G4Media.ro

Știri și rețele sociale: jurnaliștii își pierd influența în rândul tinerilor (studiu…

sursa foto: Pexels

Știri și rețele sociale: jurnaliștii își pierd influența în rândul tinerilor (studiu Reuters)

Sunt influencerii și celebritățile surse de informare mai bune decât jurnaliștii în ochii tinerilor? Este ceea ce tinde să arate un raport de referință la nivel mondial, care evidențiază importanța tot mai mare a rețelei sociale TikTok ca modalitate de acces la informații. „Generațiile mai tinere, care au crescut cu rețelele de socializare, acordă adesea mai multă atenție influencerilor sau celebrităților decât jurnaliștilor, chiar și atunci când este vorba de știri”, subliniază raportul 2023 al Institutului Reuters pentru studiul jurnalismului, scrie Le Figaro.

Acest raport anual privind informația digitală, publicat miercuri, 14 iunie, se bazează pe sondaje online realizate de YouGov, la care au participat 94.000 de persoane din 46 de țări. Unul dintre elementele importante din acest an este faptul că majoritatea utilizatorilor de Tiktok, Snapchat și Instagram (55%, 55% și, respectiv, 52%) afirmă că acordă atenție influencerilor sau celebrităților atunci când vine vorba de știri. În schimb, pe Facebook (care, ca și Instagram, aparține grupului american Meta) și Twitter, mai puțin utilizate de tineri, jurnaliștii joacă rolul principal.

Intervievat de AFP, autorul principal al raportului, Nic Newman, citează exemplul tânărului englez Matt Welland, care analizează pe TikTok subiecte de actualitate și de viață cotidiană pentru cei 2,8 milioane de abonați ai săi. „Poate fi, de asemenea, o celebritate care vorbește despre o problemă de actualitate”, continuă Nic Newman, referindu-se la campania digitală a fotbalistului englez Marcus Rashford în 2020 în favoarea meselor gratuite pentru copiii săraci. Pentru generația TikTok, termenul „știri” are un sens mult mai larg decât în sensul său tradițional, în care accentul se pune pe politică sau pe relațiile internaționale. Pentru acești tineri, știrile „înseamnă orice lucru nou, în toate sectoarele: sport, divertisment, bârfe, actualitate, cultură, artă, tehnologie etc.”, după cum a subliniat Reuters într-un alt studiu consacrat special acestui subiect anul trecut.

Facebook pierde teren și intră în dizgrație

Această creștere a puterii influencerilor este efectul cel mai spectaculos al unei bulversări a ierarhiei dintre rețelele sociale: rețelele tradiționale, precum Facebook, pierd teren, fiind surclasate de cele bazate pe video, cum ar fi TikTok, YouTube (care aparține grupului Alphabet, compania-mamă a gigantului american Google), Instagram și Snapchat. Acestea sunt cele către care se îndreaptă tinerii, inclusiv pentru știri. Deși „rămâne una dintre cele mai utilizate rețele sociale în general”, Facebook „devine mult mai puțin important ca canal de acces la informații” și, prin urmare, ca sursă de trafic către site-urile de știri, notează raportul. În 2023, doar 28% dintre respondenți spun că vor accesa știri prin intermediul Facebook, față de 42% în 2016.

Acest lucru se datorează, pe de o parte, „dezangajării” sale din sectorul știrilor, care nu mai pare a fi o prioritate strategică, și, pe de altă parte, faptului că rețelele bazate pe video „captează din ce în ce mai mult atenția tinerilor”. Dintre acestea, TikTok, din China, este „cea care înregistrează cea mai rapidă creștere”: este utilizată de 20% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani ca sursă de acces la știri (cu 5 puncte procentuale mai mult decât în 2022). Frecvent acuzat în Occident că este un instrument de influență sau chiar de spionaj al Beijingului (ceea ce acesta neagă), TikTok este, potrivit studiului, utilizat în special în Asia, America Latină și Africa.

Conștienți de riscul dezinformării

Mai general, din cauza obiceiurilor generațiilor tinere născute pe rețelele sociale, „dependența noastră de acești intermediari” pentru accesul la informații „continuă să crească”. În mod paradoxal, respondenții spun că sunt conștienți de riscul dezinformării și sunt suspicioși față de algoritmii de selecție a știrilor pe care se bazează rețelele. Dar este din ce în ce mai rar ca publicul să ajungă direct la un site sau la o aplicație de știri: de cele mai multe ori, el trece mai întâi printr-o rețea socială.

Acest lucru „pune presiune” pe modelul de afaceri al mass-media, care se bazează „pe publicitate și abonamente”, mai ales într-o perioadă de criză în care gospodăriile își reduc cheltuielile. Toate acestea constituie „o schimbare mult mai fundamentală” pentru industria de știri decât trecerea la digital în sine, potrivit lui Rasmus Kleis Nielsen, director al Institutului Reuters.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...