Ce se întâmplă când guvernul nu vrea să atragă fonduri UE: Taxă de 6,3 euro / autoturism pentru viitoarea autostradă Târgu Neamț – Iași, care va costa peste un miliard de euro. Comisia de Prognoză a publicat studiul de fundamentare pentru PPP
Comisia Națională de Prognoză a publicat pe site-ul oficial Studiul de fundamentare pentru autostrada Târgu Neamț – Iași, ce ar urma să fie realizată printr-un parteneriat public – privat (PPP). Este unul dintre proiectele guvernului Dăncilă proiectate pentru a fi realizate prin PPP, în loc de construirea cu ajutorul fondurile europene gratuite. Comisarul european Corina Crețu a criticat în repetate rânduri guvernul Dăncilă pentru că ignoră fondurile UE și nu trimite proiecte mari de infrastructură pentru aprobare la Comisia Europeană. Dat fiind că va fi realizată pe cheltuiala (parțială) a unei firme, autostrada va avea o taxă de utilizare pentru fiecare autoturism.
Potrivit documentului, investiția e estimată la peste un miliard de euro (1,001 miliarde euro construcția, costuri sisteme de taxare – 12 milioane euro, costuri sisteme de securitate – 2 milioane euro), sumă ce ar trebui asigurată de partenerul privat (firma) care va intra în parteneriat cu statul român. O parte va fi însă suportată și de bugetul de stat.
După construcția autostrăzii, care va dura 4 ani, beneficiarul privat (firmă) va opera autostrada timp de 2 de ani. Partenerul public va fi Ministerul Transporturilor, prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
Taxa de utilizare a autostrăzii care va fi plătită de un autoturism la 100 km de autostradă parcurși este de 6,3 euro fără TVA, calculată funcție de distanța parcursă de vehicul. Pentru un vehicul din categoria LGV se plătește, pentru fiecare 100 km autostradă 8,8 euro fără tva, iar pentru un HGV şi un Bus se plăteşte 12,6 euro fără tva. Nivelul taxei poate fi supus indexării, la data de 01 martie a fiecărui an, proporțional cu rata de creştere a salariului mediu net din anul anterior.
Autostrada Târgu Neamţ – Iași se desfăşoară pe teritoriul judeţului Iaşi si are o lungime de 61 km la care se adaugă 7 km reprezentând bretelele nodurilor DN28 si Km 61+000, bretele ce vor fi deasemenea la profil de autostradă. Lungimea totală a traseului construit la profil de autostradă va fi de 68 km.
Traseul autostrazii Târgu Neamţ – Iași ce face obiectul prezentului studiu de fundamentare începe de la intersectia cu DN2 / E85, inclusiv nodul rutier aferent, și se termină la intersecția cu bypass Iași. Tronsonul de autostradă cuprins între Târgu Mureș și Târgu Neamț, până la nodul rutier de la intersecția cu DN2/E85, este implementat în cadrul CNAIR SA.
Alte informații din proiect:
Perioada de proiectare și construcție începe de la data semnării contractului de parteneriat public – privat și durează 48 de luni, timp în care partenerul privat are obligația de a finaliza construcția întregii autostrăzi și a drumului de legătură la nivel de autostradă care face legătura cu municipiul Iași.
Tarifele vor fi introduse pe parcursul finalizării tronsoanelor de autostradă, iar valoarea nominală estimată a veniturilor ce vor fi obţinute din taxare şi din chirii pentru spaţiile de servicii va fi direct relaţionată traficului înregistrat pe autostradă, nivelului tarifului/osie, disponibilităţii autostrăzii, mixului de trafic etc.
De menţionat că se pot elibera şi abonamente, pe diferite perioade de timp, valoarea acestora urmând să fie determinată în cadrul societăţii de proiect, funcţie de intervalul de timp şi categoria de autovehicul.
Pe autostradă va fi implementat un sistem de taxare, care trebuie să respecte normativele europene în domeniu la momentul realizării lui și să asigure accesul facil la autostradă.
Spre exemplu, pe autostrada Tărgu Neamț – Iași se vor instala sisteme de taxare la Târgu Neamț, Pașcani, Tîrgu Frumos, Iași.Taxa de utilizare a autostrăzii va fi percepută pe măsură ce diverse sectoare vor fi finalizate și vor deveni operaționale.
S-a efectuat o analiză pentru a identifica cele mai adecvate opțiuni de taxare pentru autostrada Tărgu Neamț – Iași. Premisele au fost că sistemul de taxare ar trebui să includă cabine de taxare electronice și manuale În măsura în care este posibil, este preferat un sistem de taxare închis, dacă acesta va fi în concordanţă cu cerinţele europene, aşa cum am specificat mai sus, deoarece acest lucru optimizează încărcarea proporțională cu distanța parcursă și elimină întârzierile în alinierea principală din cauza colectării taxelor.
Proiectarea punctelor de colectare a taxei de utilizare a autostrăzii trebuie să asigure condiții de siguranță pentru trafic în orice moment și ar trebui să ofere distanțe suficiente pentru ca traficul să se decelereze și să se accelereze de pe autostradă și de pe alte drumuri cu o vizibilitate adecvată a liniei de vizibilitate.
Sistemul de taxare propus poate fi rezumat după cum urmează:
– două bariere între intrare și ieșire de pe autostradă,
– cabine la fiecare intersecţie
Societatea de proiect: Aportul în numerar la capitalul societăţii de proiect al partenerului public constă în sumă de maximum 25% din valoarea totală a investiţiei.
Contractul de PPP este structurat în două etape principale după cum urmează:
– perioada de închidere financiară, proiectare şi execuţie cu durata de maxim 48 luni de la data semnării contractului;
– perioada de operare cu durata de 26 ani de la data finalizării perioadei de construcție.
În situaţia devansării lucrărilor perioadei de 48 luni aferentă lucrărilor de proiectare şi execuţie, partenerul privat va primi din partea partenerului public o primă de succes echivalentă cu ponderea într-un an a perioadei de devansare, valoarea totală a primei de succes fiind de 80 milioane euro/an.
În situaţia întârzierii finalizării perioadei de proiectare şi execuţie, partenerul privat va plăti partenerului public o amendă corespunzătoare ponderii în an a perioadei de întârziere, amenda anuală fiind de 80 milioane euro.
Costurile proiectului vor fi suportate de către partenerul privat și vor consta în principal din următoarele:
– costurile aferente lucrărilor de construcție (studiu de fezabilitate, proiectare, organizarea proiectului, management de proiect, studii de teren și lucrările efective);
– costuri aferente activității de operare și întreținere, ce acoperă costurile de exploatare, întreținere curentă, periodică și majoră, întreținerea echipamentului de taxare, spații de servicii și parcare, centrele de întreținere;
– costurile finanțării pe întreaga durată a proiectului, constând în costurile împrumuturilor acordate pe termen lung, costurile contribuției de capital propriu ale acţionarilor, comisioane bancare, costurile de hedging în ceea ce privește rata dobânzii etc.
Studiul de Fezabilitate se va finaliza o data cu obtinerea Acordului de Mediu. Așadar va exista un Deviz numai după finalizarea Studiului de Fezabilitate, la fel si HG privind aprobarea indicatorilor tehnico – economici.
Costurile investiţiei constau în:
Ø costuri pentru proiectare si execuţie – 1001 milioane euro (fără TVA),
Ø costuri sisteme de taxare – 12 milioane euro (fără TVA),
Ø costuri sisteme de securitate – 2 milioane euro (fără TVA).
Partenerul privat beneficiază de trei categorii de venituri:
a) plăți de disponibilitate din Fondul special de finanţare a contractelor de parteneriat public – privat;
b) venituri din utilizarea infrastructurii secundare (de exemplu, chirii sau redevențe achitate de entitățile care operează benzinării sau alte spații de servicii) – un procent de 60% din acestea urmând a reveni partenerului public și fiind dedus din plata de disponibilitate,
c) venituri din taxa achitată de utilizatorii autostrăzii (acestea urmând a fi deduse din plata de disponibilitate.
Autostrada Târgu Mureș – Targu Neamt – Iași–Ungheni, din care face parte si tronsonul ce face obiectul prezentului studiu de fundamentare, Târgu Neamţ – Iaşi, va străbate judeţele Mureş, Harghita, Neamţ şi Iaşi şi va avea o lungime totală de aproximativ 320 de km.
Legătura dintre Iași și Târgu Neamț se realizează în prezent, print-un drum național cu două benzi de circulație, care prezintă un nivel de serviciu depășit cu mult până în dreptul localității Târgu Frumos și de aici la Iași, pe drumul european E583. La nivelul drumului naţional DN 28: aprox 36% din traseul drumului este amplasat în localitate. În anul 2016, la nivelul drumului naţional DN 28, au fost înregistrate:
– 128 de accidente;
– 217 autovehicule implicate în accidente;
– 13 persoane decedate;
– 55 persoane rănite grav;
– 150 persoane rănite uşor.
In perioada 2012-2017 au existat un număr de aprox 600 de accidente
În urma testelor din modelul de transport au rezultat, în condițiile realizării proiectului de autostradă cu taxă, următoarele estimări ale valorilor de trafic referitoare la autovehiculele care vor traversa zona:
– aproximativ 75% din autoturisme vor utiliza autostrada,
– aproximativ 85% din autovehiculele mari pentru transport marfă vor utiliza autostrada,
– aproximativ 90 % din autovehiculele grele pentru transport marfă vor utiliza autostrada,
– aproximativ 90 % din autobuze/autocare vor utiliza autostrada.
Reducerea numărului de accidente ca urmare a implementării proiectului, ar conduce la salvarea a aproximativ 10 vieți omenești într-un an, conform studiilor realizate anterior pentru acest proiect.
Riscul asociat acestui proiect are o valoare de aproximativ 440 – 520 milioane euro ceea ce reprezintă 44 – 52% din valoarea capitalului total estimat. În cazul tradiţional de achiziţie a lucrărilor riscul preluat de autorități este de 323 mil euro pe când în cazul realizării în parteneriat public – privat, partenerul public preia un risc de numai 80 de milioane.
Foto: Traseul autostrăzii (Sursa: Comisia Națională de Prognoză)
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
46 comentarii