G4Media.ro

SURSE Consiliul Superior al Magistraturii reclamă posibila accesare a computerelor judecătorilor printr-un…

Foto: Pixabay

SURSE Consiliul Superior al Magistraturii reclamă posibila accesare a computerelor judecătorilor printr-un proiect de digitalizare derulat de Ministerul Justiției și cere tuturor instanțelor să stopeze înrolarea în proiect. ”Conţine premisele afectării principiului separării puterilorîn stat”

Președintele Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) a transmis o circulară către conducerea tuturor instanțelor prin care le cere să stopeze înrolarea calculatoarelor și serverelor din instanţele de judecată și a conturilor judecătorilor în domeniul just.ro deținut de Ministerul Justiției, potrivit unui document consultat de G4Media. Șefa CSM citează o ședință din 23 august în care instituția a decis suspendarea procesului pe motiv că ar putea duce la accesarea computerelor judecătorilor.

  • ”Modalitatea tehnică aflată în curs de implementare, care conduce la crearea unui sistem informatic centralizat în afara autorităţii judecătoreşti, conţine premisele afectării principiului separării puterilor în stat și este de natură să afecteze percepția asupra independenţei sistemului judiciar”, se arată în documentul CSM.

E vorba despre un proces început ”unilateral” de Ministerul Justiției, potrivit circularei trimise de judecătoarea Denisa-Angelica Stănișor. Ministerul Justiției e condus de Alina Gorghiu (PNL).

Șefa CSM reclamă faptul că proiectul Ministerului Justiției înseamnă ”acces neîngrădit la informaţii din dosare din partea unei instituţii din afara puterii judiciare”.

”O astfel de centralizare permite, din punct de vedere tehnic, controlul, manipularea sau accesarea neautorizată a informaţiilor care circulă pe echipamentele înrolate în domeniul JUST.RO, din afara autorităţii judecătoreşti, fără un mecanism eficient de supraveghere”, a scris șefa CSM.

”Un astfel de sistem centralizat în afara autorităţii judecătoreşti creează cadrul care permite monitorizarea activităţilor, accesarea, copierea şi modificarea fișierelor de pe orice computer din rețea fără a exista un sistem eficient de stopare a acestui lucru, dacă se întâmplă, ori de detectare a activităţilor neautorizate, dacă ele s-au întâmplat”, a mai scris președinta CSM.

Ea a dat ca exemplu posibilul acces la redactarea motivărilor din dosare: ”Echipamentele vizate de procesul de înrolare sunt utilizate pentru redactarea motivărilor, iar pronunţarea sentinţei poate coincide cu momentul motivării, în materie civilă, în timp ce, în materie penală, regula este că pronunţarea poate avea loc doar împreună cu motivarea. Aceasta înseamnă că orice acces neautorizat la aceste sisteme înainte de pronunțare poate duce la încălcarea secretului deliberării. Menţinerea secretului deliberării este esenţială pentru asigurarea integrităţii și imparţialității procesului judiciar, iar compromiterea acestuia poate submina încrederea publicului în sistemul de justiţie”.

Principalele informații din circulara CSM:

Vă facem cunoscut faptul că în ședința Comisiei nr. 3 judecători – Digitalizare din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii din data de 23.08.2024 s-a hotărât suspendarea procesului de înrolare a calculatoarelor și serverelor din instanţele de judecată, precum și a conturilor judecătorilor în domeniul just.ro, precum și revenirea la situaţia anterioară înrolării, pentru situaţiile în care acest demers a fost deja început sau finalizat.

În acest cadru, s-a constatat că Ministerul Justiţiei a demarat un proces de înrolare a tuturor calculatoarelor din instanţele de judecată, inclusiv servere, și a conturilor judecătorilor în domeniul just.ro. Acest proces este operaţionalizat deja în cazul laptopurilor predate instanţelor de către Ministerul Justiţiei pentru accesul la distanţă prin VPN, precum și în cazul serverelor ECRIS, în procesul privind virtualizarea și centralizarea aplicaţiilor specifice sistemului judiciar.

Până la această decizie, unilaterală, de centralizare a întregii infrastructuri IT din instanţe la nivelul Ministerului Justiției, nu a mai existat o situaţie similară care să creeze posibilitatea unui acces neîngrădit la informaţii din dosare din partea unei instituţii din afara puterii judiciare.

Astfel, până la această iniţiativă, informaţiile din sistemele informatice ECRIS erau stocate în mod descentralizat, existând baze de date distincte pentru fiecare instanţă, nefiind așadar o arhitectură centralizată. De asemenea, echipamentele din cadrul instanţelor sunt, în unele situaţii, organizate centralizat, însă centralizarea se realizează la nivel de instanţă sau instanță superioară, nicidecum la nivelul Ministerului Justiţiei.

În acest context, referitor la înrolarea echipamentelor și utilizatorilor într-un sistem centralizat gestionat din exteriorul autorităţii judecătoreşti, au fost identificate vulnerabilități care creează posibilitatea ca din afara sistemului judiciar să poată fi accesate computerele utilizate de judecători.

O astfel de centralizare permite, din punct de vedere tehnic, controlul, manipularea sau accesarea neautorizată a informaţiilor care circulă pe echipamentele înrolate în domeniul JUST.RO, din afara autorităţii judecătoreşti, fără un mecanism eficient de supraveghere.

Documentele în lucru sau informaţiile din dosare ar putea fi accesate, copiate, modificate fără ca persoana responsabilă de dosar să știe și fără ca operațiunea de citire/modificare să poată fi identificată în mod direct, la nivelul instanţei, ci doar cu concursul administratorului sistemului informatic, situat în afara autorităţii judecătoreşti.

Un astfel de sistem centralizat în afara autorităţii judecătoreşti creează cadrul care permite monitorizarea activităţilor, accesarea, copierea şi modificarea fișierelor de pe orice computer din rețea fără a exista un sistem eficient de stopare a acestui lucru, dacă se întâmplă, ori de detectare a activităţilor neautorizate, dacă ele s-au întâmplat.

Echipamentele vizate de procesul de înrolare sunt utilizate pentru redactarea motivărilor, iar pronunţarea sentinţei poate coincide cu momentul motivării, în materie civilă, în timp ce, în materie penală, regula este că pronunţarea poate avea loc doar împreună cu motivarea. Aceasta înseamnă că orice acces neautorizat la aceste sisteme înainte de pronunțare poate duce la încălcarea secretului deliberării. Menţinerea secretului deliberării este esenţială pentru asigurarea integrităţii și imparţialității procesului judiciar, iar compromiterea acestuia poate submina încrederea publicului în sistemul de justiţie.

În consecinţă, modalitatea tehnică aflată în curs de implementare, care conduce la crearea unui sistem informatic centralizat în afara autorităţii judecătoreşti, conţine premisele afectării principiului separării puterilorîn stat și este de natură să afecteze percepția asupra independenţei sistemului judiciar.

În aceste condiţii, Consiliul Superior al Magistraturii va realiza în perioada următoare o analiză cu privire la impactul implementării soluţiilor centralizate, cum ar fi Dosarul Electronic Naţional, virtualizarea serverelor, ECRIS 5, de către Ministerul Justiţiei, în contextul respectării principiului separării puterilor în stat și cu garantarea independenţei justiţiei.

Circulara CSM digitalizare
Foto: G4Media
Circulara CSM digitalizare
Foto: G4Media
Circulara CSM digitalizare
Foto: G4Media
Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

8 comentarii

  1. Ca si in cazul socialismului care „e bun pana se termina banii celorlalti” (de la Maggie Thatcher cetire), si in cazul Sistemului de Esentiali (azi e Justitia in prim-plan), toate nenorocirile si strambaciunile din societate, toate catastrofele personale etc nu conteaza atata vreme cat se intampla celorlalti.
    Cand le vine Lor randul, insa (nu e vorba numai de cazul asta) si se simt, cumva, in pericol (cine stie ce caciula plina de muste or avea), gata: incepe chitaiala, datul din colt in colt, negocierile, har-mar, pertractarile scl si toate se termina la CCR sau ICCj, dar si cu BANI.
    Pentru ca despre „independenta” justitiei, „separarea” puterilor in stat, alea-alea, bla-bla-bla: a se slabi, bă, ca nu va crede nimeni!

    • Si nici nu conteaza daca CSM are dreptate sau nu, daca esentialii ailalti vor sa-i spioneze pe astia sau nu, sa-i santajeze sau nu, daca specialii astialalti fabuleaza sau nu samd. Conteaza doar stilistica si felul lor de a gandi despre EI in relatie cu restul lumii: ei se deranjeaza doar daca li se pare ca e vorba despre ei. Restul? Ah, sunt altii, nu suntem noi. Flit, sarakilor!
      In consecinta, imi permit si eu, un contribuabil si virtual justitiabil roman, sa gandesc la fel despre ei: flit, smecherilor. Si seekteer!

  2. Care ”separare” a puterilor în stat ? Voi sunteți la ani lumină deasupra tuturor ”puterilor” și a muritorilor care vă plătesc salarii exorbitante și pensii nesimțite la 45 de anica să-i apărați pe infractori. Cum încearcă cineva să vă aducă cu picioarele pe pământ, printre muritori, strigați ca din gură de șarpe că ”vă afectează independența” deși nu vă ajunge nimeni nici cu mii de prăjini la nas. Nasul care nu miroase nimic în afară de bani.

  3. Care e supararea? Ca voi nu mai primiti spagi ca sa dati informatiile, sau ca „ei” isi vor lua singuri informatiile? 🤦

  4. De parcă ar mai conta ce se petrece cu info… Toată lumea știe ce faceți voi cu ele, da,da. Restul e ipocrizia voastră și ne-cinstea tot a voastră. Cine draqu să vă privească cu încredere când nu vă ma ajunge leafa și pensia!

  5. Hai să vedem un pic, care sunt competențele cele mai importante ale CSM, luate de pe site-ul instituției :
    CSM are ”dreptul respectiv obligaţia corelativă de a se sesiza din oficiu pentru a apăra judecătorii şi procurorii împotriva oricărui act de imixtiune în activitatea profesională sau în legătură cu aceasta, care ar putea afecta independenţa sau imparţialitatea judecătorilor, respectiv imparţialitatea sau independenţa procurorilor în dispunerea soluţiilor. Secţiile Consiliului Superior al Magistraturii apără reputaţia profesională a judecătorilor şi procurorilor.”

    Înțeleg că Independența ȘI ( nu ”sau” așa cum este în text ) imparțialitatea judecătorilor și procurorilor este într-adevăr o cerință de bază, de existența căreia depinde nu numai reputația profesională a judecătorilor și procurorilor, dar și modul în care este perceput CSM în conștientul colectiv și prestigiul său în opinia publică.

    Din acest punct de vedere orice atac la integritatea independenței și imparțialității puterii judiciare trebuie respins, nu pentru că ar ”afecta percepția asupra independenței sistemului judiciar” ci pentru că sistemul judiciar nu trebuie numai ”să fie perceput” ca fiind independent, el trebuie într-adevăr să fie independent.

    Or tocmai aici e buba. Nu ingerința ministerului justiției constituie pericolul în primul rând ci multiplele exemple ajunse în fața opiniei publice, care dovedesc lipsa independenței și imparțialității. Bine ar fi ca CSM să se lupte cu aceeași vehemență împotriva influențărilor de acest gen, cu care se revoltă împotriva unui sistem centralizat de evidență din partea ministerului justiției. Altfel, referirea la separarea puterilor în stat și la independența și imparțialitatea puterii judecătorești sună ca dracu.

  6. O mare minciuna. Am lucrat in Ministerul Justitiei in 2021 la coordonarea PNRR cu SB (nu-i dau numele, deocamdata) care este unul dnirte cei mai buni specialisti in sisteme IT. Amandoi coordonam echipa Ministerului Justitiei pentru PNRR. In programul PNNR – compinenta justitie, partea de transformare digitala a avit ponderea cea mai mare. Accentul s-a pus pe introdicerea sistemului de tip cloud/centralizat in tot sistemul judiciar, in locul sistemului de tip descentralizat, cu costuri foarte mari: fiecare tribunal cu servere separate, licente de soft-uri si mentenanta separate. Pentru asta trebuie consturit un centr de date cu servere sistemului judiciar, in care nu are acces Ministerul Justitiei, nici o alta autoritate, ci numai echipa de IT din cadrul sistemului judiciar. Prin urare, in loc sa ai servere in toata tara, pe la 42 de tribunale , eventual si la cele 15 curti de apel, ai doua – trei servere in data room, unde STS asigura protectia acestora, fara sa aiba acces la bazele de date. Adresa asta semnata de individa aia este o minciuna care nu are legatura cu realitatea. Fara acest sistem de tip cloud nu se poate dezvolta nici sistemul ECRIS V la care trebuie sa aiba acces toata lumea si nici dosarul electronic national, unde orice cetatean din Romania sau firma isi poate accesa dosarul, poate depune cereri, poate vedea in format digital documentele depuse la instante. Ce scrie nenorocita asta de stanisor nu are legatura cu separatia puterilor in stat sau cu ingerinta in actul de justitie. Magistratii sunt stat in stat, iar situatia asta trebuie sa inceteze. ESte o clasa de privilegiati care nu se mai opresc sa dea statul in juecata pentru salarii si sporuri, solicita pensii care in acets moment depasesc orice alta pensie in plata, nu sunt in stare sa judece cu celeritate si in mod corect dosrele pe care le au in instante. Sunt de un tupeu inimaginabil, iar acum mint cu nerusinare.