STUDIU 40% dintre români iau în considerare cumpărarea unui autovehicul hibrid / O tremie nu se simt în siguranță în preajma mașinilor autonome
Aproape două treimi dintre români (62%) se simt în siguranță în trafic alături de mașini autonome. Pe de altă parte, peste o treime dintre români (38%) nu consideră acest tip de vehicul sigur pentru a participa în trafic alături de autovehiculele convenționale, se arată într-un studiu realizat de Cult Research.
Cei care nu se simt în siguranță în trafic în preajma mașinilor autonome sunt majoritar bărbați cu studii superioare care locuiesc în mediul urban, conducând un autoturism convențional zilnic, preponderent din municipiul București. Respondenții cei mai sceptici în privința mașinilor autonome au vârste cuprinse între 31 și 40 de ani și au o experiență în condus cuprinsă între 1-5 ani.
„Sentimentul de siguranță în trafic este un subiect ce revine constant în atenția românilor din cauza numărului ridicat de victime în accidente auto. De exemplu anul trecut au fost raportate 1779 decese din această cauză. În România statisticile arată peste 90 de decese la un milion de locuitori din cauza accidentelor auto.
Media țărilor din vestul Europei este de aproximativ 50 de decese la un milion de locuitori. Introducerea unei noi variabile în ecosistemul circulației rutiere din România sub forma autoturismelor autonome este un factor care trezește îngrijorare în rândul a aproximat o treime dintre șoferi și speranță în rândul celorlalți.
Aproximativ două treimi dintre șoferi consideră că mașinile autonome vor circula într-o mai mare proporție regulamentar (fără a șicana, depăși limita de viteză sau parca în locuri necorespunzătoare) decât actualii participanți la trafic. Opinia respondenților referitor la autovehiculele autonome este totuși una în afara experienței concrete, deoarece acest tip de mașină este în mare parte încă în teste.” Dr. Alexandru Zodieru – Manager General al Cult Research.
Dorința de a călători într-un vehicul autonom
Puțin peste jumătate dintre respondenții înregistrați în panelul online CultIO se declară dispuși pentru a circula într-un vehicul autonom în calitate de pasager, iar 44% resping ideea de a circula într-un astfel de autovehicul.
Avantajele și dezavantajele mașinilor electrice din perspectiva românilor
- Avantaje. Principalul avantaj al mașinilor electrice în opinia membrilor panelului online CultIO este contribuția la un viitor fără emisii. Putem spune că simțul civic față de poluare este unul crescut, o treime din respondenți luând în calcul problema noxelor și a emisiilor. Subvențiile acordate de către stat și a programelor specifice precum „Rabla” pentru atenuarea prețurilor autovehiculelor electrice, dar și taxele scăzute pentru un astfel de vehicul constituie al doilea cel mai selectat avantaj de către respondenți în proporție de 23%. Pe de altă parte ideea „Cool-Factor” pe care mașinile electrice îl pot avea este cel mai neimportant aspect în considerentele respondenților, doar 3% dintre aceștia numindu-l ca avantaj.
- Dezavantaje. Principalul dezavantaj al autovehiculelor electrice, în viziunea respondenților din panelul online CultIO, este prețul de achiziție. Aceștia îl consideră mult prea ridicat indiferent de subvențiile acordate de către stat. Autonomia scăzută față de o mașină convențională și infrastructura încă slab dezvoltată a stațiilor de încărcare însumează ambele mai mult de 50% în opiniile participanților la studiu. Poluarea (în cazul acesta formată din producția bateriilor vehiculelor electrice) este considerată neimportantă, poziționându-se pe ultimul loc în topul dezavantajelor alături de fluctuarea autonomiei în funcție de diverse condiții (temperatură, consumatori de bord etc.). Poluarea provenită din arderea combustibilului în cazul mașinilor convenționale este mai îngrijorătoare pentru respondenți decât poluarea provenită din producția bateriilor pentru vehiculele electrice. Există informații care atrag atenția asupra poluării generate de procesul de producție al acumulatorilor pentru astfel de vehicule electrice.
Piața auto a fost afectată de criza semiconductorilor care a dus la termenele mari de livrare pentru autoturisme noi. Cu toate acestea, datele Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) privind înmatriculările de autoturisme în primele șase luni din 2022, preluate de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), arată că primul semestru din 2022 s-a încheiat cu o majorare a pieței autoturismelor noi cu 23,09% până la 58.712 unități comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Această creștere ar putea fi afectată de trecerea la norma de poluare Euro 7 care va genera o creștere a prețului unui autoturism nou cu pana la 3.000-5.000 €.
Preferințe ale motorizării viitorului autovehicul achiziționat
Când vine vorba de posibilitatea de achiziționare a unui autovehicul, aproape jumătate (40%) dintre respondenți din panelul online CultIO iau în considerare achiziționare unui automobil cu motorizare hibrid. Pe locul doi în topul preferințelor motorizării este cea complet electrică cu 19%, urmată de cea diesel cu 16%.
Cea mai puțin luată în calcul motorizare este cea bazată pe hidrogen, doar 3% dintre respondenți vizând acest tip de propulsie pentru viitorul vehicul. Numărul atât de mare al participanților la studiu care doresc o motorizare hibrid poate fi explicat prin avantajele similare cu cele ale unui vehicul electric atât în parte dotărilor și parțial a economiei de carburant, dar și pe partea de reducere a taxelor, toate acestea la un preț mai scăzut decât cel al autovehiculelor complet electrice.
O parte relevantă a respondenților percepe importanța unei abordări ecologice a transportului rutier. Acest trend poate avea ca motivație propria inițiativă a fiecărui individ sau constrângerea contextului natural global care se pare că ne dă de înțeles că începerea unei interacțiuni sănătoase cu natura nu mai suportă amânare.
Totuși prețurile relativ ridicate la mașinile electrice, teama individului de schimbare, neîncrederea în tehnologie, plus autonomia aparent redusă sunt factori care duc la amânarea unei decizii finale în achiziția unei mașini electrice. La o analiză mai atentă, pe termen mediu și lung costurile utilizării unei mașini electrice pot fi mult mai mici decât cele ale unei mașini pe combustie. Dr. Alexandru Zodieru – Manager General al Cult Research.
Cult Research este o companie românească de cercetare de piață înființată în urmă cu 13 ani. Agenția își propune să ofere soluții de consultanță prin cercetare agilă ajutând companiile, instituțiile și organizațiile neguvernamentale (inclusiv internaționale) să-și crească performanța adaptându-se mereu în funcție de nevoile consumatorului. Serviciile oferite se adresează unor domenii cât mai variate: agribusiness, banking, auto, comunicare, administrație publică, FMCG, retail etc.
Pentru conectarea cu consumatorii din diverse medii folosim cele mai noi tehnologii de cercetare: comunități online (MROC), paneluri online de consumatori, remote call center, video online focus grupuri, agile & instant surveys.
Cult Research își dorește să contribuie la buna funcționare a societății prin oferirea de analize și informații cu privire la diferite teme de interes național. Ne folosim expertiza pentru a oferi informații ce pot contribui la realizarea schimbărilor pe care le doresc românii. Astfel participăm la conturarea unei societăți în care calitatea vieții este îmbunătățită constant.
Notă. Studiul Cult Research a fost realizat online, prin intermediul panelului CultIO, la nivel național pe un eșantion de 702 de persoane adulte deținătoare de permis de conducere. Studiul privind autovehiculele electrice și-a propus să identifice: proporția românilor care consideră vehiculele autonome sigure în trafic pentru restul participanților, dorința de a fi pasager într-un vehicul autonom, avantajele și dezavantajele mașinilor electrice și preferința asupra tipului de motorizare la achiziționare unui nou automobil.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
10 comentarii