G4Media.ro

Soprana Angela Gheorghiu îi consideră pe Ciprian Porumbescu, George Enescu şi Maria…

Soprana Angela Gheorghiu îi consideră pe Ciprian Porumbescu, George Enescu şi Maria Tănase legende „exagerate” / Controverse la apariția unei cărți a artistei

Soprana Angela Gheorghiu se află în centrul unei controverse după ce a spus despre Porumbescu, Enescu şi Tănase că sunt legende exagerate formate în România, relatează News.ro.

În luna septembrie, a fost lansată în limba română cartea „O viaţă pentru artă”, un dialog al Angelei Gheorghiu cu Jon Tolansky. În acest volum, ea vorbeşte despre parcursul unui om care şi-a propus de mic să facă tot ceea ce a făcut după aceea, iar aici apar unele afirmații care au născut controverse.

Cu amintiri triste din perioada comunistă, Gheorghiu susţine: „A fost o luptă continuă în Conservatorul care se numea şi… pardon, asta trebuie să spun, se numea Ciprian Porumbescu. Cine a fost Ciprian Porumbescu? Un compozitor care a scris puţine lucruri… Aici este o problemă în România. O problemă cu George Enescu, cu Ciprian Porumbescu… Nimeni nu vrea să afle cine au fost oamenii aceştia. Ciprian Porumbescu a fost un compozitor ce se afla la începutul carierei, a compus o operetă românească. Muzica sa nu este de mare valoare, comparativ cu mulţi alţi compozitori români. Bietul de el nici n-a avut timp pentru că a murit tânăr din cauza tuberculozei. După aceea am început să auzim despre George Enescu”.

Mai târziu, a mai spus ea, la sfârşitul Conservatorului, a aflat, prima oară de la dirijorul Sergiu Celibidache, „că nu numai istoria de la şcoală, istoria României, politică sau socială, dar şi istoria culturală este alcătuită în România din false legende”.

„Eu, în 30 de ani, nu am descoperit nicio sală importanta în care George Enescu să fi cântat. Unde a cântat? Vă imaginaţi în perioada în care George Enescu a cântat la vioară ce artişti mari erau atunci pe planetă? Vă puteţi imagina? În România s-au creat false legende. De exemplu, nu se vorbeşte de Dinu Lipatti, de Clara Haskil, adică artişti care contează pe plan mondial, care contează cu adevărat. Mai departe, Sergiu Celibidache, Radu Lupu care încă mai trăieşte şi a făcut o remarcabilă carieră internaţională, Haricleea Darclée, la începuturi, pentru că a prins o perioadă în care încă mai trăiau marii compozitori, Virginia Zeani sau Ileana Cotrubaş”.

Ea o critică şi pe Arta Florescu, „această cântăreaţă care era profesoară de canto (la Conservatorul din Bucureşti, n.r.) distrugea pe aproximativ toată lumea” şi a avut o carieră „modestă, jenantă”. Florescu a fost şi profesoara mezzosopranei Viorica Cortez, care a primit în iulie însemnele de Cavaler al Ordinului Legiunii de Onoare al Republicii Franceze.

Ea consideră că „unul dintre cei mai mari artişti români, care au făcut o adevărată carieră, este Radu Lupu. Şi Clara Haskil. Dinu Lipatti a trăit mai puţin, n-a avut posibilitatea unei cariere mari.

Gheorghiu a continuat: „Nu vreau să vă supăraţi pe mine că distrug legende, dar trebuie să îi aducem în lumină pe adevăraţii mari artişti. Există mari şi mici artisti români şi în afara României şi există mari şi mici artisti şi în România. Aceste adevăruri trebuie studiate şi expus doar adevărul dovedit. Nu poţi să spui că Maria Tănase a fost şi a cântat la New York. Artiştii de muzică populară nu cântă în săli mari. Cântă doar la comunităţile de români. Şi cântă în restaurante. Sau în mici săli pe care reuşesc ei să le închirieze. Trebuie spuse lucrurile pe nume. Lucrurile astea înainte nu se puteau studia foarte bine, dar astăzi avem posibilitatea de a vedea, de a studia exact cine e cu adevărat. Un click distanţă”.

Legendele care s-au format în România sunt „exagerate”. „S-au construit false legende comandate. Sunt nume şi istorii construite. Nu poţi să spui că Maria Tănase cânta la New York, dacă ea a cântat printre mese. Este adevărat. A cântat, într-o expoziţie probabil internaţională din moment ce i-a invitat şi pe români acolo. Oamenii stăteau la mese şi ea a cântat printre acei oameni. Dar trebuie înţeleasă nuanţa pe care eu vreau să o arăt. Toate lucrările de început ale lui Enescu sunt de fapt muzică populară românească orchestrată. Vladimir Cosma a facut la fel pentru muzica filmelor, în Franţa. Mă înţelegeţi ce vreau să zic? Lucrările cu adevărat ale lui Enescu sunt doar acelea care sunt foarte moderne şi foarte speciale în stilul muzicii franţuzesti al epocii sale. Foarte, foarte interesante, e adevărat. La început şi eu credeam în aceste legende. Dar apoi am trăit în lumea adevărată, aceea în care este socotit omul de valoare, omul care poate demonstra de-a lungul anilor cu exactitate la ce nivel este. Şi cine este. În toată lumea există treaba asta. Minus România. În România, am învăţat o falsă istorie muzicii, fabricată şi comandată. Din păcate”.

Angela Gheorghiu îşi doreşte să cânte operă românească pe marile scene ale lumii şi şi-a exprimat speranţa ca noile generaţii de compozitori „să scrie armonios şi frumos pentru voci, nu numai muzică de pus în sertar sau pentru muzicologi, să creadă că au scris ceva”.

În urma acestor afirmaţii, pe reţelele de socializare zeci de persoane au criticat-o ca fiind lipsită de modestie, de patriotism, pentru că duce un „atac la adresa culturii româneşti” şi pentru că „minimalizează anvergura extraordinară a geniului enescian polivalent”.

Alţii o consideră un artist desăvârşit cu drept la opinie şi o apreciază pentru francheţe, pentru datele concrete prezentate şi pentru că „atrage atenţia ca suntem o cultură mică şi asa vom rămâne dacă vom continua să nu ştim să potenţam valorile şi apoi să le tezaurizam”.

Sursa foto: Facebook /Angela Gheorghiu

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

51 comentarii

  1. Și mie mi se pare ca Maria Tănase e nașpa și nu sunt chiar la nivelul Angelei Gheorghiu muzical.

    • Maria Tanase canta la restaurante si mesele de romi la fel ca Cristian Vasile si alti lautari.
      Nu degeaba i-au distrus legionarii matritele discurilor.

    • Diva Angelica stie bine, ca neamurile ei umpleau salile alea inchiriate la susanelele Mariei Tanase. Purisanca se pricepe maxim la cultura (ca doar ai ei confectionau cornete pentru seminte).

    • Angela Gheorghiu va rămâne sus, lângă Halep şi Cărtărescu, opiniile originale trec. Aş fi însă mai optimist. O gospodină care ascultă consecvent, fie şi la bucătărie, Radio România Muzical, neexistând filarmonică în municipiu sau orăşel, ştie sigur de Dinu Lipatti, Clara Haskil, Sergiu Celibidache, Radu Lupu, Haricleea Darclée, Virginia Zeani sau Ileana Cotrubaș. Pe vremuri, Arta Florescu era cunoscută pentru vocea din filmul Darclée (1960) şi de la radio, nu pentru particularităţile pedagogice sau politice. Superprofesionist şi direct informat, Yehudi Menuhin n-avem ştire să-l fi desfiinţat vreodată pe George Enescu. Dimpotrivă! A schimba denumirea Conservatorului, din Ciprian Porumbescu în Nicolae Bretan, Pascal Bentoiu sau Paul Constantinescu, e o idee de citat în eseuri gen Boia, dar e bine să învăţăm şi de la scriitorii români prea entuziaşti cu demitizările. În martie 1998, mai multe personalităţi l-au demolat pe Eminescu, cerând alt Poet Naţional. Urmarea a fost că, în scurtă vreme, Uniunea şi-a pierdut atât Sediul cât şi Muzeul, poezii nu se mai recită deloc, iar azi scriitorii nici nu mai sunt invitaţi pe la garsonierele tv ştiriste.

    • În afara ca era sa dea ortul popii de la nosocomiale, n am mai auzit mare lucru de tanti casnica asta.
      Ce știe sa facă? Are voce?
      Nu am văzut sa il ia la 13 14 un zidar pe Gaudi.
      Dai cu vocea? Canta și taci. Nu te apuca sa ievaluezi pe altii mai inteligenți ca tine.
      Aa da, vrei sa vinzi maculatura aia de carte..

  2. Atentie, d-na Gheorghiu nu spune ca Enescu, etc. au fost slabi, ci sub, mult sub anvergura care li se atribuie. Este foarte bine ceea ce face d-na Gheorghiu, dumneaei se refera la exponenti ai unei culturi mici, foarte mici chiar, cum este cea romana, pe care unii incearca sa o portretizeze drept rivala marilor culturi. Inclusiv cu intretinerea confuziei intre creator si interpret.
    Capitolul Arta Florescu este poate cel mai negru din istoria pedagogiei muzicale: voce zero, relatii notorii cu Securitatea, celebra prin aparitiile in clipurile PDSR in 1996 care infierau „restitutio in integrum”. Criteriile ei erau obedienta studentilor, darurile care i se faceau, nicidecum talentul.

    • Ca cineva care avea 7 ani la revolutie “restitutio in integrum” chiar a fost si este o mare prostie!

    • dl Jean Valjean, atunci sunte en accord parfait cu furtul generalizat care a avut loc odata cu venirea comunismului. si poate si cu procesele inscenate mosierilor.

  3. Interpretii ataca interpreti, compozitorii ataca compozitori.
    Nu se cuvine intersectarea.
    Ciudat ca ea a aflat tarziu de niste nume de care stie aproape orice roman cu inclinatii spre muzica clasica care a prins comunismul.

    • Maria Tanase si muzica clasica e ca nuca in perete , o lautareasa nimic mai mult.

    • Ma refeream la Nicolae Bretan, Pascal Bentoiu, Paul Constantinescu, Haricleea Darclée,Virginia Zeani, Ileana Cotrubaş…

  4. Ghiorghiu are avergura si valoarea internatională de a putea face o astfel de analiză pe acest domeniu, cu justificări credibile. În plus are verticalitate și acea franchețe tot mai rar întâlnită la noi.

  5. Dar ea, în afară de voce mai are ceva, a compus ceva, cântă la vreun instrument, dansează? Eu nu am auzit nimic. Şi dacă chiar avea voce, de ce s-a mai dus la Conservator?


    Că toţi ştiu, toţi cunosc, toţi au dreptate,
    Toţi cred, toţi aud, toţi le ştiu pe toate.
    Toţi dau sfaturi şi cred ca toţi sunt sinceri,
    Când toţi sunt îndoctrinaţi pe popriile convingeri!

    • Esti mai prost decat originalul. Ala era un Einstein pe langa tine, dar intr-un fel ai dreptate. De ce draculi s-a mai dus la Conservator daca oricum avea voce? Trebuia s-o lase repetenta aia, ca n-a invatat sa cante la tambal.

    • @Apam
      Patitisi ceva, colegu’? Ai venit sa dai lectii? Ma lesi?

  6. E foarte posibil sa aibe ceva dreptate, specialistii stiu mai bine.
    Poate a „apasat” un pic prea tare dar scopul e sa atraga atentia, sa semnaleze pericolul fetisizarii exagerate.

    • E si cartea care s-a lansat de curand…e o obisnuinta, probabil sfatuire de la editori pentru a mari vanzarile si practica la case mari…aplici diferite tactici, fiecare in functie de tupeu, bun simt, obraz.
      Citeam ieri : Eu nu am debutat nici până acum în România, nu am fost invitată și nu am cântat niciun rol pe nicio scenă de operă românească.

  7. Da cine naiba e Angela Gheorghiu? A, tanti aia care și-a impus concubinul la concursul Eurovision. Bâi Oatule, cum ai putut să stai cu o femeie ca asta care se crede centrul universului? I-a dat Dumnezeu voce dar minte nu.

    • Dansa este exponenta romaniei: ce vezi in familie copiezi….este normal sa se poarte asa deoarece toti romanii o fac ….

      vezi nasol – faci nasol

      doar ne pricepem la toate, inclusiv la vaccin :)))

      in plus ea vrea sa vanda cartea, deci trebuia sa spuna ceva, sa atraga atentia. pare ca asta este apogeul ei intelectual

    • Alt dastept! Ai grija sa nu-ti crape capul de atata intelighentie.

  8. Doamna Gheorghiu numai ce nu s-a enumerat pe dumneaei in randul marilor artisti romani.
    Enescu e, in primul rand, compozitor. Nu trebuia sa apara el personal pe marile scene. Dupa criteriile dnei soprana nici Bach nu e cine stie ce, ca nici el nu a fost apreciat pentru compozitiile sale in timpul vietii.

    • Enescu l-a inlocuit pe Toscanini la un anumit moment. Cine din lumea asta era ales drept inlocuitor al lui Toscanini? Ma tem ca dna aceasta e o țața si nu se poate stapani sa nu arate asta macar din cand in cand. Cu astfel de afirmatii vrea ea sa ramana in memoria publicului roman?

    • Se pare că politicul a ajuns și în cultură ! Denigrează-i pe cei buni și va afla lumea de tine !

  9. Controverse – best advertising ever.

  10. DOAMNA DRAGA DUMNEZEU TI-A DAT …….
    CHIAR, DUMNEATA CREZI IN DUMNEZEU ?!?
    DECI ,DUMNEZEU TI-A DAT VOCE . NIMIC MAI MULT.
    CAT DE TICALOS SA FII SA-TI” NEGI” INAINTASII ?!?

  11. Specific omului modest ce se agata de un pai cand nu exista altceva mai bun.

    • bingo

      arunca cu rahat in altii ca sa pari tu mai frumos :))

    • Cam așa! Doamna Gheorghiu a spus și despre Maria Callas că nu ar fi chiar așa mare ,deși unii o considera cea mai mare cântăreața de opera din toate timpurile.Enescu este un compozitor mare recunoscut și peste hotare.Rapsodiile, simfoniile și opera Oedip se canta peste tot.Ciprian Porumbescu a murit foarte tânăr, dar pentru români este o mare personalitate a muzicii- a compus nemuritoarea ‘Balada’ și prima opera romana’ Crai Nou’.Si multe alte piese printre care și muzica fostului imn al României.Maria Tănase a fost o cântăreață de mahala, de muzica lăutărească de nivel național.Prea puțin a cantat muzica populara autentica și nu s- a ridicat la nivelul Marie Lătărețu, Ion Luican, Dan Moisescu etc.

  12. Când va compune dumneaei ceva mai bun decât Balada lui Porumbescu și Rapsodia română a lui Enescu, atunci să facă aprecieri asupra înaintașilor. Până atunci să-și vadă de carieră și să ne demonstreze că poate ajunge o legendă mondială…

  13. O găină fără cap. Dă în România și laudă un Occident care produce nonvalori pe care le promovează agresiv până la saturație. Radiourile noastre difuzează nonstop așa-zise melodii ale unor pseudo-artiști americani care nu au altă calitate decât faptul că au în spate o echipă colosală de PR.

  14. Cam asa e. Vedeti si ce se intampla cand cineva are curajul sa il conteste pe Eminescu.
    Realitatea e ca romanii au simtit nevoia unor valori, au luat niste artisti si i-au ridicat pe un piedestal. Inforand valoarea lor relativa la nivel mondial sau ignorand alti artisti romani care nu au ajuns pe piedestalul ala.

  15. Doamna Gheorghiu cand doreste sa ne transmita ceva important o poate face foarte bine cantand. Nu recomandam distinsei soprane partituri a caror complexitate depaseste cheia sol !

    • va recomand sa evitati a va pronunta pe subiecte putin familiare. toate sopranele canta in cheia sol. si toti tenorii. cheia fa este ptr alte voci. complexitatea partiturii, pe care cred ca o confundati cu dificultatea, nu tine de cheia in care este scrisa, ci de ce a scris compozitorul. si poate fi confundata usor cu un caracter complex al rolului. ceea ce e complet altceva. daca va referiti la diversitatea repertoriului, discutia iarasi intra intr-o zona pe care deja nu am am dubii ca o nu stapaniti.

    • Marie-Antoinette, la reine, vive encore…

  16. Soprana Angela Gheorghiu vrea sa fie singura artista admirata. Cu asemenea afirmatii, ma tem ca nu face decat ceea ce a facut in repetate randuri si anume genereaza din nou un scandal. Il contesta pe Enescu, dar a facut lobby pt Ouatu ca fiind un mare talent national.

  17. Despre A. Gheorghiu, am auzit mai multi decat era nevoie, vor auzi un pic mai multi cand va inceta din viata, apoi liniste si pace… Se pare ca nu e multumita de mediatizarea din tara.
    Sa fie sanatoasa!

  18. Ii pute orice este romanesc la individa asta …

  19. Patriotul anonim si-a gasit un nou dusman, în persoana unei mari soprane care spune exact ce gîndeste. Daca cineva se întreba cum arata noua mahala, iat-o aici pe internet, în toata splendoarea.

    • Dar informațiile picante date presei de marea soprană (sa nu exageram, nu va fi niciodata o Maria Callas și nu numai) despre viata ei privata, cum s-ar putea numi? Cam in ce sferă s-ar încadra? Nu ajungi mare, denigrând pe alții, ci doar te descalifici ca om și caracter.

  20. Cateva precizari!

    intai de toate, dupa mintea mea cea putina, cultura romana in perioada interbelica este exceptionala prin amploare ( domenii) si deschideri!

    nu-mi mai amintesc unde am citit de la un specialist strain in acest domeniu ca este prin marile culturi europene ale momentului…

    ma gandesc la arhitectura, ma gandesc la muzica, asta care nu-i miroase bine doamnei Angela Gheorghiu, ma gandesc la literatura, la pictura, la sculptura, la sociologie, mai precis la Scoala sociologica a lui Dimitrie Gusti, unica in spatiul european, concurand cu cea americana de Chicago, recunoscuta ca atare, putem vorbi de matematici,

    vad ca unora nu le place Maria Tanase…alo, putina decenta s-ar putea…

    deci cand Gusti a inceput monografiile pe teren a fost socat sa gaseasca muzica de cateva sute de ani, poate mii, ar trebui citit intemeietorul etnomuzicologiei, Constantin Brailoiu, membru al echipei Gusti…a inregistrat 10000 de suluri de ceara, ca nu erau magnetofoane si casetofoane, si o parte din acest tezaur unic in Europa a fost introdus in circuitul public de ? ei bine de Maria Tanase…

    Bucurestiul are trei locuri *tari*, adica ceva foarte sus, ordinea nu conteaza, Muzeul de Arta, Muzeul Taranului Roman si Muzeul Satului…

    eu prefer Muzeul Satului…arhitectura taraneasca o gasesc uluitoare..ca echilibru si organizare a spatiului…

    cat priveste afirmatiile doamnei Gheorghiu le raportez la ceea ce a spus odata Noica…

    cultura romana s-a construit prin si pe personalitati compleze si-l dadea exemplu, in domeniul muzical, pe Enescu, exceptional compozitor, exceptional violonist, exceptional violoncelist…

    ar fi bine de citit aprecierile lui Noica despre Eminescu…apropo de miscarea de distrugere a marelui poet dupa 1990…

    8Iară noi? noi, epigonii?… Simţiri reci, harfe zdrobite,
    Mici de zile, mari de patimi, inimi bătrâne, urâte,
    Măşti râzânde, puse bine pe-un caracter inimic;
    Dumnezeul nostru: umbră, patria noastră: o frază;
    În noi totul e spoială, totu-i lustru fără bază;
    Voi credeaţi în scrisul vostru, noi nu credem în nimic!*

  21. Probabil ca Angela Gheorghiu nu a reusit sa cante satisfacator Enescu si s-a hotarat sa-l desfiinteze.

  22. MA Reine de France , nu toate * partiturile * sunt muzicale !

  23. Angela poate fi dojenita (chiar și certata) pentru ca spune cu franchețe lucrurilor pe nume, ea nu ne obliga sa o credem, doar ne mărturisește ca la început a fost și ea inculta cum suntem noi…, dar cu timpul si-a revenit…
    Pe mulți ii irita mărturisirile ei, noroc ca chinezii nu cunosc limba romana, acolo în China încă se mai vizionează cu lacrimi în ochi(șiruri de kacrimi) filmul romanesc „Ciprian Porumbescu”
    Un miliard de ființe n-ar aproba-o pe Angela Gheorghiu, eu cred ca e de ajuns, nu mai este nevoie și de contribuția noastră, a celor douăzeci de milioane amărâte de romani.

  24. ! Senin

    Credeti ca Eminescu intamplator i-a ridicaht in slavi pe toti cei pomeniti in *Epigonii*?

    O face dintr-un exercitiu de pedagogie, daca pot spune asa, de stimulare a contemporanilor!

    Adica, dintr-un impuls de responsabilivzare a contemporanilor in raport cu tara in raport cu Dumnezeu..

    doamna Angela Gheorghiu face cam invers

    Ea si minunata ei persoana, asta trebuie sa vedem!

  25. !Maxim

    adica vreti sa spuneti ca cine sanctioneaza denigrarile este o dovada de mahalagism?
    citez dintr-un interviu dat de Marquez , scriitorul, Nobel în 1982:
    *Nu doresc nimănui succesul. Ți se întâmplă ca alpiniștilor care se omoară să ajungă pe culme și când ajung ce fac? Coboară sau încearcă să coboare discret, cu cea mai mare demnitate posibilă” .

    Doamna Angela Gheorghiu a facut zgomot pe seama altor personalitati….ca ce? să se ridice pe sine? asta nu se poate numi demnitate…

  26. Pe la varsta de 15 ani(acum am 80) mi s-a spus o istorioara despre George Enescu de catre o prietena a mamei mele. M-as bucura daca D-na Angele Gheorghiu ar avea curiozitatea sa cerceteze daca este „legenda ” sau adevar !
    S-a spus ca George Enescu ca ,pentru ca a refuzat orice colaborare cu regimul comunist ,i s-a aplicat o pedeapsa prin confiscarea viorii la care canta (ce drama este aceasta pentru un violonist). La venirea in Bucuresti a violonistului rus David Oistrach ,acesta l-ar fi contactat pe Enescu , l-a dus la Moscova unde au inregistrat impreuna dublul concert pentru vioara de I .S. Bach . De la Moscova Enescu ar fi survolat Romania ,pana la Paris si nu si-a mai dorit sa vina in tara natala ,cu toata nostalgia si dorul exprimat in muzica sa.
    Interesant ! Nu ?
    Plauzibil ? Da !

  27. Mon cher,
    a compara mere cu pere, e o mare gogomănie, dar a ave pretențiunea ca toate merele, ori toate perele să fie ibidem până la perfecțiune e gravisim. Istoria a fost scrisă la vremia ei, prin prisma ălor de-au trăit-o ș-or scris-o la momentu’ respective. Acu’ s-o rescriem la 50 ori 100 de ani, e o aberațiune. E precum l-ar ridica din piramda-i pe Tutankamon și i-ai face vaccin anticovid…. Completamente murdar….
    Parol.

    • Soprana Angela Gheorghiu a vrut sa arate ca avem obiceiul sa exageram acolo unde nu este cazul. Nu am avut compozitori de talia lui L.v.Bethoven, Haendel, Ceaikovski, Bach, Schopin, etc. Iar Maria Tanase a fost o buna reprezentanta a muzicii lautaresti si nu folclor autentic, caci nu reprezinta nicio zona folclorica. Asa ca pentru noi G.Enescu, C.Porumbescu raman valori ale culturii romanesti, dar anvergura lor internationala este una modesta.