G4Media.ro

SURSE Ce conțin proiectele legilor Justiției pregătite de Predoiu: desființarea Secției Speciale,…

Foto: InquamPhotos / Octav Ganea

SURSE Ce conțin proiectele legilor Justiției pregătite de Predoiu: desființarea Secției Speciale, restabilirea atribuțiilor președintelui la numirea magistraților șefi, eliminarea pensionării la 20 de ani / Modificările vor fi anunțate astăzi după raportul UE pe statul de drept, care se anunță critic la adresa României

Ministerul Justiției anunță astăzi proiectele de modificare a legilor Justiției în contexul raportului UE privind statul de drept, care se anunță unul critic pentru România, au explicat pentru G4media.ro surse politice.

Ministrul Justiției Cătălin Predoiu trebuie să explice de ce până astăzi nu a inițiat modificările de reparare a legilor Justiției așteptate de magistrați și de către protestatarii care au tremurat în piețe la mitinguri pe vremea lui Dragnea.

Modificările operate de coaliția PSD-ALDE-UDMR la legile Justiției au fost criticate în rapoartele MCV ale Comisiei Europene.

Proiectele de reparatio vor fi lansate astăzi în dezbatere publică și ar putea fi adoptate de noul Parlament, după alegerile generale.

Ce conțin proiectele pe scurt, potrivit unor surse guvernamentale:

  • Desființarea Secției Speciale

Propunerea vine în contextul în care există deja un proiect similar care se află la CSM și care ar putea deveni caduc.

De această dată, MJ renunță la așa zisele garanții pentru magistrați ”împotriva abuzurilor” procurorilor, anunțate în februarie și criticate inclusiv de magistrați, cum ar fi avizul procurorului general pentru urmărirea penală a procurorilor sau avizul CSM pentru trimiterea în judecată a judecătorilor. Vezi detalii aici.

Propunerea de desființare a Secției speciale vine și în contextul în care în noiembrie este așteptată o decizie în acest sens din partea Curții de Justiție a Uniuni Europene. Vezi aici concluziile avocatului general al CJUE.

  • Restabilirea atribuțiilor președintelui privind numirea și revocarea magistraților șefi

Noul proiect restituie președintelui dreptul de a numi sau respinge nelimitat, dar motivat, propunerile de numire în funcție a procurorilor șefi făcute de ministrul Justiției. La fel și în cazul revocării.

În plus, proiectul lui Predoiu ar putea modifica și procedura de numire a șefilor de instanțe precum președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție. Acum, semnătura președintelui pe decretul de numire este pur formală, numirea propriu zisă este făcută de Secția de judecători a CSM. Așa s-a ajuns în situația ca Secția pentru judecători controlată de Lia Savonea să o numească în funcția de președinte a ÎCCJ pe judecătoarea Corina Corbu, fostă inculpată într-un proces de corupție, dar achitată fără eliminarea oricărori îndoieli privind integritatea ei morală.

Noile proiecte ar putea transfera numirea șefului ÎCCJ la plenul CSM.

”Proiectele prevăd întărirea independenței procurorului de caz, alinierea principiului separației carierei la prevederile constituționale care vorbesc, totuși, de o singură magistratură, ridicarea pragului de exigență la concursurile de admitere și promovare în magistratură, inclusiv la ÎCCJ”, au declarat pentru G4media.ro surse guvernamentale.

  • Eliminarea pensionării magistraților la 20 de ani de vechime

Această prevedere este acum prorogată (amânată) de Guvern, iar noul proiect își propune să o elimine. Magistrații vor putea să se pensioneze, cum este și acum, la 25 de ani de vechime în profesie.

  • Reducerea vechimii necesare pentru angajarea procurorilor la parchetele specializate precum DNA și DIICOT

Acum, vechimea necesară este de 10 ani. Înainte de modificările făcute de PSD-ALDE, vârsta necesară era de 6 ani.

Context. Legile Justiției au fost modificate în 2017-2019 prin modificări succesive operate de Coaliția PSD-ALDE-UDMR.

Cu toate acestea, liderul PSD de atunci, Liviu Dragnea, nu a scăpat de pușcărie. Una dintre modificările intenționate de celebra OUG 13 era introducerea unui prag de 200.000 de mii de lei privind prejudiciul la abuz în serviciu, în condițiile în care paguba din dosarul angajărilor fictive era de 108.000 de lei.

OUG 13 a fost retrasă de Guvernul PSD la presiunea străzii, însă până la urmă Coaliția PSD-ALDE-UDMR a introdus în legislație modificări considerate nocive de către magistrați și Uniunea Europeană, precum înființarea Secției Speciale, reducerea vârstei de pensionare sau limitarea atribuțiilor președintelui de a respinge o singură dată propunerile de numire a procurorilor șefi venite din partea ministrului Justiției.

La referendumul din 26 mai 2019, cetățenii au votat interdicția de a mai modifica legile Justiției prin ordonanțe de urgență așa că repararea legislației trebuie făcută prin lege dezbătută în Parlament.

Alex Costache este jurnalist și la Știrile TVR. 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

17 comentarii

  1. Asteptam si vedem. Ceea ce va cuprinde propunerea lui Predoiu este un test clar pentru PNL Dar atentie ,este vorba doar despre justitie nu si despre alte cauze economico – sociale .

  2. Dacă Predoiu nu vine și cu modalitatea tehnică de desființare a SIIJ, e apă de ploaie!

  3. @Alex Costache

    Ministrul Justiției Cătălin Predoiu trebuie să explice de ce până astăzi nu a inițiat modificările de reparare a legilor Justiției așteptate de magistrați și de către protestatarii care au tremurat în piețe la mitinguri pe vremea lui Dragnea.

    Modificările operate de coaliția PSD-ALDE-UDMR la legile Justiției au fost criticate în rapoartele MCV ale Comisiei Europene.

    Proiectele de reparatio vor fi lansate astăzi în dezbatere publică și ar putea fi adoptate de noul Parlament, după alegerile generale.

    PAI CREDEAI CA ACTUALUL PARLAMENT AR VOTA PROIECTELE DE REPARATIO ?

    proiectul ar fi fost macelarit in comisii unde psdeaua are majoritate si mai apoi in parlament unde udemereaua e CONSECVENT ( ca doar asa ne-au transmis )

    • O explicatie simpla pentru intarziere, dar neaparat completa e de profunzimea schimbarilor. Niste legi ale justitiei sunt foarte importante si ar trebui gandite profund. Modificarea legilor are efecte pentru multi ani.
      Nu ar fi fost normal, pentru absolut nimeni, ca in secunda doi de la venirea la guvernare sa apara un proiect de lege scris pe genunchi care intervina brutal cu modificarile dorite atunci de sustinatorii guvernului respectiv. Daca am fi mers pe filiera asta, atunci modificarile PSD-ului erau justificate pentru ca erau sustinute de votantii lor. Si tot asa la fiecare schimbare de guvern, refacem justitia s.a.m.d. Un efect pervers al acestei directii este in legatura cu principiul penal al „legii celei mai favorabile”, si o gramada de infractori vor fi scapat datorita instabilitatii legislative.
      Vom vedea daca propunerile sunt gandite sau sunt facute „pe genunchi”.

  4. am sa dau copy paste de la celalalt articol …

    da ce se mai chinuie, cu consultarile, tovarasul presedinte ne-a demonstrat de MULTTEEEEE ori ca el stie mai bine decat oricine
    – referendum : consultari cu toata lumea, au iesit niste lucruri fara valoarea, fara substanta, fara nimic, nici nu s-a implicat
    – numiri procurori are sens sa mai aminitim? dar totusi hai sa amintim: ignorarea raportului CSM care a dus pana la urma demisia sefei diicot, cu sot condamnat (bine , nu final)
    – a ezitat cu hosu sa o demita, desi in cazul caracal a sarit repede
    – legile justitiei a tacut si a exasperat cu lipsa de atitutdine
    ….

    toate actiunile astea imi arata ca tovarasul ROMANICA-EDUCATA-NORMALA are o agenda care nu e chiar aliniata cu idealurile societatii civile

  5. De ce n-a venit cu ele pana acum? Totul e in cheie electorala la PNL! Totul! Cu orice pret!

    • Deci daca veneau si actualul parlament de nenorociti le macelareau era bine? Iti convenea? Ma indoiesc. Dupa aia tipai ca de ce sunt asa prosti. In ciuda unor mici chestii discutabile realitatea e ca nu il poti acuza pe Iohannis ca e vreun corupt sau ca tine cu coruptii. Iar dupa ce se intampla fapte, e usor ca chibit sa vii si sa zici: aia nu trebuia facuta asa. Mersi, asa ne pricepem toti.

    • Pentru ca legea ar fi ajuns in parlament unde PSD are majoritatea si le ar fi modificat dupa bunul lor plac.Gandeste putin .

    • Exact, orice lege propunea PNL ar fi fost omorata sau modificata radical in parlamentul PSDist.
      Adevaratele modificari nu o sa poata veni decat dupa ce avem un nou parlament cu majoritate PNL + USR.

    • @Alex cu modificarile astea e una, dar cu alte ocazii cu justitia ce a avut? si de ce sa credem cu legile astea va fi diferit fata de cum s-a comportat pana acum (numirile, referendum ..) ?

      personal, pentru mine timingul nu e neaprat o problema si e asa cum spui tu .. dar cu principicii si actiunile si rezultatee care le preced am o problema

  6. Eliminarea pensionării magistraților la 20 de ani de vechime – eu tot nu inteleg asta cu pensionarea mai devreme adica cei care lucreaza in industrii toxice la 65 de ani si frecatorii astia de menta la 48, nu e normal si aici ma refer la toti „specialii” nu numai magistrati. Si eu as vrea sa ma pensionez si pe urma sa ma reangajez tot pe domeniul meu dar asa sa nu mai fiu stresat ca imi pierd jobul daca refuz task-uri care nu sunt in atributiile mele. Un rahat de tara. Pensii speciale doar daca ai tras cu arma in afganistan nu ca ai stat intr-un birou.

  7. Baietii astia ar trebui sa fie mai atenti cu persoane ca Hosu. Nu poti sa faci asa enormitatea(si e o obraznicie clara din partea ei). Iti dai demisia ca sa iei o functie mai inalta. Ce-i circul asta ieftin ? Prevede catastrofe … Fiti seriosi maxim sau o sa platiti pe masura.

  8. Răspunderea magistratilor și Confiscarea extinsă este o conditie esentială pentru stăvilirea coruptiei

  9. Eu inteleg ca domnul Presedinte Iohannis este profesor de fizica si ca habar nu are de limba latina, dar ii amintesc proverbul latin: Non Multa Sed Multum. Ca vad ca e foarte vorbaret, dar cand sa treaca la fapte face tocmai pe dos decat in proverbul latinesc sus mentionat.

  10. Sa vedeti de-acuma Evaluari ale acestor Proiecte legislative de la PROFESIONISTII din Justitie: alde CSM si UNJR(ONGul fantoma al Danei Garbovan-PSD) si AMR(Gabriela Baltag-PSD-Antena 3!) si AJADO(infiintata de judecatoarea Florica Roman, tot un ONG al PSD-Antena 3!), VERSUS Asociatiile care SUSTIN Statul de drept: Asociația Forumul Judecătorilor din România și Asociația Inițiativa pentru Justiție!!!
    https://ziare.com/stiri/magistrati/interviu-cu-dragos-calin-judecatorul-care-a-conceput-sesizarile-la-cjue-in-cauzele-din-romania-vizand-statul-de-drept-1633279

    G4mdia, va rog sa dati postarea!!!

  11. Numai atat vrea sa faca acest ministru al justitiei? cred ca trebuie maririte pedepselor pentru persoanele care au furat din bani publici , care se ocupa de droguri , care comit violurii crime; sa se diminueze perioada de judecata a dosarelor de coruptie ptr. a se evita prescrierea acestora , sa se diminueze issi perioada de recuperarea prejudiciilor. Ce se-ntampla acum , este o batjocura a justitiei la adresa romanilor cinstiti. De.lPredoiu , daca nu aveti curajul sa fiti mai intransigent , lasati locul altora , chiar independenti , cum este Dna. Birchall.