G4Media.ro

OFICIAL: Dezincriminarea parțială a abuzului în serviciu a fost declarată neconstituțională de…

sursa foto: Inquam Photos/ George Călin

OFICIAL: Dezincriminarea parțială a abuzului în serviciu a fost declarată neconstituțională de CCR

Curtea Constituțională a decis joi că dezincriminarea parțială a abuzului în serviciu prin modificările la Codul Penal este neconstituțională, au declarat pentru G4Media.ro surse judiciare. Decizia a fost confirmată printr-un comunicat al Curții. Decizia a fost luată cu majoritate de voturi. Judecătorii CCR au decis că modificarea definiției abuzului în serviciu este ”deficitară și nu respectă decizia CCR din 2016”. (În curs de actualizare)

CCR a mai decis că și redefinirea mărturiei mincinoase este neconstituțională, la fel ca și redefinirea traficului de influență.

În schimb, dezincriminarea neglijenței în serviciu a fost declarată constituțională, pe motivul că este apanajul legiuitorului să incrimineze sau dezincrimineze faptele. De asemenea, redefinirea grupului infracțional organizat a fost declarată constituțională.

Cel mai important articol din Codul Penal modificat de coaliția aflată la guvernare a fost cel care vizează abuzul în serviciu, infracțiunea pentru care Liviu Dragnea a fost condamnat pe 21 iunie, în primă instanță, la 3 ani și jumătate de închisoare cu executare.

Astfel, abuzul în serviciu a fost dezincriminat parțial printr-un amendament al PSD, care la rândul lui a preluat aproape în totalitate o propunere venită de la Ministerul Justiției. Noua formulare a abuzului în serviciu stabilește că infracțiunea este doar atunci când un funcționar public fură pentru el sau pentru familie, nu și dacă face acest lucru pentru terți, scade limitele pedepselor și, implicit, a termenului de prescripție, elimină pedeapsa complementară de interzicere a dreptului de a ocupa o funcție publică, iar fapta trebuie comisă în timpul orelor de program pentru a fi considerată infracțiune. Mai mult, articolul privind abuzul în serviciu ”nu se aplică în cazul elaborării, emiterii și aprobării actelor adoptate de Parlament sau Guvern”.

Context:

Raportor pe Codul penal este judecătoarea Livia Stanciu, fosta președintă a Înaltei Curți de Casație și Justiție. Ea s-a făcut remarcată prin poziția intransigentă față de asaltul PSD-ALDE împotriva legislației din domeniul justiției, exprimată în opiniile separate la deciziile privind legile Justiției și OUG 13. De altfel, Livia Stanciu a condus completul de 5 judecători de la Înalta Curte care l-a condamnat pe Liviu Dragnea în 2016 la 2 ani de închisoare cu suspendare în dosarul Referendumul.

După condamnarea, pe 21 iunie, la 3 ani și jumătate de închisoare cu executare, Dragnea a intenționat modificarea Codului penal prin ordonanță de urgență, dar partenerul său de coaliție, Călin Popescu Tăriceanu s-a opus. Din acest motiv, liderul PSD a accelerat adoptarea actului normativ în Parlament, unde a reușit să îl treacă în numai patru zile.

Modificările aduse de PSD și ALDE la Codul penal au fost adoptate la limită pe 4 iulie de Camera Deputaților, forul decizional. S-au înregistrat 167 voturi ”pentru” (PSD, ALDE), 97 de voturi ”împotrivă” (PNL, USR, PMP) și 19 ”abțineri (UDMR). Numărul minim necesar pentru adoptarea actului normativ era de 165, iar PSD și ALDE au avut doar 159 de deputați prezenți.

Foto: InquamPhotos / George Călin

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

5 comentarii

  1. Momentul in care esti fost judecator CCR, actual Ministru al Justitiei, si propui o varianta a „Abuzului in serviciu” care e neconstitutionala.

  2. Daca solutia data de CCR in ceea ce priveste constitutionalitatea dezincriminarii neglijentei in serviciu este corecta (fie si numai prin prisma argumentului ca incriminarea sau dezincriminarea unei fapte este apanajul leguitorului), respingerea sesizarii de neconstitutionalitate in ceea ce priveste redefinirea mult mai restrictiva a grupului infractional organizat pare o concesie facuta de Curte infractorilor periculosi tocmai datorita modului in care inteleg sa se organizeze in vederea savarsirii de infractiuni ! Practic se semioficializeaza clanurile, bandele !

    PS. Pe de alta parte sunt incantat ca am avut dreptate cand am declarat aici pe site ca desemnarea ca raportori a lui Morar sia a lui Stanciu inseamna ca sesizarile catre CCR privind modificarile aduse celor doua coduri vor reprezenta un succes pt initiatorii lor deci si pt noi, cei care le-am sustinut !

    • Su,
      Vezi ca te cauta dr. Emmett Brown, zice ca vrea sa-ti arate o lume paralel sau viitorul, nu sunt foarte sigur pe care din ele…

  3. Tare mi e ca e un pas intermediar voit, astfel încât dupa neconstituționalitatea pe ori e de „parțial” sa nu urmeze constituționalitate pe dezincriminarea totala.

  4. Ar trebui introdusa prevederea ca este abuz in serviciu doar daca te cheama Gigel sau Dorel.
    Curat constitutional!