G4Media.ro

STUDIU Mersul pe bicicletă sau pe jos în drum spre muncă reduce…

Sursa foto: Unsplash / Sabina Frățilă

STUDIU Mersul pe bicicletă sau pe jos în drum spre muncă reduce riscul de îmbolnăvire și de sănătate mintală precară

Un studiu important, desfășurat pe parcursul a două decenii, a arătat că cicliștii prezintă un risc de deces redus la jumătate față de persoanele care fac naveta în mod inactiv, relatează Euronews.

Activitatea fizică în timpul navetei zilnice poate aduce beneficii semnificative pentru sănătate pe termen lung, conform unui nou studiu realizat în Scoția. Cercetarea, care a inclus peste 82.000 de persoane cu vârste între 16 și 74 de ani, a început în 2001 și a urmărit starea de sănătate a participanților timp de 18 ani.

Cercetătorii de la Universitatea din Glasgow și Universitatea din Edinburgh au definit ca „navetiști activi” persoanele care mergeau la serviciu sau la studii pe jos sau cu bicicleta, iar „navetiști inactivi” pe cei care foloseau alte mijloace de transport.

Rezultatele au arătat că navetiștii inactivi prezentau un risc mult mai mare de deces, de boli și de probleme de sănătate mintală în comparație cu cei care mergeau pe jos sau cu bicicleta.

Cicliștii au beneficiat cel mai mult, având un risc cu 47% mai mic de deces în general, comparativ cu navetiștii inactivi. De asemenea, riscul de deces cauzat de cancer era cu 51% mai mic pentru cicliști, conform studiului publicat în revista BMJ Public Health.

Totodată, cicliștii au fost cu 10% mai puțin predispuși să fie internați în spital, cu 20% mai puțin predispuși să primească medicamente pentru probleme de sănătate mintală și aveau un risc mai scăzut de a suferi de boli de inimă.

Pe de altă parte, cei care mergeau pe jos au avut un risc cu 11% mai mic de a fi spitalizați, cu 10% mai mic de a avea nevoie de medicamente pentru tratarea bolilor de inimă și cu 7% mai mic de a primi prescripții pentru probleme de sănătate mintală, în comparație cu navetiștii inactivi.

„Cu cât practici mai mult mersul pe jos sau ciclismul, cu atât ești mai în siguranță”, a declarat Jim Walker, fondatorul și directorul Fundației Walk21 din Marea Britanie, pentru Euronews Health. Walker, care nu a fost implicat în studiu, oferă consultanță guvernelor pentru a dezvolta politici favorabile pietonilor.

În general, cei care mergeau pe jos sau cu bicicleta erau mai predispuși să fie mai tineri, să lucreze în ture și să locuiască în orașe, în timp ce era mai puțin probabil să fie îngrijitori sau să dețină o locuință proprie.

Cercetătorii au luat în considerare factori care ar putea influența rezultatele, precum afecțiunile preexistente, vârsta, sexul și statutul socio-economic. Totuși, fiind un studiu observațional, nu poate stabili cu certitudine dacă modul de navetă al participanților are un impact direct asupra sănătății lor.

Descoperirile sunt în concordanță cu studii anterioare care au demonstrat o legătură între mediul construit și starea de sănătate, cum ar fi riscul de diabet și obezitate. Conform Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), inactivitatea fizică cauzează anual un milion de decese în Europa.

Este important de menționat că, deși mersul pe bicicletă aduce beneficii majore, nu este complet lipsit de riscuri. Cicliștii aveau de două ori mai multe riscuri decât navetiștii inactivi să fie internați în spital din cauza unui accident rutier.

Autorii studiului au subliniat necesitatea unei infrastructuri mai sigure pentru bicicliști și au remarcat că rezultatele au o „relevanță globală” pentru eforturile de reducere a emisiilor de carbon și de promovare a modurilor de transport mai active și mai sustenabile.

Deși numărul celor care fac naveta activ în Scoția este redus, guvernul plănuiește să investească 320 de milioane de lire sterline (aproximativ 380,6 milioane de euro) în transportul activ până în 2025.

Alte țări și orașe europene fac pași semnificativi pentru a încuraja transportul activ. Parisul, de exemplu, a adăugat numeroase piste pentru biciclete și intenționează să transforme întregul oraș într-un loc prietenos pentru cicliști până în 2026, deși proiectul a întâmpinat unele întârzieri.

Uniunea Europeană a publicat, în 2021, linii directoare pentru a ajuta orașele să prioritizeze transportul public, mersul pe jos și ciclismul, în detrimentul mașinilor.

„Există un impuls puternic acum”, a declarat Walker, „iar orașele recunosc beneficiile investițiilor în mersul pe jos și ciclism, precum și sprijinirea oamenilor. În plus, discutăm despre accesibilitate, incluziune, echitate și climă și cum putem integra aceste obiective.”

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...