Tabloul “Femeie călcând” al lui Picasso revendicat în justiție de moștenitorii fostului proprietar evreu de la galeria Guggenheim din New York
Moștenitorii unui om de afaceri evreu german au dat în judecată galeria Guggenheim din New York, susținând că un tablou de Picasso care valorează acum cel puțin 100 de milioane de dolari și pe care l-a vândut în timp ce fugea de persecuțiile naziste ar trebui să le fie returnat de către celebra galerie de artă, relatează cotidianul The Times.
“Femeia călcând” a fost pictat în 1904, aproape de sfârșitul Perioadei Albastre a lui Picasso, când tânărul artist, îndurerat după sinuciderea unui prieten, trăia în mizerie și a ales să picteze cerșetori și muncitori prost plătiți din Paris.
În 1916, Heinrich Thannhauser, un comerciant de artă evreu din München, a vândut tabloul lui Karl Adler, unul dintre proprietarii și managerii unei mari companii germane de producție de piele.
După venirea naziștilor la putere, Adler, care era și el evreu, a fost forțat să renunțe la poziția sa în consiliul de administrație al companiei și a fugit din Germania împreună cu soția sa, Rosi, la 29 iunie 1938, trecând granițele în timp ce încerca să adune suficienți bani pentru a ajunge în Argentina.
În procesul intentat de moștenitorii săi se spune că, deoarece Adler a fost supus unei taxe „de fugă” de către guvernul nazist, care a blocat și accesul la conturile sale din Germania, el a fost efectiv forțat să vândă Picasso și să accepte 6.887 de franci elvețieni, o fracțiune infimă din suma pe care se gândise să o accepte cu șase ani mai devreme.
Rosi a murit la Buenos Aires în 1946, iar Adler a murit în 1957, la vârsta de 85 de ani, lăsând trei copii: Carlota, Eric și Juan Jorge. Printre reclamanți se numără nepotul Carlotei, Thomas Bennigson, organizații de caritate care au fost beneficiarii lui Eric și moștenitorii văduvei celui de-al treilea copil al lui Adler, Juan Jorge.
În cerere se spune că aceștia sunt proprietarii de drept ai unui tablou care a stat expus la Guggenheim din 1978 și cer ca lucrarea să fie returnată sau să li se plătească între 100 și 200 de milioane de dolari pentru ea.
Fundația Solomon R. Guggenheim a declarat că cererea este „lipsită de temei”, deoarece nu se referă la un tablou „furat sau confiscat de autoritățile naziste”, ci la unul care a fost vândut de un om de afaceri evreu german cu „vaste participații în afaceri internaționale” unui colecționar de artă evreu.
Femeie călcând a fost cumpărat de Justin Thannhauser, fiul lui Heinrich, care l-a vândut inițial lui Adler, a precizat galeria, adăugând că Thannhauser avea o relație de lungă durată cu familia Adler și că a fost, de asemenea, supus persecuției naziste. Aceasta a precizat că afacerea a fost încheiată când ambii bărbați se aflau în afara Germaniei.
Thannhauser și-a dus colecția de artă din Europa în SUA și a spus că va lăsa „Femeie călcând” la Guggenheim în 1963, a precizat galeria. Aceasta spune că doi dintre copiii lui Adler, Carlota și Eric, locuiau în apropierea Guggenheim la acea vreme și nu au ridicat nicio pretenție cu privire la moștenire. Aceasta spune că galeria l-a contactat chiar și pe Eric în anii 1970, în timp ce cerceta proveniența tabloului, și că acesta „a confirmat datele de proprietate ale tatălui său și nu a exprimat nicio îngrijorare cu privire la tablou sau la vânzarea acestuia”. Galeria a declarat că este convinsă că o instanță va confirma că este proprietarul de drept al tabloului.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
1 comentariu