STS, explicații confuze despre eșecul în implementarea sistemului de trimitere automată a locației de pe telefon la apelurile 112. Drulă: ”Nu absența unor articole de lege a oprit STS să facă timp de 3 ani pașii pe care îi face abia acum după o tragedie”
Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a fost acuzat de deputatul USR Cătălin Drulă, președintele Comisiei pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor din Camera Deputaților, că a întârziat nejustificat implementarea unui sistem (AML) pentru localizarea precisă a apelurilor către 112. După ce STS a spus în primă fază că nu a implementat sistemul pentru că avea nevoie de modificări legislative, G4Media.ro a întrebat serviciul care sunt acele modificări și ce demersuri a făcut STS pentru a le promova.
- Context: În 26 iulie, în plin scandal Caracal, Cătălin Drulă critica într-o postare pe Facebook STS, ANCOM și Ministerul Comunicațiilor pentru întârzierea nejustificată a implementării sistemului AML. În 28 iulie, STS susținea într-un comunicat de presă că ”transpunerea acestei funcționalități în cadrul Sistemului național unic pentru apeluri de urgență (SNUAU) presupune actualizarea legislației primare existente”. Drulă a revenit cu o postare în care arăta că în legislația primară există toate prevederile necesare pentru implementarea AML.
G4Media.ro a transmis STS un set de întrebări legate de modificările pe care serviciul le consideră necesare în legislația primară.
STS arată în răspunsul pentru G4Media.ro că are nevoie de noi modificări ale OUG 34/2008:
”1. stabilirea obligației furnizorilor de rețele publice mobile de telefonie de a permite transmiterea către administratorul SNUAU a informațiilor de localizare atât sub formă de SMS/mesaj standardizat, cât și ca un pachet de date (HTTPS POST);
2. stabilirea numărului ce va fi utilizat pentru transmiterea SMS/mesaj stardardizat (114);
3. introducerea unei prevederi privind suportarea costului SMS-ului/mesajului standardizat de localizare, cât și a pachetului de date (HTTPS POST) de localizare de către furnizorii de rețele publice mobile de telefonie;
4. stabilirea obligației furnizorilor de rețele publice mobile de telefonie de a asigura cu prioritate primirea și transmiterea către SNUAU, a mesajelor de localizare asociate unui apel de urgență, indiferent de tipul serviciului folosit de utilizatorul respectiv”.
Cătălin Drulă respinge justificările STS și acuză serviciul că ”nu a făcut niciun demers în toți acești ani pentru introducerea acestor prevederi legislative”.
“Cadrul legislativ la nivel de legislație primară pentru introducerea AML există deja prin Legea 132/2015. Eventualele prevederi suplimentare puteau fi introduse prin norme secundare. De altfel, pașii menționați de STS sunt mai degrabă operaționali și reprezintă ce n-a făcut STS-ul până în prezent, spre exemplu definirea unui “endpoint” pentru SMS-urile AML (acel 114). În ceea ce privește obligațiile stabilite în sarcina operatorilor de telefonie mobilă, atâta vreme cât conformarea acestora este voluntară, este în dubiu “necesitatea absolută” a normării. Nu absența unor articole de lege a oprit STS să facă timp de 3 ani pașii pe care îi face abia acum după o tragedie. De altfel, STS nu a făcut niciun demers în toți acești ani pentru introducerea acestor prevederi legislative “absolut necesare” (chiar dacă nu are drept de inițiativă legislativă, putea solicita Ministerului Comunicațiilor inițierea acestor modificări)”, a declarat Drulă pentru G4Media.ro.
G4Media.ro a întrebat STS și care sunt demersurile făcute de instituție pentru actualizarea legislației (inițiative, memorii, propuneri formale), dar serviciul s-a mulțumit să comunice că ”STS nu are drept de inițiativă legislativă, orice propunere de modificare a unui act normativ trebuind să fie însușită de către o instituție cu drept de inițiativă”.
Serviciul mai arată că ”încă din anul 2018, STS a avut întâlniri cu operatorii de telefonie mobile și cu ANCOM, atât pe tema implementării funcționalității AML, cât și a necesității de actualizare a legislației și au fost efectuate activități tehnice de documentare, dezvoltare și testare a soluției de implementare a funcționalității AML”.
Ce este AML (Advanced Mobile Location). Este un sistem Google prin care poziția GPS a unui smartphone e trimisă automat când se apelează 112. Sistemul poate fi implementat și pe telefoanele cu sistem Android, și pe telefoane cu iOS (iPhone). Odată cu apelarea serviciului de urgență 112, telefonul activează automat serviciul de localizare (prin GPS) și la scurt timp după încheierea apelului trimite un SMS special de tip Data cu longitudinea și latitudinea către serviciul de urgență, potrivit explicațiilor lui Cătălin Drulă.
Reamintim că șeful STS, generalul Ionel Vasilca, a demisionat de la conducerea serviciului pe 29 iulie, la câteva zile după izbucnirea crizei de la Caracal, el fiind singurul conducător de instituție implicată care nu a ieșit niciodată în public pentru a da explicații despre conduita angajaților. Mai mult, Vasilca e cel care a comunicat că STS are nevoie de modificări de legislație primară pentru implementarea sistemului de localizare AML.
Foto: Localizarea greșită a victimei Alexandra Măceșeanu în unul dintre cele trei apeluri la 112 (Sursa: STS)
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
14 comentarii