Șoferul filipinez, soluția ieftină pentru criza din transporturile europene
Criza forței de muncă din Uniunea Europeană din ultima perioadă a dus la apariția unei noi categorii destul de des întâlnită pe șosele : șoferul filipinez. În special în țările din Estul Europei precum Slovacia și Letonia, cei mai mulți șoferi profesioniști au migrat spre Vestul Europei, iar locul gol lăsat de aceștia se încearcă a fi umplut în ultima perioadă cu filipinezi. Patronii din Letonia și Slovacia au descoperit că, de fapt, în cele mai multe cazuri filipinezii sunt o forță de muncă ieftină și destul de docilă, fiind legați de companie prin viza de muncă de care o dețin.
Povestea filipinezilor am aflat-o chiar de la unul dintre ei pe care l-am cunoscut într-o parcare de tiruri din Franța. Argie Castos se deosebea de ceilalți șoferi în primul rând prin faptul că timp de două zile cât a stat acolo a cântat tot timpul la chitară. În general, melodii rock și destul de romantice pe care i le dedica soției lui din Filipine. Foarte prietenos cu toți ceilalți colegi ai lui ne-a povestit cum a ajuns el să lucreze în Europa. Prima lui experiență ca șofer profesionist a avut-o în Irak pentru o companie americană “Am fost șofer în Irak și totul era destul de bine, camioane noi, salariu bun de aproape două mii de dolari pe lună. Nu am rezistat prea mult pentru că eram atacați tot timpul cu cuțite, bâte. Nu prea ne iubea lumea pentru că lucram pentru americani. Ajunseserăm să ne facem nevoile pe geamul camionului de frică să mai coborâm din cabină” ne-a spus Argie. Următoarea oprire pentru el a fost Europa și speră ca aici să se stabilească împreună cu familia.
Letonia-șofer plătit la jumătate. În Filipine au apărut tot mai multe agenții care recrutează pentru Uniunea Europeană forță de muncă, în special bone și îngrijitoare pentru bătrâni, dar și șoferi profesioniști. Așa a ajuns și Argie alături de alte câteva sute de filipinezi să lucreze pentru o companie de transporturi din Letonia. Pentru el, însă, cele câteva luni cât a lucrat acolo au fost un coșmar “Aș vrea să nu dăm numele firmei pentru că mai am mulți conaționali care lucrează acolo și le-ar putea face rău. Eram plătiți cu 1060 de euro pe lună, în timp ce colegii noștri europeni primeau între 1800 și 2300. Cu toții plătim aceleași prețuri pe mâncare, țigări, dușuri sau alte lucruri necesare pentru a supraviețui. Pentru noi filipinezii nu exista niciun program.Când se termina, ne spunea dispecerul să scoatem cardul din tahograf și să mergem mai departe. Asta în condițiile în care mergeam și făceam aceleași curse ca și toți ceilalți șoferi“, ne-a povestit filipinezul.
Slovacia-un pas înainte spre Germania. După doar câteva luni petrecute la firma din Letonia Argie a găsit o companie din Slovacia dispusă să-l angajeze pe el și alți aproape trei zeci de filipinezi pentru un salariu dublu și condiții de muncă mai decente. “Am reușit să ajung să lucrez pentru firma din Slovacia și acum câștig dublu, adică peste două mii de euro pe lună. Avem camioane noi și dispeceri care ne respectă și pe noi ca oameni și programul nostru”. Problema pentru el și pentru colegii lui la noua companie este programul de lucru, și anume faptul că merge acasă pentru o lună după fix un an petrecut într-o cabină de tir prin parcările din Europa.
“Începe să îmi fie greu, am deja 32 de ani, logodnica este însărcinată în cinci luni și eu voi ajunge acasă abia în noiembrie, când copilul va avea câteva luni. Nu mai pot dormi, beau uneori cam mult, fumez mult, dar cel mai mult cânt la chitară”, se destăinuie Argie cu lacrimi în ochi. Pentru el și pentru logodnica lui Germania reprezintă idealul suprem. ” Aș vrea să ajung să lucrez în Germania. Este una dintre puținele țări care acordă viză și familiei. În acest fel, aș putea să-mi aduc și soția și viitorul copil aici. Logodnica mea este profesoară de engleză acasă, dar aici ar putea lucra orice, până ajungem să fim stabili și integrați. Bunicul meu avea origini spaniole și poate ne reîntoarcem la origini”, ne-a povestit glumind visul lui Argie.
Criză majoră de șoferi în Uniunea Europeană. Criza de personal calificat din domeniul transporturilor nu este o noutate, iar țările din vestul Europei se confruntă de câțiva ani cu această problemă. Un exemplu este Spania, care a ajuns sa angajeze un procent semnificativ de șoferi din Europa de Est, dar lucrurile nu stau foarte bine nici pentru Germania, Franța sau Marea Britanie. Conform datelor Directoratului General pentru Trafic din Spania (DGT), 253 000 de șoferi dețin permis de conducere pentru categoriile superioare (C +), dar peste 70% dintre aceștia au peste 50 de ani.
Germania. Situația nu stă prea bine nici în Germania, unde reprezentanții autorităților estimează că aproximativ 2 treimi din șoferii germani de camion se vor pensiona în următorii ani – locurile vacante nefiind ocupate la timp de șoferi noi. Oficiul Federal al Transporturilor de Mărfuri (BAG) a întocmit, în colaborare cu Ministerul de Transporturi al Germaniei, un raport despre situația și condițiile de pe piața muncii din sectorul transporturilor.
Concluzia este că germanii angajează din ce în ce mai mulți șoferi de camion din alte țări, mai cu seamă din Europa de Est, ponderea acestora crescând cu aproape 100% în ultimii 2 ani. În perioada studiată (2012-2-2016), angajarea de șoferi din Bulgaria a înregistrat o creștere la 453 %, iar a celor din România de 388%.
Marea Britanie. Conform datelor, vârsta medie a unui șofer britanic de camion este 50 de ani, Marea Britanie fiind una din țările care angajează șoferi străini într-o pondere ridicată.
Olanda. Inspectoratul local al Muncii (UWV) a tras deja un semnal de alarmă cu privire la lipsa angajaților din domeniul transporturilor. Astfel, UWV informează că problema cu privire la lipsa șoferilor în țară s-a intensificat din aprilie 2016. Inspectoratul Olandez a comparat numărul de oferte cu numărul de persoane ce își căutau un loc de muncă în transporturi, ca șoferi – la finalul trimestrului III din 2017, existau oferte în plus pentru aproximativ 7 mii de șoferi profesioniști, cu 36 % mai mult decât înregistrările din aceeași perioadă a anului 2016, potrivit unui studiu publicat de transinfo.ro
Estul Europei s-a orientat spre sârbi și ucrainieni. Confruntați cu exodul masiv spre vest al șoferilor, patronii firmelor de transporturi din Estul Europei au început să aducă șoferi, în primul rând din Ucraina și Serbia. Aceștia acceptă, de cele mai multe ori, să lucreze pentru un salariu mai mic și în condiții mai grele pentru că depind de viza de lucru pe care le-o acordă statele UE.
România, fruntașă la lipsa forței de muncă, dar și la migrația populației la nivel global. Potrivit unui studiu emis de organizația ManpowerGroup, la nivel global, în 2016, s-a înregistrat cea mai mare criză de talente din 2007 până acum şi o creştere cu două procente faţă de 2015. România este situată pe locul 3, cu un procent de 72%, după Japonia, 86% şi Taiwan, 73%. În ţările din Europa, însă, criza de personal calificat atinge cel mai înalt nivel din 2006 până în prezent, crescând de la 32%, cât era în 2015, la 36%, cu un deficit de talente în anumite sectoare de activitate importante, pentru posturi precum inginer șofer şi reprezentant vânzări. Paradoxal, tot în aceeași perioadă, România a fost depășită doar de Siria în ceea ce privește problema migrației. Un studiu realizat de Organizația Națiunilor Unite arată că 3,4 milioane de români au plecat din țară între 2007 și 2017. Este vorba de aproximativ 17% din populația țării.
Nota: Corespondentul G4Media.ro, Petrică Răchită, lucrează la o companie germană de transport
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
3 comentarii