Studiu de caz: cum îi țintește propaganda rusă pe românii din străinătate
Românii din diaspora sunt unul dintre grupurile-țintă pentru propaganda rusă, potrivit unei cercetări realizate de Nicolae Țîbrigan și publicate de portalul CheckMedia.ro, care monitorizează acțiunile de dezinformare din România și Moldova.
Studiu a fost realizat timp de jumătate de an pe portalul Sputnik, un site de propagandă pro-rusă care se adresează publicului din Moldova și România. Cercetarea a țintit secțiunea informațiilor dedicate diasporei. Iată principalele concluzii:
Portalul Sputnik a promovat o serie de narațiuni, idei alternative, diseminări a neîncrederii, promovarea și validarea unor informații false și/sau parțial adevărate care să fie acceptate la nivelul subconștientului ca percepții ale adevărului („realitatea alternativă construită”).
Motivul pentru care propaganda pro-Kremlin și-a stabilit drept grup-țintă românii de pretutindeni (inclusiv românii din R. Moldova plecați la muncă în străinătate): e vorba despre o comunitate fragilă și sensibilă la influențele externe, având o relație fragmentară cu spațiul informațional de limbă română.
Articolele se rotesc în jurul unor narațiuni de dezinformare prestabilite, camuflate evident în „noutăți” preluate de pe diverse site-uri străine, inclusiv de pe site-urile comunităților românești din afară:
- UE este slabită și destrămată
- UE nu poate garanta drepturile românilor aflați peste hotare
- Românii sunt exploatați de europeni
- Românii nu sunt doriți în statele occidentale
- Omul de afaceri american George Soros este blamabil
- Situația românilor din Regatul Unit după Brexit este incertă
- Românii din UE sunt lipsiți de drepturi
- Ucraina lichidează școlile cu predare în limba română
- Kievul duce o politică de ucrainizare forțată a moldovenilor și românilor
- Actuala conducere politică de la Kiev este blamabilă
- Românii plecați în UE trăiesc adevărate drame de viață
- SUA sunt blamabile
În intervalul 1 septembrie 2017 – 28 februarie 2018, autorul studiului a identificat trei dosare-temă principale:
- Ucraina lichidează școlile cu predare în limba română (47 articole);
- Ieșirea Marii Britanii din UE (293 articole);
- Cine este George Soros (86 articole).
Aceste trei priorități ale propagandei pro-Kremlin sunt împrăștiate pe grupurile românilor de pretutindeni pentru a inocula narațiuni paralele, reinterpreta realitatea într-o formă exagerată și dirijată prin „construirea contextului”, condiționând în același timp publicul vizat să acceseze propriile emoții fundamentale – frică, umilință, speranță.
Citește tot studiul pe CheckMedia.ro
Sursa foto: Wikipedia
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
18 comentarii