Știința nu contează, forma să fie atractivă – un mesaj fără precedent transmis de ministrul Educației. Maladia din Minister care își atacă anticorpii, chiar în mijlocul infecției
Zilele acestea a trecut aproape neobservat un mesaj fără precedent, transmis de ministrul Educației: Știința contează prea puțin, forma să fie atractivă și vorbele meșteșugite. S-a întâmplat după ce 3 oameni de știință au făcut un gest de rară solidarizare cu profesorii de la clase și cu elevii și au indicat greșeli fundamentale într-un program pe care Ministerul Educației tocmai l-a introdus în școală. Reacția semnată oficial de ministrul Sorin Cîmpeanu, rector de 3 mandate al unei universități tehnice? „Ministerul Educației sprijină și inițiativa proiectului „Neuroștiința la Clasă” (…). Materialele folosite au fost verificate și avizate de specialiști ai ministerului din perspectiva înscrierii lor în principiile legii educației naționale și nu din perspectiva acurateței sau actualității informației științifice prezentate”.
Mărturia de mai sus (care spune, în esență, că Ministerul Educației a avizat un program pentru copii doar juridic, și nici asta bine, fără să știe dacă este adevărată informația științifică prezentată elevilor de organizatorii unui podcast) vine de la Sorin Cîmpeanu, ministru al Educației, după ce 3 oameni de știință i-au scris public, într-o scrisoare deschisă, care sunt câteva din greșelile fundamentale pe care programul căruia i-a deschis ușa școlilor le poate sădi în mințile copiilor:
- „frica este atribuită amigdalei, fericirea este pusă pe seama dopaminei, iar atașamentul pe seama oxitocinei, ceea ce este greșit pentru că toate acestea sunt stări emoționale cu o importantă componentă subiectivă, care se bazează pe activitatea în circuite nervoase foarte extinse, care reunesc numeroase structuri corticale și subcorticale, fiecare dintre ele implicând semnalizarea prin intermediul a zeci de neurotransmițători”.
- „O altă idee eronată, pe care se bazează multe episoade din podcastul Mind Architect – și pe care le analizăm pentru că fac parte din programa proiectului Neuroștiința la Clasă – este că creierul ar fi format din două părți, sistemul limbic (denumit de autor „Elefantul”) și neocortexul (denumit de autor „Călărețul”), care au evoluat în etape filogenetice diferite și care ar avea funcții diferite. Ideea provine din teoria creierului triunitar, dezvoltată de medicul american Paul MacLean, începând din anii 1949-1952, teorie care a fost abandonată demult (a se vedea, de ex., Cesario, Johnson, & Eisthen, 2020) odată cu descoperirea omologiei dintre structurile nervoase de la diferite specii, care contrazice ipoteza unei evoluții în etape”.
- „De asemenea, separarea netă a proceselor emoționale și cognitive, inclusiv la nivel neurofiziologic, nu mai e susținută de descoperirile recente din neuroștiințe și psihologie (de ex., Lindquist, Wager, Kober, Bliss-Moreau, & Feldman Barrett, 2012; Okon-Singer, Hendler, Pessoa, & Shackman, 2015)”.
Cutremurător mesajul pe care ministrul Educației îl transmite zilele acestea copiilor, profesorilor buni, cercetătorilor onești, tinerilor care vor să devină profesori și părinților, care văd cum își aruncă copiii în junglă, nu într-un loc ferit de minciună și de impostură.
Ce anume îl poate determina pe un ministru să-și abandoneze cercetătorii și profesorii universitari, cărora tocmai le-a cerut altminteri, în mod corect, să evalueze toate tezele de doctorat de după 90 încoace și să scoată la iveală plagiatele? Ce corectitudine apără, dacă exact în același mandat se supără pe adevărul scos la lumină de 3 colegi universitari și apără greșeala cu prețul copiilor pe care anunță negru pe alb că va continua să îi expună informațiilor greșite?
La ce corectitudine îi îndeamnă pe universitari, dacă tocmai i-a abandonat pe 3 dintre ei în malaxorul împosturii?
Incredibilă maladia care a cuprins Ministerul Educației, dacă își atacă cu toate forțele anticorpii, chiar în mijlocul infecției.
Cu atât mai prețioasă, însă, intervenția celor 3 oameni de știință, care au ales să își pună acțiunile acolo unde le stau vorbele, care au ieșit și au avertizat public că elevii de la clasa a III-a în sus, precum și învățătorii și profesorii lor sunt învățați lucruri greșite, teorii expirate din domeniul foarte la modă, dar cu extrem de puțini specialiști, al neuroștiinței.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
19 comentarii