Sunt plătiţi sportivii olimpici? Tot ce trebuie să ştiţi despre premiile în bani de la Jocurile Olimpice din Paris
Jocurile Olimpice reprezintă apogeul carierei multor sportivi, iar oportunitatea de a evolua pe scena mondială le poate face numele să rămână pentru totdeauna în istorie. În joc sunt medaliile olimpice – aur, argint şi bronz – precum şi recunoaşterea care vine odată cu ele. Spre deosebire de multe alte competiţii, recompensa financiară nu este neapărat ceva ce li s-a acordat sportivilor olimpici în trecut, relatează cnn.com, citat de News.ro.
Iată tot ce trebuie să ştiţi despre sportivii olimpici şi recompensele pe care le pot primi:
Primele medalii din istorie
Medaliile de aur, argint şi bronz nu au fost întotdeauna standardizate.
La primele Jocuri Olimpice moderne, din 1896, câştigătorii au primit o ramură de măslin şi o medalie de argint, un premiu care a fost acceptat pentru prima dată de campionul la triplusalt James B. Connolly din Massachusetts.
Iniţial, medaliile au fost concepute pentru a fi fixate pe pieptul sportivului, dar designul s-a schimbat în 1960, permiţând ca medalia să fie atârnată în jurul gâtului câştigătorului.
Medaliile tradiţionale au fost introduse abia la Jocurile Olimpice de vară din 1904, de la St. Louis.
Designul din 2024
La Jocurile Olimpice din 2024 de la Paris, medaliile cucerite de sportivi vor conţine fiecare o piesă originală din Turnul Eiffel, monumentul din secolul al XIX-lea care a devenit sinonim cu capitala Franţei.
Jocurile au început ca o competiţie de amatori
Deşi medaliile sunt distincţii foarte râvnite, primirea uneia nu este însoţită de niciun bonus financiar direct din partea Comitetului Internaţional Olimpic (CIO), organizatorul Jocurilor.
Acest lucru este o consecinţă a faptului că Jocurile au luat naştere ca o competiţie de amatori menită să promoveze succesul atletic şi spiritul sportului.
În schimb, CIO distribuie banii săi pe scară largă pentru a ajuta în continuare la dezvoltarea sportului şi a sportivilor săi.
„CIO redistribuie 90% din toate veniturile sale, în special către Comitetele Olimpice Naţionale (CNO) şi Federaţiile Internaţionale (FI)”, a precizat CIO într-un comunicat. „Acest lucru înseamnă că, în fiecare zi, echivalentul a 4,2 milioane de dolari este direcţionat pentru a ajuta sportivii şi organizaţiile sportive la toate nivelurile în întreaga lume. Depinde de fiecare federaţie internaţională şi comitet olimpic naţional să determine cum să servească cel mai bine sportivii lor şi dezvoltarea globală a sportului lor.”
Şi, potrivit lui Mark Conrad, profesor de drept şi etică la Fordham University Gabelli School of Business, acest model nu se va schimba prea curând. „Nu văd ziua în care toţi sportivii olimpici vor fi plătiţi de CIO, deoarece CIO nu s-a gândit niciodată la ei ca la o forţă de muncă – ceea ce, într-un fel, sunt, deoarece oferă divertisment pentru un public de masă, precum şi dorinţa de a concura şi de a câştiga medalii”, a declarat Conrad pentru CNN.
Cu toate acestea, există metode mai directe prin care sportivii pot câştiga bani prin succesul lor la JO.
2024 este primul an în care atleţii vor primi premii în bani pentru medaliile de aur
În timp ce CIO nu oferă premii directe în bani pentru medalii, organismul de conducere al atletismului – cea mai emblematică disciplină de la Jocurile Olimpice – va face acest lucru, conform unui anunţ surpriză făcut în aprilie.
World Athletics (WA) a dezvăluit că medaliaţii cu aur în probele de atletism de la Paris 2024 vor primi premii în bani, devenind astfel primul organism internaţional de conducere a sportului care face acest lucru.
WA a alocat o sumă de 2,4 milioane de dolari din cota de venituri pe care o primeşte o dată la patru ani de la CIO pentru a recompensa sportivii.
Cei care vor câştiga aurul în fiecare dintre cele 48 de probe de atletism de la Paris vor primi 50 000 de dolari, iar echipele de ştafetă vor primi aceeaşi sumă pentru a o împărţi între sportivi.
În timp ce premiul în bani va fi doar pentru medaliaţii cu aur, WA a declarat că se angajează să extindă iniţiativa de bonus pentru medaliaţii olimpici cu argint şi bronz la Jocurile Olimpice de la Los Angeles, din 2028.
Anunţul a stârnit reacţii mixte. Asociaţia Federaţiilor Internaţionale ale Jocurilor Olimpice de Vară (ASOIF) a declarat că are „mai multe îngrijorări” cu privire la această mişcare, susţinând că introducerea premiilor în bani „subminează valorile olimpismului şi unicitatea Jocurilor.
„Nu se poate şi nu ar trebui să se pună preţ pe o medalie olimpică de aur şi, în multe cazuri, medaliaţii olimpici beneficiază indirect de sponsorizări comerciale”, a precizat aceasta. „Acest lucru nu ţine cont de sportivii mai puţin privilegiaţi aflaţi mai jos în clasamentul final”.
De asemenea, Asociaţia Internaţională de Box (IBA) a anunţat în luna mai că va distribui recompense financiare în valoare totală de peste 3,1 milioane de dolari în cadrul competiţiilor de box.
Medaliaţii cu aur vor primi 100 000 de dolari din partea IBA: sportivul va primi jumătate, iar CNO şi antrenorul sportivului vor primi câte 25 000 de dolari fiecare. Medaliaţii cu argint vor primi 50.000 de dolari, sportivul beneficiind de 25.000 de dolari, iar restul fiind împărţit în mod egal între antrenor şi CNO. Pentru o medalie de bronz, IBA va oferi 25.000 de dolari, dintre care 12.500 de dolari pentru sportiv.
„Trebuie să apreciem sportivii noştri şi eforturile lor”, a declarat preşedintele IBA, Umar Kremlev, într-un comunicat. „IBA oferă oportunităţi şi investeşte considerabil în boxerii noştri, ei rămân ca punct central şi vom continua să îi susţinem la toate nivelurile”.
Dezbaterea privind plata sportivilor
Sportivii pot câştiga premii în bani şi prin alte mijloace.
La o conferinţă de presă din luna mai, preşedintele CIO, Thomas Bach, a explicat că este o „practică obişnuită” ca sportivii să primească premii în bani de la CNO-uri, organisme guvernamentale sau prin sponsori pentru performanţele lor la Jocurile Olimpice.
Bach a evocat propriile sale amintiri despre acest proces, povestind cum el şi colegii săi de echipă au primit premii în bani de la CNO german pentru medalia de aur la scrimă câştigată la Jocurile din 1976.
La Jocurile Olimpice de iarnă din 2022 de la Beijing, sportivii americani au primit un total de 5,6 milioane de dolari în plăţi pentru medaliile obţinute prin intermediul „Operaţiunii Gold”.
De exemplu, Comitetul Olimpic şi Paralimpic al SUA (USOPC) plăteşte sportivilor săi medaliaţi cu aur 37 500 de dolari, 22 500 de dolari pentru argint şi 15 000 de dolari pentru bronz.
Având în vedere că CIO se concentrează pe distribuirea fondurilor sale pentru a promova dezvoltarea sporturilor din întreaga lume, Bach a declarat că revine CNO şi FI – despre care a afirmat că sunt principalii beneficiari ai „succesului comercial al Jocurilor” – să aleagă modul în care îşi stimulează sportivii şi oferă cele mai bune condiţii pentru ca delegaţiile lor să performeze.
„CNO-urile, ele ar trebui să folosească aceşti bani pentru a oferi la Jocurile Olimpice cei mai buni sportivi din delegaţia lor naţională şi pentru a-i sprijini astfel încât să poată concura la cel mai înalt nivel posibil la Jocuri”, a spus Bach. „Şi fac acest lucru şi apoi multe dintre ele recompensează sportivii cu premii în bani pentru câştigarea de medalii sau diplome sau orice altceva. Şi acest lucru este absolut în linie şi bine şi practică comună de zeci de ani”.
„Rolul FI, conform acestei înţelegeri comune, este că trebuie să depună toate eforturile pentru a încerca cel puţin să reducă decalajul dintre sportivii care provin din ţări sau CNO-uri privilegiate şi cei din ţări sau CNO-uri mai puţin privilegiate. Ele fac parte, în acest fel, din efortul de solidaritate al CIO de a face totul pentru a crea, în cel mai bun mod posibil, condiţii egale pentru toţi sportivii din lume şi pentru a-i ajuta să se dezvolte şi pentru a-i ajuta să aibă antrenori buni, condiţii bune de pregătire”.
Dar, potrivit lui Conrad, procesul de primire a banilor prin sponsorizări este puternic în favoarea sportivilor superstar, mulţi dintre participanţii olimpici mai puţin cunoscuţi fiind nevoiţi să cheltuiască bani proprii pentru a-şi finanţa parcursul.
„Să obţii aceste sponsorizări nu este uşor. Adică, trebuie să fii la nivelul Simonei Biles sau al lui Sha’Carri Richardson pentru a obţine sume importante”, a explicat Conrad.
De exemplu, Biles câştigă 7 milioane de dolari din sponsorizări, potrivit Forbes.
„Ceea ce vor face uneori companiile, şi depinde cu adevărat de nivelul la care se află cineva, contractul lor de sponsorizare va fi echipament gratuit şi câteva evenimente promoţionale, dar nu mulţi bani. Şi şansele sunt să fie campionii olimpici care vor obţine apoi o sponsorizare pe mulţi bani.”
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank