Studiu: Românii vor cheltui cu 13% mai mulţi bani pentru sărbătorile de iarnă / Cele mai dorite cadouri de Crăciun anul acesta sunt produsele de îngrijire personală (23%), hainele (20%) şi articolele pentru casă (14%)
Românii vor cheltui cu 13% mai mulţi bani pentru sărbătorile de iarnă din acest an, însă creşterea nu reflectă neapărat un consum mai mare, ci acoperirea inflaţiei, arată un studiu realizat de Reveal Marketing Research, transmite Agerpres.
„În contextul creşterii preţurilor şi a costului vieţii din ultimul an, suma medie pe care românii estimează că o vor cheltui de sărbători a crescut cu 13% faţă de sfârşitul anului trecut, ajungând de la 1.188 RON la 1.340 RON”, conform studiului.
Românii estimează că bugetul pentru sărbătorile din acest an va fi similar (53%) sau mai mic (34%) faţă de cel de anul trecut. Femeile se diferenţiază printr-o abordare mai prudentă, menţionând într-o proporţie mai mare decât bărbaţii un buget mai mic decât anul trecut (37% faţă de 31% în cazul bărbaţilor). Doar un procent de 12% menţionează un buget mai mare, în măsură semnificativ mai mare cei cu vârste cuprinse între 44-55 ani (25%).
Referitor la organizarea cheltuielilor, procentual, 33% din bugetul alocat zilelor de sărbătoare va merge către mâncare şi băuturi, 25% către cadouri şi 10% către decoraţiuni şi atmosferă festivă. În plus, 13% din bugetul pentru acest an este alocat unui fond de cheltuieli neaşteptate.
„Asemănător sărbătorile de iarnă de la sfârşitul anului trecut, peste jumătate dintre români (61%) declară că vor reduce cheltuielile pentru decoraţiuni şi atmosferă festivă, în timp ce 47% intenţionează să aloce un buget mai mic cadourilor, iar 36% vor reduce suma cheltuită alimentelor şi băuturilor cumpărate”, se arată în studiul Reveal Marketing Research.
Cele mai dorite cadouri de Crăciun anul acesta sunt produsele de îngrijire personală (23%), hainele (20%) şi articolele pentru casă (14%)
Schimbul de cadouri este o tradiţie importantă de Crăciun, iar majoritatea românilor (31%) nu sunt prea pretenţioşi, afirmând că nu contează ce cadouri primesc. Produsele de îngrijire personală sunt cele mai dorite cadouri (23%), în special în rândul tinerilor cu vârste între 18 şi 34 de ani (37%). Hainele (20%) şi cadourile pentru casă (14%) completează lista preferinţelor.
În continuare, românii aleg să cumpere cadourile de Crăciun din magazinele fizice (50%), preferându-le în detrimentul celor online (22%). De asemenea, 22% dintre respondenţi au achiziţionat cadourile din timp pentru a profita de reduceri şi a evita aglomeraţia.
Conform rezultatelor studiului, românii au sentimente preponderent pozitive în aşteptarea sărbătorilor de iarnă (68%). Cele mai des menţionate emoţii pe care le trezesc sărbătorile sunt cele de fericire/bucurie (18%), starea de bine (14%) şi sentimentul de mulţumire (10%).
Pe de altă parte, gândurile negative nu îi părăsesc pe 29% dintre români nici anul acesta, procentul fiind in creştere cu +7% comparativ cu anul trecut (22%). Principalele sentimente negative resimţite în prag de sărbători sunt starea de indiferenţa (8%) tristeţea sau stresul (6%) şi melancolia (6%).
Şi în acest an, majoritatea românilor îşi vor petrece sărbătorile de iarnă acasă doar cu persoanele cu care locuiesc în aceiaşi gospodărie (53%) sau în vizită la cei dragi (40%). Dintre cei care aleg să meargă în vizită, 32% vor petrece sărbătorile cu familia, iar 8% cu prietenii. La o privire mai atentă, putem observa că 85% dintre români îşi vor petrece sărbătorile de iarnă în localitatea de reşedinţă, susţin autorii studiului.
„Inflaţia de 5,1% înregistrată în noiembrie 2024 faţă de anul trecut explică atât creşterea bugetului alocat sărbătorilor, cât şi prudenţa crescută a românilor în gestionarea cheltuielilor din această perioadă. Cu toate acestea, în ciuda preocupărilor financiare, dorinţa de a sărbători tradiţional şi alături de cei dragi rămâne puternic înrădăcinată”, menţionează Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.
Studiul s-a desfăşurat online în perioada 6 – 12 decembrie 2024 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban şi rural, utilizatori de internet. Mărimea eşantionului a fost de 1017 respondenţi, iar eroarea maximă de eşantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piaţă full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development, cu o expertiză în peste 20 de industrii.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.