Strategii de mobilizare la vot: Cum arată încleștarea finală dintre Gabriela Firea și Nicușor Dan
Bătălia pentru București, una dintre marile mize pe 27 septembrie, a intrat în linie dreaptă. De acum, cam toate cartușele au fost trase, predicatele de campanie aruncate în luptă, iar alegătorii și-au cam format o părere despre cei doi candidați.
Toate eforturile se vor concentra acum pe mobilizarea propriului electorat, respectiv demobilizarea alegătorilor adversarului în ziua votului.
PSD a tras, marți, ceea ce speră să fie glonțul de argint, forțând în Parlament majorarea pensiilor cu 40% cu patru zile înainte de alegeri. Ciolacu și strategii PSD mizează pe o reacție de respingere din partea guvernului și a liderilor PNL.
Orice declarație făcută până în ziua alegerilor, prin care va fi pusă la îndoială creșterea pensiilor, indiferent de argumente, va fi exploatată din greu mediatic în speranța că va genera suficientă revoltă în rândul pensionarilor încât să-i determine să-și înfrângă teama de coronavirus și să meargă la vot.
Deja Antena 3 se străduiește să crească temperatura cu declarația ministrului de finanțe, Florin Câțu: ”S-ar putea ca trecerea acestei legi să îi facă pe oameni să dea banii înapoi, sunt tot felul de nebunii legislative”.
La rândul lor, liberalii și premierul Ludovic Orban par să încerce exploatarea momentului, dar pentru a-și radicaliza propriul electorat. Orban a recurs la retorica extremă, numindu-i pe pesediști „criminali economici” și acuzându-i că aruncă România în incapacitate de plată mărind pensiile mult peste cât poate duce bugetul.
În consecință, premierul Orban susține că nu va accepta majorările și le va ataca la Curtea Constituțională.
Liberalii speră, la fel ca pesediștii, că prin apelul la rațiune să supra-mobilizeze propriul electorat și să mai câștige eventual voturi din rândul nehotărâților, care înțeleg efectul devastator pentru economie al unei astfel de măsuri.
Marea problemă a partidelor va fi convingerea alegătorilor să iasă din casă, în contextul epidemiei de coronavirus și al creșterii numărului de infectări. Este neclar totuși care electorat va fi mai afectat de coronavirus și mai temător: cel al PSD, sau cel al PNL, USR și PLUS? N-am mai trecut prin așa ceva, deci nu avem la ce să ne raportăm.
Putem doar presupune că PSD ar putea fi mai afectat de absenteism, dat fiind că au mai mulți alegătorii de vârsta a treia, deci din grupul vulnerabil și teoretic mai speriați de boală. Dar tot în rândul acestui electorat găsim cei mai mulți coronasceptici și tot ei au fost bombardați de televiziunile apropiate de PSD cu teorii conspiraționiste și discursuri negaționiste.
Prin urmare, n-ar fi chiar o supriză dacă vom constata că și electoratul PNL, USR și PLUS va fi afectat de absenteism, dat fiind că alegătorii acestor partide conștientizează mai bine riscurile asociate zilei alegerilor. Peste tot în Europa unde s-au ținut, a crescut și numărul de infectări.
Exact din acest motiv, pentru a înlătura temerile alegătorilor, presa apropiată de PSD difuzează acum reportaje din care rezultă că votul nu prezintă riscuri mai mari decât cumpărăturile, de pildă, și că dezinfectarea la urne se face la fiecare pas, iar contactul fizic este aproape inexistent.
Dar pe de altă parte, vedem și la televiziunile apropiate de PNL campanii masive de mobilizare la vot, cu apeluri la responsabilitate socială și chemare la implicare. Ambele partide se tem în mod clar de absenteism pe fond de coronavirus, dar nu e clar cine va avea mai mult de suferit.
Aceasta va fi marea provocare pentru PSD în zilele următoare, dar într-o bună măsură și a PNL și USR/PLUS: cum să le înlăture propriilor alegători teama de contactul cu ștampila, cu pixul, cu buletinele de vot și cu alte obiecte manevrate la urne. O prezență mult scăzută va pune în discuție legitimitatea noilor aleși.
La Capitală, Firea mizează mai mult pe demobilizarea alegătorilor lui Nicușor Dan. Ținta ei este să convingă electoratul că Nicușor Dan nu este în realitate ceea ce a pretins că ar fi în toți acești ani, adică un luptător onest pentru spații verzi, pentru salvarea patrimoniului istoric al Capitalei și un dedicat al cauzelor ecologiste, ci exact opusul acestei imagini.
De câteva zile bune, televiziunile finanțate din greu din bugetul Primăriei Capitalei sau al companiilor municipale îl prezintă pe Nicușor Dan drept un apărător al interlopilor cu casă și restaurant construite în parcul Orășelul Copiilor, un șantajist al dezvoltatorilor imobiliari cu sute de acțiuni în instanță și un personaj sulfuros, poreclit Plicușor-Ban, cu agendă neclară.
Scopul acestei campanii virulente, fără vreo probă clară până acum din care să rezulte că Nicușor Dan a avut beneficii sau interese personale în toate aceste acțiuni de oengist, unele în total dezacord cu ce știm despre el, este infectarea susținătorilor săi cu virusul neîncrederii.
Neîncrederea odată răspândită provoacă demobilizare, iar demobilizarea poate rupe un procent, două sau trei, adică ar putea face diferența într-o luptă atât de strânsă. Deși Nicușor Dan a respins toate acuzațiile, susținând că a acționat de bună-credință, ca parlamentar sau lider de Asociație, împotriva unor abuzuri, tot rămâne un rest, o sprânceană ridicată în aer. Neîncrederea odată strecurată lucrează.
Însă campania virulentă dusă împotriva lui Nicușor Dan s-ar putea întoarce împotriva Gabrielei Firea. Este deja prea mult, lipsit de credibilitate și revoltător linșajul mediatic la care este supus candidatul PNL/USR/PLUS zi de zi. Echipa Firea-Pandele ar putea obține în final efectul invers față de cel scontat: supra-mobilizarea electoratului anti-PSD și mai ales a nehotărâților.
Am mai văzut acest film în trecut, de fiecare dată când PSD a făcut paradă de aroganță și a ocupat tot terenul media, cumpărată cu bani grei. Doar că de această dată și PNL a încercat ungă presa cu ajutoare de stat mascate sub forma unor campanii guvernamentale de informare pe tema coronavirusului, însă milioanele de euro cheltuite n-au avut aceeași eficiență.
La rândul său, Nicușor Dan face eforturi să-și mobilizeze electoratul cu amenințarea că este umăr la umăr cu ”panarama ajunsă vedetă”, un derapaj verbal pe care Firea l-a sancționat instant, nou motiv de victimizare.
Dar nu prin derapajul verbal a dorit Nicușor Dan să se remarce de această dată, ci prin mesajul transmis vizual, cu mâinile balansate în aer, sugerând o luptă strânsă în sondaje între cei doi.
Altfel spus, dacă nu mă votați, câștigă ”panaramele” și sunteți direct responsabili dacă Bucureștiul va bălti încă patru ani, fără progrese notabile. Este tot o strategie de radicalizare și responsabilizare a electoratului, pusă în mișcare pe ultima sută, cu mijloace discutabile, departe însă de războiul de guerilla mediatică dus de adversarul său cu toate armele interzise.
Vom vedea în zilele următoare dacă Gabriela Firea și Nicușor Dan au păstrat pe țeavă un ”silver bullet”, cu care speră să-i aplice adversarului lovitura de grație și în ce măsură radicalizarea din ultimele zile va ridica valul emoțional cu care fiecare speră să-l măture pe celălalt.
Cert este că România este țara lebedelor negre, a evenimentelor neprevăzute care înclină brusc balanța atunci când totul pare jucat.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
87 comentarii