G4Media.ro

Studiu despre grădinițele din România: Formarea educatorilor e un punct nevralgic, e…

Sursa foto: Pexels

Studiu despre grădinițele din România: Formarea educatorilor e un punct nevralgic, e nevoie de tehnici moderne de predare și competențe digitale

Un studiu realizat de institutul Cult Market Research pentru Fundația Petrom despre educația în creșe și grădinițe arată că România se situează sub media europeană atât la participarea la educația timpurie, cât și la procentul din PIB alocat educației.

În ceea ce privește participarea copiilor în educația timpurie se observă o scădere de 5,5% între anul 2010 și 2020 în România, pe când în UE există o ușoară creștere de 1%

Studiul arată că din datele Institutului Național de Statistică privind domeniul educației se observă diferențele între grădinițele din mediul urban și cele din mediul rural în termeni de personal (didactic, didactic auxiliar și nedidactic). Astfel, în mediul urban, la fiecare 14 educatori revine un cadru didactic auxiliar (ex. psiholog școlar, profesor de sprijin etc). În mediul rural, statistica este mult mai dramatică, un cadru didactic auxiliar fiind nevoit să sprijine de aproximativ 8 ori mai mulți educatori.

Principalele concluzii ale studiului:

Situația actuală a grădinițelor în materie de infrastructură educațională este îngrijorătoare, statul prin maniera de alocare a bugetelor neavând ca prioritate educația, cu atât mai puțin educația timpurie. În aceste condiții, grădinițele ajung să se bazeze pe contribuțiile părinților și, în cazurile fericite, ale ONG-urilor și ale altor sponsori (ex. afaceri). Printre nevoile prioritare ale grădinițelor se regăsește dotarea unor spații exterioare și interioare pentru activități fizice și motrice

Nevoile în ceea ce privește activitățile educaționale sunt nenumărate, de la simplele hârtii colorate și carioci, la excursii și cursuri diverse finanțate din bugetul de stat. Copiii preferă activitățile care îi scot din rutina zilnică (ex. teatru, grădinărit).

Formarea personalului didactic din grădinițe (nivel actual și dorința de formare) este un alt punct nevralgic. Chiar dacă directorii și cadrele didactice urmează frecvent programe pentru credite, acestea au nevoie reală de cursuri adaptate realității precum cele de identificare, interacțiune și management al copiilor cu CES, tehnici moderne de predare sau competențe digitale. Aceste cursuri trebuie să se concentreze pe partea practică, nu doar pe teorie.

Gradul de pregătire a elevilor pentru intrarea la școală este evaluat de educatori ca fiind unul ridicat, totuși, aceștia își doresc să abordeze mai puțin partea cognitiv-științifică și să pregătească mai mult copiii pentru viață prin dezvoltarea competențelor socioemoționale. Această părere este susținută și de părinți și experți.

Gradul de inserție în grădinițe și gradul de participare la activități sunt doi indicatori care ar trebui măsurați și evaluați în dialog. Cadrele didactice și experții susțin că există diferențe de dezvoltare între copiii care frecventează grădinița de la 3 ani și cei care vin cu un an înainte de școală. Bineînțeles, părinții au un rol extrem de important în înțelegerea importanței grădiniței ca bază pentru dezvoltarea ulterioară a copilului. De asemenea, părintele trebuie să construiască un parteneriat cu grădinița și trebuie să reia cu copilul anumite activități realizate la grădiniță. Astfel se asigură continuitatea și se înregistrează progresul continuu.

Statul este actorul principal pe scena educației timpurii. Chiar dacă ONG-urile și companiile private încearcă să sprijine grădinițele, statul este cel care trebuie să implementeze programe și măsuri cu impact real pentru o educație timpurie actuală, de calitate, adaptată nevoilor societății, care îi pregătește cât mai bine pe copii pentru intrarea la școală.

Studiul realizat de fundația OMV Petrom a fost derulat în perioada septembrie-octombrie 2022. A cuprins o componentă calitativă de focus-grupuri și interviuri și una cantitativă – derulată pe un eșantion reprezentativ la nivel național, alcătuit din directori/coordonatori de grădinițe și personal didactic.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

4 comentarii

  1. Concluzia studiului e relevanta: „Situația actuală a grădinițelor în materie de infrastructură educațională este îngrijorătoare, STATUL prin maniera de alocare a bugetelor NEAVAND ca PRIORITATE Educația, cu atât mai puțin educația timpurie.”

    Bravo, dle Iohannis, asa arata Romania educata dupa 8 ani de la votul din 2014, cand v-am votat pentru maretul proiect Romania educata!!!
    Mai rau: „În ceea ce privește participarea copiilor în educația timpurie se observă o scădere de 5,5% între anul 2010 și 2020 în România, pe când în UE există o ușoară creștere de 1%”

  2. Mai tineti minte povestea cu Facilitatile promise in campania electorala din 2020 pentru Educatia timpurie a copiilor?!!!
    „Surpriză în Monitorul Oficial.
    A fost suspendată facilitatea celor 1.500 lei pentru creșă sau grădiniță. Nazare și Cîțu au OMIS să spună că au adoptat și asta.
    29 martie 2021
    Guvernul a adoptat suspendarea facilității prin care firmele plătitoare de impozit pe profit aveau posibilitatea să acorde angajaților (părinți) 1500 lei pentru creșă sau grădiniță. Aceasta a apărut, luni (astăzi), în Monitorul oficial.
    Deși a fost adoptată joi seara (25 martie), premierul Florin Cîțu a menționat în Conferința de la finalul ședinței de Guvern celelalte măsuri din OUG, dar NU și asta.
    La fel a făcut și Alexandru Nazare, ministrul Finanțelor, dar el a postat pe Facebook.
    Ambii au OMIS suspendarea facilității până la finalul anului.

    Mai mult, chiar Ministerul Finanțelor a dat un Comunicat aproape identic cu ce a scris Nazare.

    Se pare că le-a fost rușine să spună că au luat această măsură. Au preferat să menționeze doar lucrurile pozitive.

    Toată lumea aștepta, din noiembrie 2020, să vadă Normele de aplicare.
    În loc de ele, acum părinții și firmele s-au trezit cu suspendarea măsurii.

    Toți experții în fiscalitate cu care am discutat au spus că, într-adevăr, sunt probleme cu Legea 239/2020, ce a fost publicată în Monitorul oficial, dar poate fi corectată. Toți și-au arătat disponibilitatea să ajute Ministerul Finanțelor.

    Din 6 noiembrie până acum era suficient timp să fie corectată. Ar fi trebuit, când a fost realizat bugetul pe 2021, ca această măsură să fie prinsă acolo, deoarece statul ar urma să încaseze cu 4,5 miliarde lei mai puțin (sumă vehiculată recent de Ministerul Finanțelor).

    Ciudat, așa cum am scris recent, este că MF spunea că ar urca deficitul bugetar, de unde se ridică semne de întrebare: Cum a fost făcut bugetul? Au uitat de legea asta?
    Cert este un lucru, măsura este suspendată acum până la finalul anului.

    În februarie, ANAF chiar recomanda firmelor să aplice facilitatea asta, printr-o broșură publicată pe site-ul propriu.”

    Asa arata „grija” guvernantilor romani pentru Educatie timpurie!
    In 2021 Florin Citu a suspendat-o de tot!

  3. Mai mult, la Congresul UDMR din Septembrie 2021, UDMR a anuntat ca în privinţa subvenţiilor acordate de stat, UDMR a arătat că este în favoarea acordării unor forme de sprijin care să îi motiveze pe beneficiari în adoptarea unor măsuri active şi responsabile.
    „Astfel, statul ar trebui să folosească o parte din suma destinată alocaţiei pentru copii cu prioritate pentru acoperirea cheltuielilor de îngrijire timpurie a acestora (reţea de asistenţi medicali neonatologi, îngrijire familială, dezvoltarea reţelei medicilor de familie şi pediatrilor), respectiv să instituie un sistem de tichete pentru utilizare specifică în domeniile educaţiei, sportului, sănătăţii şi culturii”, precizează documentul.
    Dar in 29 Martie 2021 Ministerul Finantelor, chitic a trimis la Monitorul Ofiocial OUGul care a SUSPENDATpe Anul 2021 facilitatea fiscala de 1500 de Lei acordata copiilor care merg prima data la cresa sau gradinita!
    UDMR a tacuse chitic, desi masura asta pentru Educatie timpurie figura in Programul de guvernare al aliantei PNL-USR PLUS0UDMR 2020-2024 si a fost prevazuta si in BUGETUL pe Anul 2021!!
    Desi cu 1 seara inainte la Guvern a fost Sedinta de guvern si apoi Conferinta de presa cu Premierul Citu si Ministrul finantelor Nazare, amandoi au vorbit despre documentele adoptate de Guvern, mai putin OUGul care a suspendat pana la 1 Ianuarie 2022 facilitatea fiscala de 1500 de Lei!
    Au tacut chitic amandoi pe subiect, abia a 2-a zi cand OUGul a aparut in MO a aflat presa!
    UDMRului nu i-a pasat de Educatie timpurie, de familie, dar acum la Congresul UDMR e fix ca la Congresele PCR: promisiuni marete, fix ca in Programul de guvernare al aliantei PNL-USR PLUS-UDMR 2020-2024, complet uitat de toate partidele, inclusiv de UDMR!
    Aceeasi mizerie, UDMR=PSD=PNL=aceeasi mizerie!!!!
    Rusine!!

  4. „Guvernul amână încă un an, până la finele lui 2022, facilitatea fiscală privind educația timpurie.
    16 decembrie 2021.
    Guvernul amână încă 1 an, până la finele lui 2022, facilitatea privind educația timpurie, care permitea angajatorilor să deducă din impozit, în limita a 1.500 de lei pe lună/copil, cheltuieli cu educația timpurie (creșă/grădiniță) a copiilor angajaților, prevede un proiect de ordonanță de urgență pregătit de către Guvern. Ministerul Finanțelor argumentează că „propune continuarea măsurii de suspendare a aplicării pentru perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2022, având în vedere faptul că aceste dispoziții nu asigură, în continuare, reguli fiscale suficiente și neechivoce de aplicare a stimulentului fiscal reglementat pentru educația timpurie, care să conducă la stabilitate și eficiență legislativă”. Pe perioada suspendării, în cazul cheltuielilor pentru funcționarea creșelor/grădinițelor aflate în administrarea contribuabililor se stabilește continuarea regimului fiscal aplicabil și pe perioada suspendării , respectiv de cheltuieli sociale deductibile la calculul rezultatului fiscal, în limita de 5% aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului. Facilitatea pentru educația timpurie a fost introdusă prin lege anul trecut și a fost disponibilă în intervalul noiembrie 2020 – martie 2021. Guvernul a suspendat aplicarea acesteia în perioada 1 aprilie – 31 decembrie 2021.”

    „Având în vedere faptul că perioada de suspendare reglementată se apropie de încheiere și se menține situația existentă înainte de suspendare în condițiile nesoluționării inadvertențelor și lacunelor care nu permit aplicarea, luând în considerare și implicațiile bugetare semnificative, și pentru a se da eficiență reglementării și preîntâmpina afectarea în mod negativ a bugetului de stat, se impune înlăturarea temporară a acestei situații, cu celeritate, prin adoptarea măsurii de prelungire a perioadei de suspendare a reglementărilor incidente, pentru perioada care începe cu 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie 2022”, informează Ministerul Finanțelor.

    Acum e fix la fel, se apropie de incheiere perioada de suspendare iar situatia e tot asa: NIMIC, nu s-au atins de Legea care reglementa Facilitatea fiscala de 1500 de lei pentru educatia timpurie!!
    O mai amana inca 1 AN… pas cu pas, an de an….
    Poftiti Educatie, asa-i dle Iohannis?!!