la stoparea furturilor și anume CONFISCAREA MIJLOACELOR FOLOSITE LA FURAT: atelaje, camioane, cap tractor, platforme, remorci. Dacă i-ai confiscat unuia care transportă materialul lemnos furat din pădure capul tractor și platforma pe care are și acea macara….

    • Corect, dar pt asta organele care confisca tre’ sa fie inarmate pana-n dinti. Pt ca hotii vor vedea negru-n fata ochilor daca le confisti camionul. Iar daca nu se conformeaza, poc! Asa scapam si de hot si de camion.

    • Confiscat tot,camion, graifer,drujbe,macarale,remorci,platforme, atelaje si ce-o mai fi,o data, de doua ori si de fiecare data cand sunt prinsi la furat ilegal, lemnele confiscate iar interlopii,capusele,paduchii si termitele care defriseaza si taie padurile fara mila la bulau sa se racoreasca acolo sa respire aerul din celula nu din padure pe care nu pun nici un pret,acestia sunt si actioneaza ca niste racheti mana in mana cu primarul, politia,padurari, sefi de ocoale silvice, sefi Romsilva, politicieni, dovezi clare filmate de Recorder, de Mihai Botnar si de Tiberiu Botusar au tot aparut si pe youtube si pe facebook, au mai facut si cei de la pro tv investigatii, de fostul deputat usr plus Ungureanu, sunt la probe cate vrei, numai sa vrei sa opresti aceste jafuri,dar vor ne intrebam? Flutur si Costel Alexe cum au acumulat averi de averi binenteles trecute pe numele apropiatilor si neamurilor, ultimul chiar a divortat de nevasta afland ca va fi anchetat intr-un dosar dupa ce a luat spaga 22 tone de tabla de la un administrator de la Sidex Galati

  3. cu siguranta ca este necesara stoparea taierilor ilegale….

    doua lucruri ar mai trebui luate in seama,

    primul, incalzirea locuintelor din mediul rural!

    al doilea, exista comunitati, nu spun din ce sunt alcatuite, care traiesc din furt…acesta fiind unul din mijloacele de supravietuire…

    dincolo de lumea afacerilor, exista si aceste realitati umane, sociale

    • @stefan cel mic, mic de tot,
      Furtul nu-i afacere iar aceste „realități” fură azi pădurea, mîine fură vaca omului din grajd, recolta de pe câmp, îți intră în casă și-ți vor da în cap. Că aceste „realități” nu vor să muncească, iar noi, ca boi, îi încurajăm să se înmulțească, îi „discriminăm pozitiv”….

  4. sts se ocupa….non mi fido.connsfiscate carutele,cai…….la hipodromul de la ploiesti …la concursuri…trap….etc.

  5. Prefer sa nu-l cred pe distinsul, pana nu vad. Vorbe despre sistemul SUMAL la viitor au fost de ani de zile, desi operationalizarea acestuia ar dura cateva saptamani.

    Hai sa ne readucem aminte ca amanarea a fost mai puternica de fiecare data(aprilie, noiembrie 2020 au fost ultimele termene depasite)… Motivele fiind „diverse”. Vorbim de un sistem care ar da batai de cap hotilor organizati, acoperiti de foi „legale”, investigati bland de catre autoritati de fiecare data.

  6. !Barbu Gh.

    daca lucrurile s-ar fi putut rezolva prin discurs, ar fi fost demult rezolvate!

    ii tai celui in cauza sursa de supravietuire, el se va indrepta sa fure altceva, din alta parte, chiar de unde a pomenit domnia-voastra!

    cum se schimba un om? este greu sa-l faci pe cineva sa renunte la fumat sau sa nu injure pe forumuri profitand de statutul de incognito…darmite sa se schimbe rapid si sa poata supravietui in acelasi timp!

    cum se poate schimba o comunitate, adica cum sa apara modificari in mentalul individual, colectiv, in atitudini, in valori si principii, in structura de relatii?

    vorba unui fost detinut politic….cand a ajuns acasa dupa 20 de ani, el a crezut ca poate schimba o tara si a constatat ca nu a putut sa o schimbe pe nevasta-sa!

  7. Acest sistem ontroleaza transportul legal… cel ilegal tot necontrolat va ramane.
    O solutie ar fi interzicerea transportului de lemn in vehiule acoperite, adica oricine transporta lemn trebuie sa o faca la vedere, sub pedeapsa confiscarii pe loc a autovehiculului dor pe baza procesului verbal de constatare.