STENOGRAME Cum se negociau contractele de la Transporturi: ”Din 2019 au ieșit trei miniștri, voi nu știți ce cheltuială a fost/ Io am zis un 3% să nu exagerez/ Nu, se ia 5 sau 10% din contract/ Din toată valoarea?/ Normal că din toată valoarea”
Un consilier din Ministerul Transporturilor și un om de afaceri apar în stenogramele DNA negociind procentul pe care ar fi urmat să-l împartă din contractul unor nave achiziționate de Agenția Română pentru Salvarea Vieților Omenești pe Mare (ARSVOM), se arată într-o propunere de arestare pe care DNA a trimis-o Tribunalului Constanța. În urma cererii, 5 inculpați au fost plasați în arest la domiciliu într-un dosar de trafic de influență, luare de mită și constituire de grup infracțional în cadrul Ministerului de Transporturi.
Procurorii arată în document că omul de afaceri Ion Macovei (aflat acum în arest la domiciliu) îi spune lui Mădălin Matica, consilierul secretarului de stat Ionel Scrioșteanu, că s-a înțeles cu reprezentanții companiei estoniene care furniza navele să primească 5% din profitul estonienilor stabilit la 25%, adică aproximativ 300.000 lei pentru o navă. Lui Mădălin Matica i s-a părut prea mică suma raportată la valoarea contractului, mai ales că suma urma a fi împărțită între șapte persoane, arată procurorii DNA în documentul consultat de G4Media.
- G4Media i-a solicitat un punct de vedere consilierului Mădălin Matica, însă acesta nu a răspuns întrebărilor reporterului până la publicarea acestui articol.
Cei doi vorbesc despre ”șase-șapte oameni” cărora trebuiau să le comunice chestiunea discutată, iar omul de afaceri înaintează un procent de 3% ca „să nu exagereze”. Consilierul din Ministerul Transporturilor îi răspunde că 10 este ”cifra clasică”, iar omul de afaceri îl contrazice spunându-i că ”una e să mă duc la drumuri și una să fac o navă”, diferența fiind că ”la drumuri spui că pui asfaltul de 10 și îl pui de 8 și furi”, se arată în documentul anchetatorilor.
Macovei Ion: Avem șase – șapte oameni de discutat, io n-am putut să deschid, io vroiam să vorbesc cu fiecare în parte, io personal. Am discutat (neinteligibil) părerea pentru mine, deci io așa sunt, io nu iau o decizie că nu pot să iau o decizie io , singur. Și discuția este ce să, ce să discutăm cu ei. Acolo au un adaos comercial prea mare, estonienii, vreo 25%, și ce să discut cu ei. Un contract care merge pe 2023, a început din 2019 și se termină pe undeva pe acolo. Și cu cele două nave, mă rog. Și io am purtat o discuție așa, să văd cât poate ei, ce poate, indiferent că situația mea financiară este proastă, dar nu vreau să iau io o decizie și, când mă întorc să mă pun la masă cu șase oameni sau șapte, câți suntem în echipa asta, să spună de ce n-ai făcut chestia asta. Și atunci, io m-am dus ieri acolo, am discutat cu trei – patru – cinci oameni, bă, spuneți și voi părerea voastră, am discutat și cu alții și ai rămas ultimul să discutăm noi doi. Cum o vedem noi, să nu sărim, nici să facem oamenii ăia arici, nici să avem probleme. Adică lucrurile sunt produse, nu vrea să se întâmple nicio chestie, nu vreau să fie nimic efectiv, nu vreau să am probleme pentru că aici sunt niște lucruri care vin împotriva mea sau împotriva ta, mai târziu sau mai devreme, nu. Noi, dacă o facem, o facem corect. Și acuma aș dori și părerea ta s-o ascult un pic.
…………………………………………………………………………………………….
Matica Mădălin: 25 este din prețul de cost al lui, sau cum este?
Macovei Ion: Atâta rămâne, între 22 și 25
Matica Mădălin: Rămâne dar el și-a pus deja profitul acolo, nu poți să-l mai pui pe om, pe estonian, să muncească degeaba.
Macovei Ion: Nu, nu, ăsta este câștigul lui care după aceea, de acolo trebuie să-și ia și el profitul, și așa mai departe, și cheltuieli, și toate problemele că are angajați, și toate chestiile astea. De exemplu, dacă un contract de, ăăă, să-ți dau un exemplu, de 26 de milioane o navă, ca idee, și are 20% profit, este cât, cinzeci …
Matica Mădălin: Cinci milioane.
Macovei Ion: Cinci milioane de lei. Cinci milioane de lei să ceri ceva … Deci io vreau să … Nu vreau să se închidă, oamenii sunt foarte asta dar trebuie să avem o discuție corectă și asta cu el. Că așa se lucrează. Adică nu depinde de mine și de tine, aici depinde de alți oameni, grei, care stau la masă și atuncea io vreau să iau și părerea, că aicea de partea tehnică discutăm, decizia decide alții, io trebuie să mă duc astăzi să vorbim cu ăștia de … Io, părerea mea, io am spus un 3%, să nu exagerez. Și costurile care sunt ale produsului, și să rămâne cât rămâne și să împărțim egal. Asta e a mea. A lor a fost mult mai mare care nu cred că merge. Între 5 și 10 …
Matica Mădălin: 10 era, ăăă, 10 e clasic, aia e cifra clasică.
Macovei Ion: E una să mă duc la drumuri și una să fac o navă, deci n-ai (neinteligibil), că la drumuri spui că pui asfaltul de 10 și îl pui de 8 și furi. (neinteligibil) iei mașină, iei Mercedes făcut la standard
………………………………………………………………………………………………….
Macovei Ion: Cum să facem (neinteligibil) dacă este la Economie, cine e în Ministerul Economiei?
Matica Mădălin: Virgil. Nu, la Economie e Năsui.
Macovei Ion: Ăla-i tot USR.
Matica Mădălin: Din ce am înțeles, e mai dus ca Drulă.
- Ulterior, cei doi par să nu se înțeleagă asupra procentului, dacă acesta trebuie calculat din profitul societății contractante sau din valoarea totală a contractului. La un moment dat, după o serie de calcule, consilierul concluzionează că suma rămasă fiecăruia dintre persoanele implicate este doar 70.000 de euro, iar omul de afaceri îi răspunde că pot ieși din schemă, dar nu este de acord să schimbe condițiile de calcul după ce au fost stabilite deja cu compania estoniană:
Macovei Ion: Scrie așa, hai să luăm ca și 26 tu cum vrei să mergem aicea, între 3 și 5 la sută scoate din profitul (neinteligibil) n-ai cum să faci. Deci vorbim de profit.
Matica Mădălin: Și asta cât …
Macovei Ion: Nu știu, n-am făcut un calcul, adică e (neinteligibil) să vorbesc cu tine acuma, nu? Deci nu poți să zici domle, din profit (neinteligibil) la sfârșit. E atâta. Nu poți să discuți cheltuiala cu banii care i-a dat el, cum să iei asta, adică le bagi tu?
Matica Mădălin: Nu, se ia 5 sau 10 la sută din valoarea contractului.
Macovei Ion: Din toată valoarea?
Matica Mădălin: Păi normal că iei din toată valoarea.
Macovei Ion: Adică din banii care-i investește omul sâ-ți dea ție bani înapoi?
Matica Mădălin: Nu, el are o lucrare, el are un profit de 20%, ai zis că-l are de 20-25 la sută. Tu ceri 5% la lucrări.
Macovei Ion: Nu, discuția purtată este să discutăm din profitul rămas. Nu vorbim de valoare. Io nu fac așa ceva, nu suntem în România. Stai puțin, io bag 70% din banii mei, să-ți dau io ție bani la banii mei, să-ți bag 3 nu știu cât … Nu se discută, discutăm, oamenii a venit aici și a discutat de profit, asta a fost discuția de prima oară.
Matica Mădălin: Deci ei au 20 – 25 % profit din ce? Din valoarea mare.
Macovei Ion: Din valoarea mare.
Matica Mădălin: Da.
Macovei Ion: Și noi, din 25 din valoarea mare, trebuie să discutăm … Dar aici, din 25 care sunt câștigul, unde pleacă stânga, unde pleacă dreapta, unde pleacă cutare, unde pleacă cutare. Deci nu discutăm de valoare. Deci eu, oamenii am vorbit și au spus noi avem 25% . (neinteligibil) ăsta este, discuția este asta, io am câștigul ăsta. Cum s-o punem? Deci aici, în 25%, este estonienii dar mai este o firmă în România care trebuie să, care îi reprezintă, care cel puțin rămâne acolo 5 sau 7 la sută din profit, n-au participat ei. Este firma românească care ei au dat firma lor și dăm marfa la românească și românească a făcut acolo . Eu spun să zic domle, din profitul care-l aveți, rămâne la o firmă din Constanța cât spuneți dumneavoastră și rămâne și nouă 5%. Noi atâta vrem, (neinteligibil) cinci.
Matica Mădălin: Da, dar când spui 5%, înseamnă 5% din valoarea mare, dar te referi la profitul lor, nu 25% din profitul lor. (neinteligibil)
Macovei Ion: Îți spun ce am discutat la început: din profit, împărțit la fiecare în parte. Deci, din profit, nouă ne rămâne 5%. Dacă faci, să luăm, un calcul. Să faci tu, oamenii bagă niște bani, și dacă spun că 26 de milioane ori 5% este 1.300.000, notează acolo, și dacă fac 26 de milioane ori 25% ori 5% este 325.000. Cine îți dă ție de șapte ori mai mult? Să ai parte pe banii care i-a făcut ei. Adică oamenii discută din profit, nu discută din banii care i-a făcut din total contract. Adică asta a fost discuția cu ei de la început, nu acuma o schimbăm noi. Discuția este din profit. Dar și la drumuri se ia din profit, nu din banii care bagă ei.
Matica Mădălin: Din valoare contract, de-asta zic, că uite, ajungi dintr-un contract în valoare de 26.000.000 lei, da, ajungi la 325.000 lei, pe care-i împarți în 7 și constați că (neinteligibil) a fost mai scumpă ultimele două (neinteligibil).
Macovei Ion: Păi cât, măi, că io am cheltuit mai mult decât scoatem, dar problema este alta, că noi discutăm în momentele astea din … Deci discuția când au venit oamenii ăștia și m discutat cu ei, deci a fost discuție de profit, nu a fost discuție de total contract.
Matica Mădălin: Păi și (neinteligibil) ăștia 325.000 înseamnă cât, 70.000 euro.
Macovei Ion: Păi nu știu exact, nu am făcut calculul, am luat-o ca idee, să discutăm noi doi. Io ți-am spus că sunt (neinteligibil), și munca și toate chestiunile astea.
Matica Mădălin: (neinteligibil) ți-am zis, și la drumuri, și la tot ce se vorbește, când se vorbește… Să zicem Tivilichi, că Tivilichi are la (neinteligibil) 3% …
Macovei Ion: Ce s-a discutat când au venit nu este mult, adică nu trebuie să mă convingi pe mine, că io nu schimb direcția, asta e ce s-a discutat de la început când a venit oamenii. Deci oamenii au fost foarte fermi și (neinteligibil), aicea nu este nici drumuri, nu este nicio chestie, este o mașină care câștigul pentru mașina asta este 25%, profitul care este îl împărțim cum vreți voi. Rămâne aici 7, rămâne acolo 3, rămâne acolo 5, adică nu poți schimba oamenii care investesc să-ți dea ție parte. Adică, dacă fac așa, i-ai luat tot profitul. Deci, dacă faci … Hai să facem un calcul.
Matica Mădălin: Nu era, îi iei 5%, că el are 25% profitul
Macovei Ion: Păi stai măi, dacă faci 26, 26 ori 25%, ascultă, notează acolo, are 5.200.000. Și ai 1.400.000 dacă faci chestia asta, cine îți dă și de unde? Și mai ia încă o firmă în România și pleacă cu ditamai Navrom-ul ăsta (?). Când a fost discuția cu ei … Bun, cum să procedăm? Discuția purtată cu ei este din profit. Asta a fost stabilit. Adică știe toată lumea că a fost din profit înainte să intre, cum este acuma ce (neinteligibil).
Matica Mădălin: Nu știu.
Macovei Ion: Păi trebuie să știu, atunci, dacă nu discutăm, ok, nu discutăm.
Matica Mădălin: Ți-am zis, te duci în momentul ăla, deja când spui 7 oameni, 6 – 7 oameni, cum spuneai tu, 325.000 de lei …
Macovei Ion: Sunt 7, câți sunt acolo, vedem, alții a mai luat, alții nu știu cum, vedem, găsim o soluție.
Matica Mădălin: (neinteligibil) 325.000 de lei care înseamnă 70.000 de euro…
Macovei Ion: Eu mă duc la ei să vorbesc cu ei ca să stabilim problema, deci mâine trebuie să mă văd cu ei.
Matica Mădălin: Pentru 70.000 de euro …
Macovei Ion: Domle, nu mai facem, asta e, ieșim din situația asta, ok, ieșim afară, nu o mai lungim și cu asta-basta, ce discutăm? (neinteligibil)undeva, ok, ce am făcut, ce am făcut, trebuie să stăm așa?
- Omul de afaceri se plânge consilierului din Ministerul Transporturilor despre costurile mari pe care le-a implicat schimbarea a trei miniștri din 2019 în prezent (Lucian Șova, Rovana Plumb și Răzvan Cuc, n.red.) și îi propune consilierului să facă o expertiză care să ateste că a îndeplinit lucrarea la ”costurile cele mai ieftine”. Macovei îi mai explică lui Matica și faptul că intrarea în posesia banilor presupune costuri cum ar fi comisioanele de retragere a numerarului, impozitul pe dividende, iar consilierul îi spune că el îi poate furniza facturi pentru servicii de consultanță.
Macovei Ion: Este o discuție normală (neinteligibil), e o discuție de mașini aici, un preț poți să scoți la o lucrare totală și una este la mașină. Mașina asta s-o aduc în România costă 75.000 de euro. Care este profitul tău? 10 lei. Din 10 lei, dă-mi și mie 2 lei. Lucrarea este altceva, la lucrare (neinteligibil), fac un act adițional. Ce să fac la mașină, nu ți-a făcut nimica, este o altă problemă, situație. Nu amestecăm una cu alta. Adică asta a fost discuția de când a venit ei în România, de când am avut cu ei discuții, nici nu te-am cunoscut pe tine când am avut discuția asta, n-am știut că ne întâlnim nici măcar într-o zonă … A fost 3 oameni, s-a făcut 8, și n-am nicio problemă, funcționăm așa. Dar nu se schimbă în timpul mersului discuția asta, discuția asta. Adică chiar la discuțiile astea din 2019 nu ne-am cunoscut, io vroiam să îți spun despre ce este adevărul și mai vreau să-ți spun: există oportunitate să o gândesc cu tine, noi doi, dacă mă duc pă, ăăă, să nu fim deranjați, între 3 și asta. Aici vreau să mă bat io și mi-e teamă că, dacă spun așa, să nu fie ok. Dar la un moment dat îi prind într-un colț care pot să fac altceva și nu mai am 7 oameni la dispoziție, câștigă 3 oameni și directorul care este. Ăsta este un mers care este … Din 2019 au ieșit trei miniștri, voi nu știți ce cheltuială a fost, mie nu-mi place socoteala. Io, dacă stau să mă gândesc, 1.000.000 trebuie să-mi iau banii întâi și spun la fiecare în parte băi fraților, am dovezi că am cheltuit 7 lei.
Matica Mădălin: Asta e.
Macovei Ion: Și cu sistemul ce fac? Mă dă afară? Nu. Asta este închisă, un subiect închis, dar mâine sunt conștient că fac o chestie care mă duc cu ea într-o zonă în care nu mai sunt 7, sunt 3. Adică nu este de tine, nici de tine, este o chestie care a plecat din discuția din 2019. Știi, toți oamenii ăștia, nu poți să schimbi acuma să zică (neinteligibil), așa ceva nici nu mai discută să stea la masă.. Adică așa a fost discuția purtată, (neinteligibil), n-am făcut o prostie să nu discut, nu, a fost pe cât este cutare, facem chestia asta, ăsta este sistemul la noi. Deci io dacă fac una, nu se discută la nivel de asta, se discută la nivelul ăsta. Împărțim profitul, ți-aduc documentele, faceți expertiză să vedeți că nu vă mint, sunt costurile cele mai ieftine, ăsta este câștigul, care alții scot, dacă face în Olanda sau dacă faci la un alt … Aaa, de exemplu, dacă faci în România, mi-a scos Giurgiu câștig 17%. Costuri mult mai mari. Adică costuri mult mai mari. Dar ei au zis nu, deci costurile sunt aici. Deci problema asta trebuie să, că este un reprezentant în România care trebuie să rămână aici, din profit, nu putem să discutăm suma asta, a fost discuția de dinainte, și noi discutăm chestia asta. Adică dacă o firmă ia 7%, care toate tranzacțiile și toate astea participă cu la sută, ce faci tu ca și (neinteligibil). Io am luat părerea fiecăruia, altul a spus 7, altul a spus 8…
…………………………………………………………………………………………………..
Macovei Ion: 5% a fost din profit, deci a fost discuție din profit dar nu la sută din … Și acuma vreau să știu io de la tine dacă mergem pe 3 sau mergem pe 5.
Matica Mădălin: Io știu, din punctul …
Macovei Ion: O firmă din profit, ia 7% firma care îi reprezintă în România, din profit, din cei 25% , 7 rămâne aici. Cât ne rămâne?
Matica Mădălin: 18.
Macovei Ion: 18. Și din 18 să cerem și noi 5, rămân cu 13.
Matica Mădălin: 13.
Macovei Ion: Ok. Aici trebuie să ne gândim. Profitul e 25%, rămâne le firmă 7%, luați voi 13, rămâne la noi 5.
- Macovei și Matica stabilesc și cât să comunice în cadrul unei conversații telefonice, nu mai mult de 1 minut pentru că dialogul ”nu se duce la satelit”, dar și platformele pe care să facă acest lucru în funcție de nivelul de criptare, menționând Whatsapp și Signal:
Matica Mădălin: Aicea ai dreptate. Pe de altă parte, știi că în momentul (neinteligibil), aveam un timp scurt să reacționez…
Macovei Ion: Da, domle, dar într-un minut, într-un minut…
Matica Mădălin: (neinteligibil)
Macovei Ion: … să vorbim la telefon, într-un minut. Nu depăși minutul ăla, e mai bine așa. Deci într-un minut nu preia tot pe WhatsApp sau pe …
Matica Mădălin: De-alea lungi.
Macovei Ion: Nu, nu, discuția într-un minut pe WhatsApp și cele două care sunt …
Matica Mădălin: Signal și …
Macovei Ion: Signalul. Deci până într-un minut . Trebuie să intre într-o bază de date și, dacă intră în baza de date, atuncea înregistrează, într-un minut nu se duce la satelit, deci nu intră în baza de date, adică nu te … Deci, dacă depășești un minut, atunci înregistrează și minutul care este în curs. Dacă ai terminat până într-un minut, (neinteligibil) nu funcționează. Bă uite, vreau să fac asta, stai, închid și io, uite asta, pac-pac. Ai înțeles?
Matica Mădălin: (neinteligibil) tehnologie (neinteligibil) 5 secunde?
- În aceeași discuție, omul de afaceri Macovei îi mai reproșează consilierului Matica faptul că nu îi dă informații exacte din instituție, pe care ar trebui să le predea mai departe liberalilor Iulian Dumitrescu, președintele Consiliului Județean Prahova, și deputatului George Stângă, conform documentului consultat de G4Media. Macovei îi mai spune lui Matica faptul că nu discută direct cu președintele Consiliului Județean Prahova, ci printr-un intermediar pe care îl numește ”Viorel”.
Cei doi vorbesc și despre schimbarea directorului Direcției Navale din Ministerul Transporturilor, Gabriela Murgeanu, dar și posibilii succesori ai acesteia, iar Matica Mădălin consideră că nu ar trebui ca ei să cedeze fără luptă funcția respectivă.
În aceeași discuție, Matica îi spune omului de afaceri Macovei că vor fi scoase la licitație mai multe lucrări, una dintre ele fiind extinderea bazei militare de la Mihail Kogălniceanu. Pe de altă parte, Macovei îi povestește lui Matica despre discuțiile purtate de Iulian Dumitrescu și George Stângă cu ministrul Cătălin Drulă, precum și faptul că președintele CJ Prahova va merge cu Daniel Manole (șeful ARSVOM la acea vreme, revocat după ce a fost arestat de procurorii DNA pentru luare de mită, n.red.) la ministrul Drulă.
Omul de afaceri îi spune consilierului că următoarea afacere pe punctul de a se realiza este o dragă maritimă în valoare de 27 de milioane de euro, investiție a Administrației Fluviale a Dunării de Jos Galați, iar procentul stabilit de cei doi este de 5% din valoarea totală a contractului.
Citește și:
- STENOGRAME Cum încercau să intervină doi liberali cu influență pe lângă ministrul Drulă ca să le țină oamenii în funcții: ”Domnule ministru, fac ce vrei tu!”/ Afaceriștii reținuți de DNA: ”Drulă nu e om, e câine (…) Omul e nebun! Nu se înțelege cu nimeni”
- STENOGRAME Cum a oprit omul lui Liviu Dragnea controlul Curții de Conturi privind achiziția navelor Ministerului Transporturilor, la cererea unui om de afaceri: ”Nu putem să lăsăm două pițipoance să facă ce vor”
- STENOGRAME Fostul general SIE Dumitru Ciobanu apare în stenogramele DNA legate de traficul de influență pentru contracte de la Ministerul Transporturilor
- Procurorii DNA Constanța au descins la Ministerul Transporturilor: Un director și mai mulți angajați, arestați la domiciliu pentru achiziționarea la suprapreț a patru nave, prin firme de apartament și tranzacții fictive/ Directorul ar fi primit 3% din sumă.
sursa foto: Unsplash
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
38 comentarii