STUDIU: Doar 2,2% dintre elevii din clasele a III-a și a IV-a nu au cont pe o rețea de socializare / 95,7% dintre elevii de liceu folosesc internetul în fiecare zi / Instagram, WhatsApp, TikTok și YouTube, cele mai folosite aplicații
Un studiu realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) arată că doar 2,2% dintre copiii din clasele a III-a și a IV-a nu au un cont pe o rețea de socializare, iar folosirea zilnică a internetului ajunge la liceu trece de 95% din cazuri.
Analiza arată obiceiurile de utilizare a internetului și a rețelelor sociale, în funcție de ciclurile de învățământ (primar, gimnazial, liceu) și diferențele dintre ele, precum și tipurile de activități preferate (socializare, divertisment, informare etc).
Astfel, 95,7% dintre elevii de liceu, 83,5% dintre elevii de gimnaziu și 60,1% dintre elevii din clasele a III-a și a IV-a folosesc internetul în fiecare zi.
”Elevii de liceu și gimnaziu folosesc cel mai mult internetul pentru a comunica cu prietenii, familia sau cu alte persoane pe rețelele sociale și pentru a urmări conținut media pe rețelele sociale. Toți elevii consumă mai mult conținut de pe rețelele sociale, decât postează conținut”, se precizează în studiu.
ChatGPT este instrumentul de inteligență artificială cel mai cunoscut și cel mai utilizat, atât în rândul elevilor de liceu, cât și al celor de gimnaziu.
Cele mai utilizate platforme online și rețele sociale în rândul elevilor de liceu și de gimnaziu sunt Instagram, WhatsApp, TikTok și YouTube.
„Elevii distribuie online conținut media creat de alții într-o mică măsură, mai mult pe Instagram decât pe TikTok și fac asta de cele mai multe ori prin mesaje private, către prietenii lor, mai ales dacă ei consideră că este un conținut amuzant sau care poate fi de interes pentru aceștia”, susține analiza.
Doar 2,2% dintre elevii din clasele a III-a și a IV-a afirmă că nu au cont pe nicio platformă sau rețea socială. Doar 29% afirmă că știu să dea report postărilor care îi sperie, supără sau deranjează și 28% știu să seteze conturile să fie private sau disponibile doar pentru prieteni/familie.
Cinci din 10 elevi de liceu nu fac nimic atunci când identifică o informație falsă și aproape trei din 10 spun că dau report unei postări ce conține informații false. Din discuțiile de grup reiese faptul că elevii sunt mai predispuși să semnaleze prietenilor, familiei sau apropiaților faptul că o informație este falsă, decât să posteze public despre asta pe rețelele sociale.
În total, la sondaj au participat 1.852 de elevi. Subeșantionul elevilor din clasele a III-a și a IV-a a fost constituit din 552 elevi, subeșantionul elevilor din clasele de gimnaziu a fost compus din 740 de elevi, iar subeșantionul elevilor de liceu a fost compus din 560 elevi, fiind reprezentativ la nivel național pentru populația de elevi a României pentru clasele III-IV și V-XII. Eșantionul este reprezentativ, de asemenea, pe categoriile socio-demografice (gen, vârstă, regiune, clasă etc.).
Marja de eroare a eșantionului este de ±1% și are un nivel de încredere de 95%. Perioada de culegere a datelor cantitative a fost 22 februarie – 26 martie 2024.
Studiul a fost elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu sprijinul financiar al Fondation Botnar prin proiectul „Educație media digitală pentru tinerii din România”. Studiul beneficiază și de o co-finanțare de la Uniunea Europeană prin proiectul BROD (Bulgarian-Romanian Observatory of Digital Media), sub numărul de contract: 101083730 – BROD. Materialul reflectă numai opiniile autorilor, iar Comisia Europeană nu poate fi trasă la răspundere pentru orice utilizare care ar putea fi făcută din informațiile conținute în acesta.
Proiectul „Educație media digitală pentru tinerii din România”, finanțat de Fondation Botnar, este coordonat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și implementat în parteneriat cu Ashoka România, E-Civis, EDUMI, Funky Citizens și Grupul PONT. Mai multe informații despre CJI puteți afla la www.cji.ro.
Studiul integral poate fi consultat aici.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.