G4Media.ro

Spania acuză Franţa că blochează sosirea la Paris a trenurilor operatorului feroviar…

Sursa foto: Facebook SNCF

Spania acuză Franţa că blochează sosirea la Paris a trenurilor operatorului feroviar spaniol Renfe, ca parte a procesului de liberalizare a transportului feroviar european

Guvernul spaniol a acuzat marţi autorităţile franceze că frânează sosirea la Paris a trenurilor operatorului naţional spaniol Renfe, denunţând încă odată lipsa de reciprocitate a Parisului în materie de liberalizare a pieţei feroviare, informează AFP, transmite Agerpres.

„Este clar pentru toată lumea că Franţa recurge la orice mijloc pentru a împiedica o adevărată liberalizare a pieţei sale. Asta înseamnă că jucăm după reguli diferite”, a declarat ministrul spaniol al Transporturilor, Oscar Puente, într-un interviu acordat cotidianului El Pais. „Din acest motiv, sunt sceptic cu privire la posibilitatea ca trenurile Renfe să poată oferi legături cu Parisul înainte de luna decembrie, şi posibil chiar şi în 2025”, a adăugat Oscar Puente.

În cadrul procesului de liberalizare a transportului feroviar european, operatorul Renfe a demarat în luna iulie 2023 legături directe de mare viteză între Barcelona şi Lyon, iar ulterior între Madrid şi Marsilia. Compania spaniolă a devenit al doilea operator străin care concurează cu SNCF-ul francez, după Trenitalia în 2021.

Obiectivul afişat de Renfe era acela de a avea trenuri care să circule între Spania şi Paris începând din vara lui 2024, pentru Jocurile Olimpice. Însă Renfe, care a achiziţionat pentru acest proiect în jur de 30 de trenuri de mare viteză de la constructorul spaniol Talgo, a fost nevoit să îşi revizuiască acest obiectiv, evocând ultima dată luna decembrie 2024.

Pe de altă parte, operatorul naţional francez SNCF operează deja pe piaţa din Spania, via filiala Ouigo, începând din primăvara anului 2021. Trenurile acestui operator deservesc în special Barcelona (nord-est), Valencia şi Alicante (est) precum şi Valladolid (centru). Legăturile cu Andaluzia (sud) ar urma să fie lansate la toamnă.

Intrarea pe piaţă a Ouigo, care a fost urmată la finele lui 2022 de lansarea celei de-a treia companii, Iryo, pe reţeaua spaniolă, a bulversat piaţa feroviară din Spania, provocând scăderi puternice de preţuri şi o creştere a numărului de pasageri pe legăturile vizate.

Însă a generat şi critici din partea autorităţilor de la Madrid, care acuză Parisul că nu joacă după aceleaşi reguli. Criticile sunt însă respinse de autorităţile franceze, care vorbesc de probleme cu omologarea materialului rulant şi cu sistemele de semnalizare, pentru a-şi justifica încetineala.

„Aceasta este una dintre problemele cu liberalizarea pieţei feroviare: nu există reciprocitate”, a insistat ministrul spaniol al Transporturilor, Oscar Puente.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

2 comentarii

  1. Cam asa se pune punctul pe i! Ea, Ioropa, tot viseaza cai verzi energetici pe pereti de lut! Cea mai importanta masura ce trebuie luata pentru a visa macar, la a atinge tinte verzi, la….pastele cailor, e transpurea unui plan trans-european de/pe cale ferata. Si evident investitii masive in material rulant, in trenuri, intr-un cuvant in infrastructura! Creezi in felul asta conditii, calatorilor care vor putea alege intre tren, avion si masina. Sa transporti in Europa, in 2024, marfuri, cu tirul din Lisabona la Constanta, e de noaptea mintii! Tot transportul de marfuri ar trebui gandit pe cale maritima si cale ferata (mai ales). Si uite asa rezolvi mare parte din problema poluarii. OK, vor trebui vreo 10-15 ani (pe putin) sa pui infrastructura cat de cat la punct!
    Si mai important, asa cum bine subliniaza Spania, trebuie acord intre tarile membre. Altfel vom avea in continuare aberatii de genu: trenul Viena -Salzburg-Munich, care costa cat nu face! De la Viena la Salzburg, pret „decent” ca esti in Haustria. De la Salzburg la Munich, pretul biletului se poate si dubla, doar ca treci granita si-s tot felul de taxe/tertipuri intra comunitare (cam ca roaming-ul, pe vremuri)!

    Dar stai, Franta are Air France, Peugeot, Citroen, Renaut; Germania are Lufthansa, grupul VAG, BMW si Mercedes. Prin urmare, slabe sanse, noi Ioropenii sa vedem asa ceva. In schimb avem cote de gen taxe pe chinezarii, si ajutoare pentru „baticati”
    Si ne miram cum naibii extremistii de orice culoare sunt pe val!

  2. Am văzut un documentar cum căile ferate franceze prefera sa lase vagoanele vechi sa ruginească prin depouri decât sa le vând unor operatori privați din alte tari, tocmai ca sa nu le facă lor concurenta.
    La fel, cine a avut Interrail știe ce probleme mari sunt sa prinzi un bilet ca sa poți călători intre Europa centrala si Spania.
    Legătură cu Germania de mare viteza e greoaie, ca nu mai spun de trenurile regionale de la granita care sunt din an in Paste.
    Iar Paris Bruxelles e o rușine pentru piață libera din Europa, practic nu exista concurenta