G4Media.ro

Spectrul interferenței Rusiei planează asupra alegerilor din Slovacia, avertizează UE

Foto: Wikipedia

Spectrul interferenței Rusiei planează asupra alegerilor din Slovacia, avertizează UE

Analiză a publicației POLITICO, preluată de Rador Radio România:

Apropiatele alegeri slovace reprezintă un test privind gradul de vulnerabilitate a alegerilor europene la „arma de manipulare în masă de multe milioane de euro” pe care Moscova o folosește pentru a se amesteca în procesul de votare prin dezinformarea online, a declarat marți responsabilul Uniunii Europene pentru afaceri digitale.

Slovacii merg la urne pe 30 septembrie pentru alegerile parlamentare. În fruntea sondajelor este partidul populist Smer-SD, condus de Robert Fico, controversatul fost prim-ministru al țării, care susține încetarea sprijinului militar pentru Ucraina.

Votul este crucial „deoarece abordarea față de Rusia sau Ucraina reprezintă o linie de dezbinare”, a declarat vicepreședinta Comisiei Europene, Věra Jourová, politiciana cehă responsabilă de afacerile digitale și democrație la nivelul UE.

De asemenea, UE organizează propriile alegeri pentru Parlamentul European, în iunie anul viitor. Polonia își va alege următorul guvern pe 15 octombrie, în cadrul unor alte alegeri critice care ar putea influența perspectivele Rusiei în războiul său din Ucraina.

Riscul ca Moscova să se amestece în alegerile UE de anul viitor este „deosebit de grav”, a spus Jourová. „Statul rus s-a angajat în războiul ideilor pentru a polua spațiul nostru informațional cu jumătăți de adevăruri și cu minciuni, pentru a crea o imagine falsă că democrația nu este mai bună decât autocrația”, a spus ea.

Comisia și autoritatea de reglementare a presei slovace au avut o serie de întâlniri la Bratislava, la începutul acestei luni, cu companii precum Meta de la Facebook, Alphabet de la Google și TikTok, spunându-le să investească mai mult pentru a reduce riscurile, a relatat luni POLITICO. Jourová a spus că țara este „un teren fertil” pentru narațiunile rusești pro-război, reiterând temerile similare din partea cercetătorilor independenți și a organului de control al presei din țară.

Un sondaj realizat de think tank-ul GLOBSEC, în martie, a arătat că 53% dintre slovaci cred că alegerile vor fi manipulate. Autoritatea de reglementare a mass-media din Slovacia a remarcat anterior că Meta a contractat un singur verificator de fapte pentru Facebook, ca parte a unei analize privind moderarea conținutului ilegal de către rețelele sociale mari. Jourová a spus că Facebook a promis că va crește numărul de verificatori de fapte și că a primit rapoarte că rețeaua de socializare, foarte populară în Slovacia, a adăugat deja personal pentru a verifica potențialele date false răspândite pe platformă.

Marți, Comisia a publicat rapoarte detaliate despre modul în care rețelele sociale Facebook, YouTube și TikTok au tratat informațiile false care au circulat online în prima jumătate a anului 2023, ca parte a unui control regulat al platformelor online care au aderat la o cartă voluntară a UE privind dezinformarea. Aceasta le cere firmelor de tehnologie să ofere informații, inclusiv modul în care urmăresc publicitatea politică, să oprească finanțarea dezinformarii și să coopereze cu verificatorii de fapte.

Codul de practică privind dezinformarea din 2022 a fost aprobat în iunie 2022 și semnat de 44 de participanți, inclusiv de companii de rețele sociale, grupuri de verificare a faptelor și asociații de publicitate. Blocul își desfășoară, de asemenea, legea de moderare a conținutului, Digital Services Act (DSA), care impune ca platformele tehnologice mari cu peste 45 de milioane de utilizatori din UE să atenueze riscurile campaniilor de dezinformare, și care este de așteptat să instituie obligativitatea cartei de dezinformare pentru platformele online foarte mari, în prima jumătate a anului 2024.

Platforma X a lui Musk „nu scapă de control”

În rapoartele lor, firmele de rețele de socializare au semnalat activități în prima jumătate a anului 2023 care purtau semnele distinctive ale campaniilor de influență susținute de statul rus.

Conform raportului Google, YouTube a desființat peste 400 de canale implicate în operațiuni de influență coordonate, legate de Agenția de Cercetare pe Internet (IRA) susținută de statul rus.

TikTok a eliminat, de asemenea, mai multe campanii de dezinformare, inclusiv o rețea de peste 3.000 de conturi false din Rusia, plus aproximativ 418.000 de persoane care au distribuit conținut fals în limba germană despre războiul din Ucraina și consecințele acestuia asupra economiilor țărilor UE, a spus compania. Aplicația de partajare a videoclipurilor deținută de China a declarat că a eliminat 5,9 milioane de conturi false, în principal din Spania, Germania, Italia și Franța, în prima jumătate a anului – în creștere de la 850.000 de conturi neautentice în a doua jumătate a anului 2022. Compania a spus că terțe părți rău intenționate „sondează și atacă în mod constant” sistemele lor, provocând „ocazional fluctuații ale parametrilor raportați în aceste zone”.

LinkedIn a blocat, de asemenea, peste 6,7 milioane de conturi – majoritatea din Franța, România și Germania – de la înregistrare sau le-a restricționat, în creștere față de aproximativ 849.500 de conturi false în a doua jumătate a anului trecut. Meta a spus că a eliminat 1.102 milioane de conturi false la nivel global în prima jumătate a anului 2023, aproximativ 4 până la 5% din utilizatorii săi activi lunari la nivel global.

Niciuna dintre datele partajate de companii nu a fost verificată.

Dar X, platforma de socializare cunoscută anterior sub numele de Twitter, a fost criticată de oficialii UE pentru că nu a oprit dezinformarea. „X, fostul Twitter – care nu se mai află sub incidența Codului – este platforma cu cel mai mare număr raportat de postări greșite sau de dezinformare”, a spus Jourová. „S-a constatat că actorii de dezinformare [de pe X] au mult mai mulți adepți decât omologii lor non-dezinformați și tind să se fi alăturat platformei mai recent decât utilizatorii care nu fac dezinformare”, a spus ea, referindu-se la cercetările susținute de UE.

„Elon Musk știe că nu scapă de control dacă evită Codul de Practică, pentru că avem Legea privind serviciile digitale pe deplin în vigoare”, a spus ea. Twitter a părăsit statutul la sfârșitul lunii mai, după ce a eșuat primul său test UE de dezinformare, ceea ce a atras atunci critici din partea oficialilor Comisiei.

Jourová a spus că platforma ar trebui să se concentreze pe „moderarea consecventă și investițiile în verificarea faptelor, în special în statele membre și în utilizarea limbilor mai puțin folosite”, precum și pe deschiderea accesului la datele lor pentru cercetători.

Platformele, inclusiv TikTok și Google, au inițiat, de asemenea, politici pentru a limita utilizarea greșită a conținutului generat de AI, cum ar fi deepfake-urile. „Aceste eforturi trebuie să continue și să se intensifice, ținând cont de potențialul ridicat al unor astfel de produse realiste de inteligență artificială de a crea și disemina dezinformarea”, a spus Jourová.

„Combinația de inteligență artificială și dezinformare este un coșmar”, a spus ea, promițând că îi va aborda pe directorii proprietarului ChatGPT, OpenAI, pentru a-l determina să adere la Codul de dezinformare al UE.

Google a refuzat să comenteze cererea de comentarii a POLITICO. Meta și X (fostul Twitter) nu au răspuns imediat la solicitările de comentarii.

Caroline Greer, directorul de politici publice și relații guvernamentale la TikTok la Bruxelles, a declarat într-o postare pe blog că firma de social media s-a angajat să protejeze integritatea alegerilor din întreaga lume. Ea a adăugat că inițiativele lansate în alegerile din Grecia, Spania și Finlanda vor fi luate în considerare pentru a pregăti scrutinul UE.

Un purtător de cuvânt al LinkedIn a declarat că raportul său pentru cartă este „un pas important în creșterea transparenței și pentru a ne asigura că rămâne comunitatea noastră de încredere și profesionistă… Avocații noștri și echipele noastre analizează o serie de semnale cu privire la înregistrarea unui cont și la activitatea pe platformă pentru a depista conturile false.” (Traducerea: Cristina Zaharia)

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

2 comentarii

  1. Îmi place asta…În toate statele vecine acționează propaganda rusă, doar în România nu!

    Probabil s-au gândit ca nu mai este nevoie, există deja propagandiști români care acționează în interesul Rusiei din interior, precum partidul rusofil AUR, sprijinit de “servicii” și de alianță PSD-PNL.

  2. În gamă optimistă – sau mai degrabă iresponsabilă –putem oare crede că noi suntem scutiți de ”atenția” specială a propagandei rusești și a armatelor de trolli plătiți de Putin ? Cele 4 alegeri importante din 2024 și importanța geostrategică a țării în realația războiului chiar nu contează pentru ruși ?