G4Media.ro

Stadiul autostrăzii Sibiu-Pitești: 10 oferte pentru 10 kilometri. Un singur lot din…

Sursa: Asociația Pro Infrastructura

Stadiul autostrăzii Sibiu-Pitești: 10 oferte pentru 10 kilometri. Un singur lot din cele 5 ale autostrăzii are la ora aceasta un constructor, iar un altul este blocat în contestații. Nici o bucată nu va fi gata înainte de 2023

10 constructori din Turcia, Grecia, Austria, Italia și China s-au arătat interesați de realizarea lotului 4 al autostrăzii Sibiu-Pitești. Tronsonul are o lungime de 9,86 kilometri, din care 1,35 kilometri va fi tunelul din zona de traversare a dealului Momaia. Valoarea estimată a contractului este de peste 2 miliarde de lei.

Printre firmele care au depus oferte sunt și turcii de la Alsim Alarko, care vor construe două loturi cu o lungime totală de circa 33 de kilometri din Autostrada Centură Sud a Capitalei (A0), dar și firme care au deja un istoric de proiecte în România, precum grecii de la Aktor, austriecii de la Porr și Strabag sau italienii de la Impresa Pizzarotti.

Cele 10 firme și asocieri care au depus oferte sunt:

1. Aktor Technical Societe Anonyme (Aktor SA) – Grecia

2. Asocierea Alsim Alarko Sanayi Tesisleri Ve Ticaret AS – Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret AS – Turcia
3. China Railway 14th Bureau Group CO, LTD – China

4. Asocierea IC Ictas Insaat Sanayi Ve Ticaret AS – Constructii SA – Turcia

5. Impresa Pizzarotti & C SpA – Italia

6. Asocierea Kalyon Insaat Sanayi Ve Ticaret AS – Met-Gun Insaat Taahhut Ve Ticaret AS – Turcia

7. Mapa Insaat Ve Ticaret AS – Turcia

8. Porr Construct SRL – Austria

9. Strabag SRL – Austria

10. Asocierea Rizzani de Eccher SpA – Tirrena Scavi SpA – Ozgun Insaat Taahhut Sanayi Ve Ticaret Limited Sirketi – (Asociere italo-turcă)

Durata de realizare a acestui contract este de 5 ani, din care un an și patru luni pentru activitate de proiectare și trei ani și opt luni pentru execuția lucrărilor. Perioada de garanție a lucrărilor va fi de minim 5 ani, aceasta putând fi majorată de ofertanți până la 10 ani.

Lotul 4 Tigveni-Curtea de Argeș

Lungime: 9,86 km
Valoarea proiectului: 2.000.162.437 lei fără TVA.
Licitație lansată în martie 2019

Lotul 1 are deja constructor. Lotul 5 este blocat în contestații

Austriecii de la Porr, care au depus ofertă și pentru realizarea celor 10 kilometri dintre Tigveni și Curtea de Argeș, construiesc lotul 1 al acestei autostrăzi, respectiv cei 14 kilometri dintre Sibiu și Boița.

Valoarea contractului semnat în aprilie este de peste 612,64 milioane lei, fără TVA, adică în jur de 129 de milioane de euro. În iulie, Asociația Pro Infrastructura prezenta poze de pe traseul acestui lot în care se puteau vedea țăruși topografici în zona nodului rutier Sibiu, semn că austriecii de la Porr s-au apucat de proiectare.

Un an va dura doar proiectarea. Odată deschis șantierul, lucrările ar trebui să dureze 3 ani. Rare sunt, însă, proiectele de infrastructură care au fost finalizate la timp la noi în țară. Contructorul a oferit o garanție a lucrărilor pe care le va executa de 10 ani. Potrivit CNAIR, acest lot din autostrada Sibiu-Pitești ar trebui să fie gata în mai 2023.

Traseul acestui lot va începe în zona localității Șelimbăr (la intersecția cu centura Sibiului ) unde va fi construit un nod rutier. Autostrada va continua la vest de DN7, în paralel cu acesta până în zona localității Veștem. În continuare, viitoarea șosea de mare viteză va traversa comuna Tâlmaciu la vest și DJ 105G (Avrig-Mârșa-Tălmaciu-Sadu) până în zona localității Boița, unde este prevăzut un nod rutier care va asigura conectivitatea temporară a autostrăzii cu DN7.

Pe această secțiune, autostrada va fi proiectată pentru o viteză de 100 km/h pe o porțiune de 5 km, iar pentru restul de traseu se va asigura o viteză minimă de proiectare cuprinsă între 120 km/h și 140 km/h.

Lotul 1 Sibiu-Boița

Lungime: 13 km
Valoarea contractului: 612,64 milioane lei, fără TVA
Constructor: Porr
Contract semnat în aprilie 2019

Lansată în vara lui 2017, licitația pentru proiectarea și execuția lotul 5 din autostrada Sibiu-Pitești este, încă, blocată în contestații. Recent constructorul chinez China Railway a fost eliminat printr-o decizie a Curții de Apel București din cursa pentru obținerea contractului estimat la 1,8 miliarde de lei. Cu oferta depusă, chinezii se clasaseră pe primul loc. Decizia a fost luată în urma unei acțiuni inițiate de un alt competitor – compania italiană Astaldi, care are șanse să-și adjudece acest contract.

Lotul 5 Curtea de Argeș-Pitești

Lungime: 30,35 km
Valoarea estimată a contractului: 1.834.035.567 lei, fără TVA
Contractul a fost scos la licitație în vara lui 2017

În ceea ce privește loturile 2 și 3, forajele geotehnice necesare construirii acestor loturi vor fi contractate prin procedură de negociere, după ce licitaţia organizată anterior pentru aceste servicii s-a anulat deoarece niciuna dintre firmele care au cumpărat caietul de sarcini nu a depus ofertă. Asociaţia Pro Infrastructură declara cu acea ocazie că cei de la CNAIR au subestimat costurile acestor foraje.

Zonele preconizate a fi investigate se află în zona de munte sau adiacentă acesteia, deci majoritatea forajelor vor fi “făcute în munte”.

Pentru secțiunea 3, CNAIR a investigat doar zona tunelului Poiana, care va avea 1,7 km și va fi cel mai lung tunel de pe această autostradă, prin 2 foraje geotehnice și un studiu geofizic al amplasamentului acestuia.

Autostrada Sibiu-Piteşti va avea o lungime de circa 123 kilometri şi este împărţită în cinci loturi:

– lotul 1: Sibiu-Boița
– lotul 2: Boița-Cornetu
– lotul 3: Cornetu-Tigveni
– lotul 4: Tigveni-Curtea de Argeș
– lotul 5: Curtea de Argeș-Pitești

Loturile 4, 3 și 2 vor fi construite având la bază documentația și traseul stabilit de IPTANA în 2008. Secțiunile 1 și 5 au, însă, la bază documentația realizată de SPEA-Tecnic în 2017.

Foto: Traseul autostrăzii Sibiu – Pitești (Sursa: Asociația Pro Infrastructura)

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

11 comentarii

  1. Ma ajuta cineva referitori la costuri? 2 miliarde lei pentru proiectare si executie 10 km de autostrada. Adica 200.000.000 lei/km, adica 42.280.000 euro/ km? WTF man? Muta muntii si pun Delta pe traseu?

    • Buna ziua. Lotul 3 este atat de scump, in parte, si din cauza tunelului care trebuie construit in zona dealului Momaia. Va fi un tunel cu o lungime de 1,35 kilometri. Potrivit standaredelor de cost aprobate actualizate in 2018 investitia pentru realizarea unui metru de tunel rutier cu 2 benzi pe sens si banda de urgenta este de 31.043 euro. Si acest standard de cost nu include toate cheltuielile. Asta inseamna ca doar constructia tunelului va inghiti aproape 42 de milioane de euro. Sigur, este un cost estimativ, pentru ca pana la urma cat va costa acest lot vom afla cand cei de la CNAIR vor anunta castigatorul. De regula, in urma licitatilor costurile scad. Oricum, realizarea unui tunel costa mult oriunde in lume si difera in functie de tehnologia aleasa. Ca sa-ti dau cateva cifre, Comisia Europeana a publicat acum ceva ani un studiu despre constructia de tuneluri din Europa. Potrivit acestui studiu (pe care il poti gasi aici https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/studies/pdf/assess_unit_cost_rail/annex_13_case_study_tunneling.pdf) costul per kilometru de tunel varia in cazul proiectelor analizate intre 25 și 30 de milioane de euro. In cazul unor proiecte complexe, acest cost a sarit si de 80 de milioane de euro per kilometru. Sper ca ajuta aceste informatii.

    • Imi cer scuze, era vorba despre lotul 4 Tigveni-Curtea de Arges, nu lotul 3.

  2. Pe mine ma enerveaza la culme faptul ca un drum de 123 de km este impartit in 5 bucati, pentru fiecare dintre ele se face aia, se face ailalta, si-ajungem la 100 de ani pana o vedem gata, ca ba n-a facut ala nu stiu ce, ba ca a depasit ala costul sau perioada si se trezeste cuc si reziliaza contractul, cum a facut la ultima investitie in infrastructura, Lugoj-Deva. Cum dracu de nu se pot gasi unul sau doi sa faca autostrada asta, si e nevoie sa fie impartita in 5 bucati, pentru fiecare caiet de sarcini, studii, licitatii, contestatii si-altele, si-altele, de imbatranim pana vedem ceva gata in tara asta. Explicatia e simpla : cu cat mai multe bucati si bucatele, cu-atat mai multe spagi mari si mititele. Sa fiti ai dracului, psd-alde, cu metoda voastra, si sa nu va mai suporte romanii o zi, nenorocitilor cu buzunarele doldora!

    • Pisi, ca sa intelegi si tu.Desi de la postacii tefelisti nu prea am pretentii.Impartirea pe loturi e de cand lumea si nu are treaba cu cine guverneaza ci cu ce stabileste cel care face studiul de fezabilitate, pentru ca ideea e de a da sanse cat mai multor companii la licitatii.Daca tu ai cifra de afaceri de 100 de milioane de lei, sa zicem, eu nu iti voi da un contract de 800 de milioane, ca nu te cred in stare sa il duci la capat.Daca insa impart autostrada de 800 de milioane in loturi de 200, si alea se construiesc cam in 3-4 ani, am incredere sa iti dau contractul, pentru ca cifra ta de afaceri de 100 de milioane pare sa depaseasca valoarea anuala a lucrarilor din contractul meu, capisci?Ideea e ca trebuie sa dai sanse mai multora ca cica daca e concurenta iese pretul final mai mic la licitatie.Asa ne invata UE, doar pe noi, pe altii mai smecheri nu.Si problema e ca facem pe banii lor.
      Inainte sa imi vii cu un exemplu din Austria, unde Strabag si Porr fac autostrazi singure, gandeste-te ca egalitatea nu e pentru catei.Slugile de romani sunt cam cel mai prostanac popor din Europa, asa ca daca iti zice stapanul de la Bruxelles, Berlin, Paris etc ceva, te executi, nu comentezi.Sper ca am fost explicit.

    • Boul baltii psdiste, vrei sa spui ca psd e la butoane ”de cand lumea”, nu ca imparteala la hotie ne-o baga pe gat UE, da-i drumul de-aici!

    • Hai ma pisi, te-ai suparat?Nu trebuia.
      Tu esti ultima dovada ca a-i spune unui prost (ma rog, in cazul asta unei proaste) ca e prost (proasta) nu ajuta la mare lucru, chiar daca ii explici si de ce e asa.Hai, du-te si postaceste (nu te gandi la prostii) tefelistic in alta parte 😛

  3. Da nu era prinsa in marele “plan de guvernare” cu care se bate peste brosa Chanel doamna prim – sinistra? Credeam ca va fi gata in guvernarea marilor licurici din psd.

  4. cat? 2023? poate 20023. 🙂

  5. la pastele cailor

    • Alții visează să ajungă pe alte planete, iar romanul visează la o autostradă. E de râs-plâns :))