G4Media.ro

Studiu: Pilotul automat adaptiv poate crește riscul de accidente

Studiu: Pilotul automat adaptiv poate crește riscul de accidente

Tehnologia auto modernă este concepută pentru a îmbunătăți siguranța și confortul la volan, dar un nou studiu sugerează că unele sisteme de siguranță automate ar putea avea efecte negative. Cercetătorii din Țările de Jos, citați de motor1.com, au analizat date globale privind eficiența sistemelor de asistență pentru șofer (ADAS) și au descoperit că, deși multe dintre acestea reduc riscul de accidente, pilotul automat standard și cel adaptiv ar putea, dimpotrivă, să îl crească.

Studiul a evaluat 28 de funcții diferite ale vehiculelor, de la monitorizarea presiunii în pneuri la sisteme avansate de frânare automată, clasificându-le în patru categorii:

  • Sisteme de informare – oferă date fără a interveni activ (ex: afișajul presiunii în pneuri)
  • Sisteme de avertizare – alertează șoferul în situații critice (ex: atenționarea pentru părăsirea benzii)
  • Sisteme de intervenție – iau măsuri automate pentru a preveni accidentele (ex: frânarea automată de urgență)
  • Sisteme de confort – preiau anumite sarcini ale șoferului, dar nu intervin în caz de urgență (ex: pilotul automat)

Rezultatele studiului au arătat că primele trei categorii fie nu influențează semnificativ rata accidentelor, fie o reduc. Spre exemplu, sistemele de avertizare și intervenție, precum menținerea benzii de rulare, au dus la o scădere a accidentelor cu până la 19,1%.

În schimb, pilotul automat standard a fost asociat cu o creștere de 12% a accidentelor, iar pilotul automat adaptiv cu 1,8%. În unele cazuri, creșterea riscului pentru pilotul adaptiv a ajuns chiar la 8%.

Distragerea atenției șoferului este cauza principală pentru ambele rezultate, însă este mai evidentă în cazul pilotului automat standard. Prin preluarea unor sarcini de la șofer, acesta devine mai relaxat și poate deveni mai puțin atent la ce se întâmplă în jur.

Pilotul automat adaptiv, care poate accelera și frâna automat pentru a menține o distanță sigură față de vehiculul din față, poate duce și el la scăderea atenției. În plus, studiul notează că nu toate sistemele de pilot automat adaptiv detectează corect obiectele lente sau staționare. În teorie, frânarea automată de urgență ar trebui să intervină în astfel de situații. Însă nu toate vehiculele echipate cu pilot automat adaptiv au și frânare automată de urgență, ceea ce poate crea un fals sentiment de siguranță pentru șofer, care se bazează pe un sistem incapabil să oprească în anumite condiții.

Deși tehnologia  poate îmbunătăți siguranța rutieră, studiul atrage atenția asupra riscurilor asociate cu utilizarea acestora. Indiferent de sistemele de asistență disponibile, responsabilitatea pentru un condus sigur rămâne șoferului.

Sursa foto: thewindscreenco.co.uk

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.