Stadiul autostrăzii Sibiu-Pitești: 10 oferte pentru 10 kilometri. Un singur lot din cele 5 ale autostrăzii are la ora aceasta un constructor, iar un altul este blocat în contestații. Nici o bucată nu va fi gata înainte de 2023
10 constructori din Turcia, Grecia, Austria, Italia și China s-au arătat interesați de realizarea lotului 4 al autostrăzii Sibiu-Pitești. Tronsonul are o lungime de 9,86 kilometri, din care 1,35 kilometri va fi tunelul din zona de traversare a dealului Momaia. Valoarea estimată a contractului este de peste 2 miliarde de lei.
Printre firmele care au depus oferte sunt și turcii de la Alsim Alarko, care vor construe două loturi cu o lungime totală de circa 33 de kilometri din Autostrada Centură Sud a Capitalei (A0), dar și firme care au deja un istoric de proiecte în România, precum grecii de la Aktor, austriecii de la Porr și Strabag sau italienii de la Impresa Pizzarotti.
Cele 10 firme și asocieri care au depus oferte sunt:
1. Aktor Technical Societe Anonyme (Aktor SA) – Grecia
2. Asocierea Alsim Alarko Sanayi Tesisleri Ve Ticaret AS – Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret AS – Turcia
3. China Railway 14th Bureau Group CO, LTD – China
4. Asocierea IC Ictas Insaat Sanayi Ve Ticaret AS – Constructii SA – Turcia
5. Impresa Pizzarotti & C SpA – Italia
6. Asocierea Kalyon Insaat Sanayi Ve Ticaret AS – Met-Gun Insaat Taahhut Ve Ticaret AS – Turcia
7. Mapa Insaat Ve Ticaret AS – Turcia
8. Porr Construct SRL – Austria
9. Strabag SRL – Austria
10. Asocierea Rizzani de Eccher SpA – Tirrena Scavi SpA – Ozgun Insaat Taahhut Sanayi Ve Ticaret Limited Sirketi – (Asociere italo-turcă)
Durata de realizare a acestui contract este de 5 ani, din care un an și patru luni pentru activitate de proiectare și trei ani și opt luni pentru execuția lucrărilor. Perioada de garanție a lucrărilor va fi de minim 5 ani, aceasta putând fi majorată de ofertanți până la 10 ani.
Lotul 4 Tigveni-Curtea de Argeș
Lungime: 9,86 km
Valoarea proiectului: 2.000.162.437 lei fără TVA.
Licitație lansată în martie 2019
Lotul 1 are deja constructor. Lotul 5 este blocat în contestații
Austriecii de la Porr, care au depus ofertă și pentru realizarea celor 10 kilometri dintre Tigveni și Curtea de Argeș, construiesc lotul 1 al acestei autostrăzi, respectiv cei 14 kilometri dintre Sibiu și Boița.
Valoarea contractului semnat în aprilie este de peste 612,64 milioane lei, fără TVA, adică în jur de 129 de milioane de euro. În iulie, Asociația Pro Infrastructura prezenta poze de pe traseul acestui lot în care se puteau vedea țăruși topografici în zona nodului rutier Sibiu, semn că austriecii de la Porr s-au apucat de proiectare.
Un an va dura doar proiectarea. Odată deschis șantierul, lucrările ar trebui să dureze 3 ani. Rare sunt, însă, proiectele de infrastructură care au fost finalizate la timp la noi în țară. Contructorul a oferit o garanție a lucrărilor pe care le va executa de 10 ani. Potrivit CNAIR, acest lot din autostrada Sibiu-Pitești ar trebui să fie gata în mai 2023.
Traseul acestui lot va începe în zona localității Șelimbăr (la intersecția cu centura Sibiului ) unde va fi construit un nod rutier. Autostrada va continua la vest de DN7, în paralel cu acesta până în zona localității Veștem. În continuare, viitoarea șosea de mare viteză va traversa comuna Tâlmaciu la vest și DJ 105G (Avrig-Mârșa-Tălmaciu-Sadu) până în zona localității Boița, unde este prevăzut un nod rutier care va asigura conectivitatea temporară a autostrăzii cu DN7.
Pe această secțiune, autostrada va fi proiectată pentru o viteză de 100 km/h pe o porțiune de 5 km, iar pentru restul de traseu se va asigura o viteză minimă de proiectare cuprinsă între 120 km/h și 140 km/h.
Lotul 1 Sibiu-Boița
Lungime: 13 km
Valoarea contractului: 612,64 milioane lei, fără TVA
Constructor: Porr
Contract semnat în aprilie 2019
Lansată în vara lui 2017, licitația pentru proiectarea și execuția lotul 5 din autostrada Sibiu-Pitești este, încă, blocată în contestații. Recent constructorul chinez China Railway a fost eliminat printr-o decizie a Curții de Apel București din cursa pentru obținerea contractului estimat la 1,8 miliarde de lei. Cu oferta depusă, chinezii se clasaseră pe primul loc. Decizia a fost luată în urma unei acțiuni inițiate de un alt competitor – compania italiană Astaldi, care are șanse să-și adjudece acest contract.
Lotul 5 Curtea de Argeș-Pitești
Lungime: 30,35 km
Valoarea estimată a contractului: 1.834.035.567 lei, fără TVA
Contractul a fost scos la licitație în vara lui 2017
În ceea ce privește loturile 2 și 3, forajele geotehnice necesare construirii acestor loturi vor fi contractate prin procedură de negociere, după ce licitaţia organizată anterior pentru aceste servicii s-a anulat deoarece niciuna dintre firmele care au cumpărat caietul de sarcini nu a depus ofertă. Asociaţia Pro Infrastructură declara cu acea ocazie că cei de la CNAIR au subestimat costurile acestor foraje.
Zonele preconizate a fi investigate se află în zona de munte sau adiacentă acesteia, deci majoritatea forajelor vor fi “făcute în munte”.
Pentru secțiunea 3, CNAIR a investigat doar zona tunelului Poiana, care va avea 1,7 km și va fi cel mai lung tunel de pe această autostradă, prin 2 foraje geotehnice și un studiu geofizic al amplasamentului acestuia.
Autostrada Sibiu-Piteşti va avea o lungime de circa 123 kilometri şi este împărţită în cinci loturi:
– lotul 1: Sibiu-Boița
– lotul 2: Boița-Cornetu
– lotul 3: Cornetu-Tigveni
– lotul 4: Tigveni-Curtea de Argeș
– lotul 5: Curtea de Argeș-Pitești
Loturile 4, 3 și 2 vor fi construite având la bază documentația și traseul stabilit de IPTANA în 2008. Secțiunile 1 și 5 au, însă, la bază documentația realizată de SPEA-Tecnic în 2017.
Foto: Traseul autostrăzii Sibiu – Pitești (Sursa: Asociația Pro Infrastructura)
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
11 comentarii