
SUA ar putea impune tarife de 25% asupra importurilor europene de produse de frumusețe. Care ar fi impactul?
Pe măsură ce fostul președinte Donald Trump amenință și declanșează războaie comerciale în diverse părți ale lumii, industria europeană a frumuseții se pregătește pentru posibilitatea impunerii unui tarif de 25% asupra exporturilor sale către Statele Unite. Aceasta este o afacere de proporții mari: în 2023, fluxul comercial de produse cosmetice din UE către SUA a fost de 4,96 miliarde de dolari, conform Federației Franceze a Întreprinderilor de Frumusețe (Fédération des Entreprises de la Beauté – FEBEA).
Franța, unde produsele de înfrumusețare reprezintă a doua cea mai mare categorie de export, după industria aeronautică, este cel mai mare exportator de parfumuri și cosmetice către SUA, urmată de Italia, Spania, Germania și Țările de Jos, printre cele 27 de națiuni ale UE.
Xavier Gueant, director de afaceri juridice și internaționale la FEBEA, a descris contextul actual ca fiind „extrem de precar și important.” Deși UE rămâne cea mai mare piață de export pentru industria franceză a frumuseții, SUA ocupă locul al doilea, generând vânzări de 2,8 miliarde de euro. Aproximativ unul din cinci parfumuri franțuzești este exportat în SUA, în timp ce China ocupă locul al treilea.
Mulți lideri din industria europeană a frumuseții resimt o presiune urgentă, chiar dacă Trump nu a oferit încă detalii concrete despre măsurile pe care le-ar putea lua. Până acum, amenințările și acțiunile sale au vizat alte sectoare.
De exemplu, joi, Trump a anunțat că ar putea impune tarife de 200% asupra băuturilor alcoolice din UE, ca răspuns la taxa de 50% pe care guvernul european a aplicat-o miercuri asupra băuturilor spirtoase americane. De asemenea, tarifele de 25% pe importurile de oțel și aluminiu au intrat în vigoare miercuri la miezul nopții, iar UE a declarat că va riposta cu taxe asupra mărfurilor americane – cum ar fi ambarcațiunile și bourbonul – în valoare de până la 26 miliarde de euro, începând cu 1 aprilie.
Ministrul francez al Comerțului, Laurent Saint-Martin, a reacționat pe platforma X, scriind: „D. Trump escaladează războiul comercial pe care el a ales să-l înceapă. Franța rămâne hotărâtă să răspundă împreună cu Comisia Europeană și partenerii noștri. Nu vom ceda amenințărilor și vom proteja întotdeauna sectoarele noastre.”
Categorii suplimentare de produse ar putea fi afectate. Pe 26 februarie, înainte de a impune taxe asupra Canadei, Mexicului și Chinei, Trump a declarat în cadrul unei ședințe de guvern că ia în considerare tarife de 25% asupra tuturor produselor UE, ceea ce ar putea include parfumurile, cosmeticele și alte bunuri de lux.
Amenințările președintelui vin în valuri și uneori sunt retractate, ceea ce face dificilă planificarea afacerilor. Pe 27 februarie, la o zi după declarația lui Trump privind tarifele de 25%, Marc Puig, președinte și CEO al grupului Puig, a abordat subiectul în timpul prezentării rezultatelor financiare pentru 2024 ale companiei sale de frumusețe și modă.
Acesta a explicat că Puig a inclus tarifele în proiecțiile sale pentru 2025, dar nu la nivelul de 25% menționat de Trump. „Având în vedere puterea brandurilor noastre și marjele noastre sănătoase, putem face față tarifelor într-o anumită măsură,” a declarat Puig. „Dacă acest nivel de taxe va fi implementat, va trebui să reevaluăm impactul asupra marjei EBITDA ajustate pentru anul respectiv. Continuăm să monitorizăm situația.”
Întrebările rămân deschise: vor fi implementate tarifele? Dacă da, ce categorii de produse vor fi afectate și când vor intra în vigoare?
Într-o declarație oficială, Astrid Hermann, director financiar al Beiersdorf AG, a explicat că o treime din vânzările companiei în SUA sunt realizate cu produse fabricate pe teritoriu american, iar două treimi provin din producția externă, majoritatea din Mexic.
„Conform evaluărilor noastre, tarifele de 25% impuse de SUA asupra importurilor din Mexic ar putea avea un impact negativ de aproximativ 50 de puncte de bază asupra marjei de afaceri a consumatorilor noștri, înainte de măsurile de atenuare,” a adăugat Hermann. „Monitorizăm situația și analizăm soluții pentru a contracara efectele tarifelor americane. Pe lângă creșterea stocurilor, am putea lua în considerare și majorări de prețuri. Însă, înainte de a implementa măsuri pe termen mediu și lung, avem nevoie de mai multă claritate în privința tarifelor din SUA.”
Statele Unite continuă să fie o piață importantă pentru industria frumuseții, mai ales în contextul în care China se confruntă cu dificultăți economice mai îndelungate decât se aștepta după pandemia de COVID-19. SUA este una dintre puținele piețe dezvoltate cu o creștere constantă a populației, numărul potențialilor clienți urmând să crească cu 12 milioane în următorii cinci ani.
Comunitatea latino-americană, mai tânără și cu un interes crescut pentru produsele de frumusețe – în special machiaj și parfumuri – va juca un rol cheie în această creștere. De asemenea, SUA are o treime din populația globală cu venituri ridicate, iar consumatorii americani reprezintă 60% din cheltuielile globale pentru produse de lux.
Impactul asupra companiilor europene
Companii precum L’Oréal, LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton și Beiersdorf au deja o prezență puternică în producția americană, ceea ce le oferă un avantaj. Însă, producătorii mici și mijlocii de cosmetice, care nu au fabrici în SUA, sunt cei mai vulnerabili în fața noilor tarife.
IMM-urile constituie peste 80% dintre membrii FEBEA, iar mulți dintre aceștia își bazaseră strategiile de export pentru 2025 pe piața americană. „Este o preocupare majoră, deoarece apare problema diversificării piețelor de export,” a declarat Guenant.
Dacă Europa ar riposta prin impunerea de tarife asupra produselor de înfrumusețare americane, acest lucru ar afecta exporturile SUA către UE, care au totalizat 2,16 miliarde de dolari în 2023. Franța este cel mai mare importator de produse de frumusețe americane, urmată de Germania, Țările de Jos, Cehia și Polonia.
Această situație amintește de tarifele impuse de Trump în 2018, când a aplicat taxe de 25% pe importurile de oțel și 10% pe cele de aluminiu. UE a ripostat prin taxe de 25% asupra unor produse cosmetice din SUA, inclusiv machiaj pentru ochi, lacuri de unghii și pudre pentru machiaj și îngrijirea pielii.
În prezent, taxele vamale pentru produsele de frumusețe din UE care intră în SUA sunt relativ scăzute, în jur de 5%. „O creștere bruscă ar afecta furnizorii, prețurile finale pentru consumatori și marjele distribuitorilor americani,” a avertizat Guenant.
Marie Audren, director de afaceri publice la FEBEA, a subliniat poziția industriei: „Mesajul nostru este clar: evitarea escaladării conflictului.”
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.