G4Media.ro

SpaceX: Mega-racheta Starship a lui Elon Musk a ajuns în spațiu, dar…

Sursa foto: Captură video - YouTube / Spaceflight Now

SpaceX: Mega-racheta Starship a lui Elon Musk a ajuns în spațiu, dar a fost pierdută la reintrarea în atmosferă / Al treilea test este considerat un succes

Update 18.10: Nava Starship a fost pierdută la reintrarea în atmosferă, în timp ce cobora către Terra, a anunțat SpaceX. Totuși, misiunea este considerată un succes, deoarece vehiculul s-a desprins de racheta purtătoare, a efectuat câteva manevre planificate și a ajuns în spațiu, transmite publicația The Verge.

Articol inițial:

După ce două teste inițiale s-au încheiat cu explozii spectaculoase, uriașa rachetă Starship a companiei SpaceX urmează să decoleze din nou joi pentru un zbor de testare cu o listă lungă de obiective, inclusiv o primă întoarcere controlată pe Pământ. Cu o înălțime de 120 de metri, Starship este cea mai mare rachetă din lume. Este, de asemenea, și cea mai puternică, scrie Le Figaro.

Decolarea pentru acest al treilea zbor de testare este programată pentru ora locală 7.00 (12.00 GMT) de la portul spațial „Starbase” al SpaceX din Boca Chica, în sudul extrem al Texasului. Cu toate acestea, vremea nu tocmai ideală ar putea duce la o amânare. Compania miliardarului Elon Musk mizează pe Starship pentru a-și atinge obiectivul declarat de a înființa o colonie autonomă pe Marte, cu scopul de a face din omenire o specie multiplanetară. De asemenea, dezvoltarea sa este foarte importantă pentru NASA, care contează pe această navă spațială pentru ca astronauții săi să aterizeze pe Lună în timpul misiunii Artemis 3, programată pentru 2026. Racheta are două trepte: treapta de propulsie Super Heavy, iar deasupra acestuia, Starship, care, prin extensie, dă numele întregii rachete.

„Atingerea orbitei”

Ultimul test a avut loc în urmă cu patru luni. Cele două trepte ale rachetei s-au separat cu succes în zbor pentru prima dată, dar apoi ambele au explodat. Cu toate acestea, nava spațială a atins o altitudine de aproximativ 150 km, depășind granița spațiului. SpaceX a propus apoi 17 „măsuri corective” autorității americane de reglementare în domeniul aviației, FAA, care trebuiau să fie puse în aplicare pentru a obține o nouă licență de zbor, care a fost în cele din urmă obținută miercuri.

Pentru acest al treilea test, SpaceX a declarat că a dorit să atingă mai multe „obiective ambițioase”. Printre acestea se numără o „reintrare controlată” a navei spațiale, care va trebui să cadă în Oceanul Indian pentru a finaliza testul după aproximativ o oră. Prima treaptă trebuie, de asemenea, să se cadă (mult mai repede) în ocean după separare. Elon Musk a declarat în ianuarie că, de data aceasta, nava spațială ar trebui să „ajungă pe orbită” în timpul zborului.

SpaceX dorește, de asemenea, să testeze deschiderea trapei, care ar putea fi folosită în viitor pentru a elibera încărcături, cum ar fi sateliții, în spațiu. De asemenea, compania vrea să „demonstreze un transfer de combustibil” în zbor. Potrivit presei de specialitate, acest transfer ar putea avea loc între două rezervoare din interiorul navei spațiale. Dezvoltarea acestei funcții este esențială, deoarece, pentru a ajunge pe Lună, Starship va trebui să se realimenteze o dată în spațiu, folosind un navă care ar urma să acționeze ca un fel de stație-service spațială.

Metoda SpaceX

Prototipurile folosite pentru aceste teste nu vor transporta nicio încărcătură. Iar SpaceX a construit deja mai multe exemplare ale rachetei sale. Metoda de dezvoltare a SpaceX este diferită de cea a companiilor tradiționale și a agențiilor spațiale naționale. Spre deosebire de acestea din urmă, care funcționează cu banii contribuabililor, SpaceX utilizează fonduri proprii, ceea ce îi permite să își asume mai multe riscuri. Compania se mândrește, de asemenea, cu tehnica sa de dezvoltare iterativă, bazată pe teste succesive efectuate într-un ritm rapid – chiar dacă aceasta înseamnă că se termină cu mingi de foc impresionante.

Lecțiile învățate permit apoi efectuarea rapidă a modificărilor. Cu fiecare test, „înveți ceva nou”, a declarat Elon Musk într-un discurs adresat angajaților în ianuarie. „Întotdeauna este mai bine să sacrifici hardware decât să sacrifici timp”. Dezvoltarea rachetelor Falcon ale SpaceX, care, cu 96 de misiuni reușite până în 2023, domină în prezent piața americană de lansări, s-a bazat, de asemenea, pe multiple teste eșuate.

Condiție prealabilă pentru „colonizarea” planetei Marte

În afară de dimensiunile sale uriașe, adevărata inovație a Starship este faptul că, în cele din urmă, ar trebui să fie complet reutilizabilă. În prezent, doar prima treaptă a rachetei Falcon 9 se întoarce la sol după fiecare lansare pentru a fi reutilizată.

Faptul de a putea folosi de mai multe ori cele două trepte ale Starship va permite lansări și mai frecvente și la un cost mai mic – un imperativ dacă vrem să putem „coloniza” Marte, potrivit lui Elon Musk. Patronul, care este întotdeauna optimist în ceea ce privește calendarul, a declarat săptămâna aceasta că speră ca Starship să facă „încă șase zboruri în acest an”.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

2 comentarii

  1. Falcon9 are 96 de misiuni reușite „ÎN” 2023 nu „până” în 2023

  2. Bravo SpaceX!!!!!!!