Studiu: Timpul petrecut în fața ecranelor este legat de întârzieri în dezvoltarea copiilor mici
Pentru mulți părinți ocupați, să ofere copilului un telefon sau o tabletă pentru a se juca poate părea o soluție inofensivă, dar aceasta ar putea afecta rapid dezvoltarea acestuia, a constatat un nou studiu citat de CNN.
Copiii care stau între una și patru ore pe zi în fața ecranului la vârsta de 1 an au riscuri mai mari de a avea întârzieri de dezvoltare în comunicare, rezolvare de probleme și abilități personale și sociale până la vârsta de 2 ani, potrivit unui studiu efectuat pe 7.097 de copii publicat luni în revista JAMA Pediatrics.
„Este un studiu cu adevărat important, deoarece are un eșantion foarte mare de copii care au fost urmăriți timp de mai mulți ani”, a declarat Dr. Jason Nagata, profesor asociat de pediatrie la Universitatea din California, San Francisco, care nu a fost implicat în studiu.
„Studiul umple o lacună importantă, deoarece identifică întârzieri specifice de dezvoltare (în ceea ce privește abilitățile), cum ar fi comunicarea și rezolvarea problemelor, asociate cu timpul petrecut în fața ecranelor”, a spus Nagata, menționând că nu au existat multe studii anterioare care să fi studiat această problemă cu mai mulți ani de date de urmărire.
Copiii și mamele lor au făcut parte din proiectul Tohoku Medical Megabank Project Birth and Three-Generation Cohort Study, cu sediul în Japonia, și au fost recrutați din 50 de clinici și spitale din prefecturile Miyagi și Iwate între iulie 2013 și martie 2017.
Studiul a măsurat câte ore au folosit copiii ecranele pe zi la vârsta de 1 an și cum au performat în mai multe domenii de dezvoltare – abilități de comunicare, abilități motorii fine, abilități personale și sociale și abilități de rezolvare a problemelor – la vârstele de 2 și 4 ani. Ambele măsurători au fost realizate în funcție de autoevaluările mamelor.
Până la vârsta de 2 ani, cei care au avut până la patru ore de timp petrecut în fața ecranului pe zi au fost de până la trei ori mai predispuși la întârzieri în dezvoltarea abilităților de comunicare și de rezolvare a problemelor.
Cei care petrecuseră patru sau mai multe ore cu ecranele erau de 4,78 ori mai predispuși să aibă abilități de comunicare subdezvoltate, de 1,74 ori mai predispuși să aibă abilități motorii fine submediocre și de două ori mai predispuși să aibă abilități personale și sociale subdezvoltate până la vârsta de 2 ani. Până la vârsta de 4 ani, riscul a rămas doar în categoriile de comunicare și de rezolvare a problemelor.
„Unul dintre domeniile care este relativ puțin studiat în întreaga literatură despre timpul petrecut în fața ecranului este examinarea impactului expunerii la ecran asupra copiilor foarte mici, în special atunci când ecranele sunt introduse la bebeluși”, a declarat Dr. John Hutton, profesor asociat de pediatrie generală și comunitară la Cincinnati Children’s Hospital Medical Center, care nu a fost implicat în studiu. „Este cu siguranță o preocupare globală și cred că descoperirile (de aici) ar trebui să se aplice, într-adevăr, și în alte țări.”
Cum ar putea afecta timpul petrecut în fața ecranului dezvoltarea
Potențialele efecte negative ale timpului petrecut în fața ecranelor asupra abilităților de comunicare ar putea avea legătură cu faptul că copiilor li se fură șoferii pentru dezvoltarea limbajului, a spus Hutton.
„Copiii învață cum să vorbească dacă sunt încurajați să vorbească și, de foarte multe ori, dacă doar se uită la un ecran, nu au ocazia de a exersa vorbirea”, a spus el. „Ei pot auzi o mulțime de cuvinte, dar nu exersează să spună o mulțime de cuvinte sau să aibă o mulțime de interacțiuni de tip „dus-întors”.”
Utilizarea tehnologiei poate lua timp de la relațiile interpersonale care alimentează abilitățile sociale, deoarece oamenii reali sunt mai multidimensionali decât personajele de pe un ecran, a adăugat Hutton. Privind la fețele oamenilor este momentul în care creierul nostru se activează pentru a-și da seama cum să interacționeze cu ei.
„De asemenea, vizionarea pasivă a ecranului care nu are o componentă interactivă sau fizică, iar copiii sunt mai predispuși la sedentarism și apoi nu sunt capabili să exerseze abilitățile motorii”, a spus Nagata.
Dacă copiii nu au suficient timp pentru a se juca sau li se înmânează o tabletă pentru a-și liniști emoțiile negative, acest lucru ar putea împiedica atingerea unei etape importante de dezvoltare care este capacitatea de se descurca în stările de disconfort.
„Pe termen mai lung, unul dintre obiectivele reale este ca copiii să poată pur și simplu să stea liniștiți în propriile gânduri”, a spus Hutton. „Atunci când li se permite să se plictisească puțin pentru o secundă, ei se simt puțin inconfortabil, dar apoi spun: „Bine, vreau să mă fac mai confortabil. Și așa apare creativitatea”.
Există și alți factori care pot afecta dezvoltarea unui copil, cum ar fi genetica, experiențele negative, neglijarea sau abuzul, și factorii socio-economici, a spus Nagata.
În cele mai recente cercetări, mamele copiilor cu niveluri ridicate de timp petrecut în fața ecranelor aveau mai multe șanse de a fi mai tinere, de a nu mai fi născut niciodată, de a avea un venit mai mic al gospodăriei, de a avea un nivel de educație mai scăzut și de a suferi de depresie postpartum.
Studiul are însă limitări. Din cauza prejudecății de lucru acceptabil social- adică dorința de a spune lucrul „corect” sau acceptabil din punct de vedere social – este posibil ca părinții să subestimeze timpul petrecut de copilul lor în fața ecranelor și să supraestimeze modul în care copilul lor se dezvoltă, au declarat experții.
În plus, autorii nu au avut detalii cu privire la ceea ce a implicat timpul petrecut de copii în fața ecranelor și nu toate formele sunt egale în ceea ce privește capacitatea lor de a dăuna sau de a aduce beneficii, au spus experții.
„Cealaltă întrebare care este întotdeauna foarte importantă este dacă părintele se uită împreună cu copilul?”. a spus Hutton. „Atunci când un părinte se uită cu un copil, acest lucru tinde să atenueze multe dintre aspectele negative”.
Modalități mai sănătoase de a vă ține ocupat copilul
Dacă aveți nevoie să vă țineți copilul mic ocupat pentru a putea face lucruri sau pentru a avea puțină singurătate, încercați să îi dați o carte, materiale de colorat sau jucării, au spus experții. Ei se pot chiar bucura uneori de aceste activități în timp ce sunt fixați într-un scaun înalt.
Dacă trebuie să vă bazați uneori pe ecrane, optați pentru conținut educațional sau pentru chat-uri video cu o persoană dragă, astfel încât să poată avea totuși parte de interacțiune socială, a spus Nagata.
O problemă cu unele conținuturi online pentru copii este aceea că părinții vor crede că este educațional, deoarece este comercializat ca atare și are o mulțime de informații despre alfabet, culori, numere sau animale pe care copiii lor le pot vedea și auzi, a spus Hutton. Dar ceea ce stimulează învățarea este conținutul care îi ajută pe copii să își aplice cunoștințele dincolo de simpla memorare – astfel încât să poată „naviga în lumea reală, unde lucrurile sunt mai imprevizibile și necesită mai multă creativitate și rezistență”, a spus el.
Hutton și Nagata au recomandat să aleagă videoclipuri mai lungi, deoarece vizionarea mai multor videoclipuri scurte ar putea afecta capacitatea de atenție a copiilor și capacitatea de a înțelege ceea ce privesc.
Fiți chibzuiți când vă bazați pe timpul petrecut în fața ecranului și opriți dispozitivele atunci când nu sunt folosite, a spus Nagata. „Vizionarea fără țintă poate, de asemenea, să distragă atenția copiilor de la concentrarea apoi asupra unei activități care este la îndemână sau asupra comunicării în persoană.”
În plus, dați un exemplu prin faptul că nu aveți un timp excesiv de mult timp petrecut în fața ecranului, deoarece copiii tind să imite ceea ce văd, au spus experții
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank