Taxa de dezvoltare urbană pentru posesorii de maşini din sectorul 4 al Capitalei va fi atacată în instanţă/ Cătălin Teniţă: „Este o taxă absolut ilegală, care nu are contraprestaţie. În plus, o taxă presupune că cel care o plăteşte poate să o şi refuze
Taxa specială de dezvoltare urbană pentru posesorii de maşini din sectorul 4 al Capitalei, adoptată în 12 decembrie anul trecut de către consilierii locali ai primăriei, cu votul majoritar al consilierilor PSD, PNL şi PMP, va fi atacată în instanţă de către consilierii REPER, care vor să iniţieze şi o petiţie pentru cetăţenii din sector, nemulţumiţi de introducerea acestei noi taxe, în valoare de 540 de lei. „Este o taxă absolut ilegală, care nu are contraprestaţie. În plus, o taxă presupune că cel care o plăteşte poate să o şi refuze”, a declarat pentru News.ro Cătălin Teniţă, preşedintele REPER Bucureşti, deputat în Parlamentul României. Acesta a menţionat că, într-o primă fază, se va cere suspendarea acestei taxe, iar ulterior anularea ei, transmite News.ro.
Taxa specială pentru dezvoltare urbană, iniţiată de Primăria Sectorului 4 condusă de Daniel Băluţă (PSD) şi a cărei introducere a fost votată, la sfârşitul anului trecut, de Consiliul Local, cu 16 voturi pentru (PSD, PNL şi PMP), 9 contra (USR, REPER şi AUR) şi o abţinere, a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2025 şi va fi aplicată pe o perioadă de zece ani.
Taxa trebuie achitată de către deţinătorii de autovehicule, aflaţi în evidenţele Direcţiei Generale de Impozite şi Taxe Locale Sector 4, care nu au parcare, în proprietate sau în folosinţă pe durata întregului an calendaristic, iar valoarea ei este de 540 de lei/an/autovehicul. Hotărârea mai prevede că, dacă un proprietar de autovehicul dobândeşte un loc de parcare în cursul anului, acesta este obligat să achite taxa proporţional cu perioada în care nu a deţinut un loc de parcare.
Ce susţine Primăria Sectorului 4
Primăria Sectorului 4 susţine că instituirea acestei taxe speciale va descuraja cumpărarea de autovehicule pentru persoanele care nu au un loc de parcare şi îi va încuraja pe locuitori să utilizeze mijoacele de transport alternative. Edilii unicului sector din Bucureşti unde cetăţenii trebuie să plătească o astfel de taxă susţin că le oferă acestora, la schimb, gratuitate în locurile de parcare publice din Sectorul 4, cele fără barieră, şi promisiunea că în viitor se pot amenaja peste 100.000 de locuri de parcare.
Iniţiativa introducerii acestei taxe a apărut cu doar o lună înaintea aprobării ei în Consiliul Local, timp în care, deşi pus în circuitul de avizare şi de transparenţă decizională, proiectul nu a fost explicat de către autorităţile locale, astfel încât cei aproximativ 115.000 de cetăţeni din sectorul 4, care ar urma să achite această taxă, să ştie ce primesc în schimb.
Problema este că În Sectorul 4 al Capitalei există circa 9.500 de locuri publice de parcare, total insuficiente pentru cele 115.000 de maşini din acest sector al Capitalei fără loc de parcare, care ar trebui să plătească taxa. Adică, peste 105.000 de oameni sunt obligaţi să plătească o taxă fără să aibă în schimb garanţia că vor primi ceva în schimb, într-un timp foarte scurt, care să justifice plata unei asemenea sume, pentru mulţi deloc neglijabilă.
Primăria 4 a anunţat că taxa va avea ca o consecinţă reducerea poluării, pentru că se va investi în planul de descongestionare a traficului şi, de asemenea, va duce la descurajarea achiziţionării de maşini, iar locuitorii se vor îndrepta către mijloace alternative de transport, probabil transport public, în lipsa pistelor de biciclete.
”Potrivit ultimelor situaţii analizate, în Sectorul 4, s-a constatat existenţa unui număr de aproximativ 182.000 de autovehicule înmatriculate şi 67.303 de locuri de parcare (dintre care circa 9.500 parcări publice). Această împrejurare relevă faptul că mai bine de 100.000 de locuitori nu deţin un loc de parcare, fiind nevoiţi să staţioneze pe trotuar, spaţii verzi sau carosabil”, preciza, la sfârşitul anului trecut, Primăria Sectorului 4.
„Nu poţi să spui «furnizăm ideea generală de bine în viitor»”
Preşedintele REPER Bucureşti, deputatul Dragoş-Cătălin Teniţă, a declarat pentru News.ro că această taxă este „absolut ilegală” şi că va fi atacată în instanţă de către consilierii locali ai formaţiunii.
„După cum ştiţi, noi am atacat şi cealaltă taxă de la sectorul 4, cea de salubritate. Domnul Băluţă este foarte doritor de taxe. Şi după cum ştiţi, anul trecut, el a mărit foarte mult taxa de gunoi, şi pe aceasta am atacat-o şi încă ne judecăm. Iar pe cea cu privire la parcarea fără loc de parcare, urmează să o atacăm în instanţă. Vă mărturisesc că acum noi avem o problemă cu instanţa, pentru că, de exemplu, pe partea de taxă de gunoi, nu ne-a recunoscut calitatea procesuală activă. Adică ei spun că partidele nu pot să dea în judecată. Acum o să vedem dacă putem face asta cu consilierii, să vedem dacă aşa merge. Avem o mică, să zicem, dilemă tehnică, pentru că vrem să o suspendăm, cel puţin, în primă instanţă, până când se judecă efectiv. Acţiunea o vor iniţia consilierii REPER de la sectorul 4, pentru că în cazul celeilalte taxe contestate în instanţă, cea de gunoi, în primă instanţă ni s-a spus că nu avem calitate procesuală, ca partid, iar acum suntem în apel”, a explicat pentru News.ro Cătălin Teniţă.
Potrivit acestuia, motivul pe care-l vor invoca în cazul „aşa-zisei taxe de dezvoltare urbană” este legat de faptul că e o taxă care „nu are contraprestaţie”.
„Pe Codul Fiscal, la secţiunea taxe locale/municipale, consiliile locale pot pune taxe suplimentare (speciale) dacă furnizează nişte contraprestaţii cetăţeanului. Adică dacă furnizează un loc de parcare sau, nu ştiu, altceva, în schimb. Nu poţi să spui «furnizăm ideea generală de bine în viitor». Aia e de natura impozitului, nu a taxei. Taxa presupune o contraprestaţie efectivă a celui care o plăteşte”, afirmă Teniţă.
Acesta spune că mai este încă o chestiune, şi anume, faptul că taxa presupune, în principiu, că „cel care o plăteşte poate să o şi refuze”.
„Adică tu primeşti o taxă dacă, nu ştiu, scoţi un document, dar dacă nu scoţi un document, nu vei plăti taxa asta. Pe Codul Fiscal, această taxă este o taxă absolut ilegală. Pentru că, repet, diferenţa între impozit şi taxă este că taxa presupune o contraprestaţie efectivă celor care o solicită. Adică te duci la primărie şi ceri să-ţi dea deva în schimb. Şi atunci, tu plăteşti o taxă. Dar nu poţi să spui: «toţi oamenii care sunt blonzi plătesc taxa de sectorul 4 de blond. Sau toţi oamenii care au maşină şi n-au parcare, în cazul acesta”, a explicat Teniţă.
Ce spune Codul Fiscal
Potrivit articolului 484, alineatul 3, din Codul Fiscal, la secţiunea Taxe speciale, se menţionează că „taxele speciale se încasează numai de la persoanele fizice şi juridice care beneficiază de serviciile oferite de instituţia sau serviciul public de interes local, potrivit regulamentului de organizare şi funcţionare al acestora, sau de la cele care sunt obligate, potrivit legii, să efectueze prestaţii ce intră în sfera de activitate a acestui tip de serviciu”.
În sensul art. 484 din Codul fiscal, se stabilesc următoarele reguli: a) consiliile locale, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, prin proceduri aprobate, vor stabili condiţiile şi sectoarele de activitate în conformitate cu Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi modul de organizare şi funcţionare a serviciilor publice pentru care se propun taxele respective şi modalităţile de consultare şi de obţinere a acordului persoanelor fizice şi juridice beneficiare ale serviciilor respective. Hotărârile acestora vor fi afişate la sediul autorităţilor administraţiei publice locale şi vor fi publicate, potrivit legii; b) în vederea asigurării resurselor financiare pentru promovarea turistică, consiliile locale, judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, pot institui o taxă pentru cazarea turiştilor în structuri de cazare, în condiţiile stabilite prin hotărârea consiliului local; c) taxele speciale, instituite potrivit prevederilor articolului 484 din Codul fiscal, se fac venit la bugetul local, fiind utilizate în scopurile pentru care au fost înfiinţate. La nivelul municipiului Bucureşti se fac venit la bugetul local al sectoarelor.
Deputatul Cătălin Teniţă a mai declarat că, în plus faţă de acţiunea în instanţă, membrii REPER vor iniţia şi o petiţie pentru cetăţeni, „pentru a da şi mai multă greutate” demersului.
Explicaţiile primarului Daniel Băluţă, pe Facebook
News.ro a solicitat un punct de vedere, în legătură cu instituirea acestei taxe, şi primarului Sectorului 4, Daniel Băluţă, însă până la ora transmiterii acestui material nu a primit răspuns, deşi demersul jurnalistic viza clarificarea unor aspecte controversate ale acestei decizii, determinate de nemulţumiri ale unor cetăţeni din sectorul pe care edilul social-democrat îl conduce.
Pe pagina sa de Facebook, primarul PSD Daniel Băluţă explica, în 12 decembrie 2024, că de la 1 ianuarie, posesorii de autovehicule înregistrate în Sectorul 4, care nu deţin în proprietate sau nu au în folosinţă un loc de parcare, vor putea folosi locurile de parcare disponibile în parcările publice amenajate la marginea bulevardelor.
„În schimbul acestei facilităţi, vor achita suma de 540 de lei anual (45 de lei/lună sau 1,5 lei/zi), faţă de 720 de lei, cât ar plăti dacă ar apela la abonamentul lunar de 60 de lei. Măsura a fost aprobată astăzi de Consiliul Local al Sectorului 4, care a stabilit ca termen de plată al sumei mai sus menţionate data de 30 iunie, pentru anul 2025. Cu fondurile ce se vor colecta, ne propunem ca în următorii 10 ani, să înfiinţăm cel puţin 100.000 de noi locuri de parcare. Evident, o parte dintre persoanele vizate de acest program pot folosi şi spaţii private drept locuri de parcare, iar colegii mei le vor sprijini, cu maximă celeritate, să-si modifice documentele urbanistice”, menţiona, în postarea respectivă, primarul Daniel Băluţă.
Acesta completa că, pe măsură ce vor fi date în folosinţă „noi parcaje de reşedinţă, acestea se vor atribui celor care nu au loc de parcare acum, pentru ca în final, să nu mai fie nevoie de această taxă specială”.
Postarea primarului a avut sute de comentarii în care cei mai mulţi oameni îşi epxrimau nemulţumirea în legătură cu instituirea acestei taxe, dar cereau şi lămuriri, prezentând exemple concrete, în legătură cu situaţii, de exemplu, în care „multe autovehicule înmatriculate în Sectorul 4 aparţin unor cetăţeni care au reşedinţa în alte judeţe, cum ar fi Giurgiu sau Ilfov, şi îşi parchează maşinile în acele zone. Apoi, sunt prezentate situaţii în care cetăţeni care nu figurează cu loc de parcare îşi parchează maşinile în curţile locuinţelor sau în parcări private închiriate în noi ansambluri rezidenţiale, considerând nefiresc să plătească şi această taxă specială de 540 de lei.
„Dacă se obligă la plata acestei taxe, de unde au garanţia cei ce plătesc că acel loc de parcare va fi în permanenţă liber pentru ei? Dacă nu îl găsesc disponibil ce fac, se învârt în cerc până găsesc un loc de parcare? Practic plătim un drept de parcare în Bucureşti?” îl întreabă un cetăţean pe Daniel Băluţă.
Până la acest moment, Primăria Sectorului 4 a finalizat în 2024 trei parcări noi: în incinta Spitalului Clinic de Psihiatrie „Alexandru Obreja” – 220 de locuri de parcare, în zona „Metalurgiei nr.132” (Dealul Bradului) – 127 locuri de parcare şi în zona străzii Bucovăţ – 123 locuri.
Numai că, spre exemplu, locurile din parcarea de la Bucovăţ sunt destinate parcării pe tarif orar si nu permit abonarea. „Pentru a solicita un loc de parcare cu abonament, va rugam selectati un loc disponibil (marcat cu verde)”, se menţionează în aplicaţia mobilitate urbană 4.
Totuşi, reporterul News.ro deplasat la faţa locului a constatat că parcarea respectivă era aproape goală.(foto).
Opinia unui specialist în urbanism
Într- declaraţie dată G4Media la sfârşitul anului trecut, Samuel Stancu, specialist în mobilitate urbană, spunea că propunerea de introducere a aceste taxe speciale pentru deţinătorii de autoturisme fără loc de parcare în Sectorul 4 este „un pas important, deşi controversat, înspre gestionarea mai echitabilă a spaţiului public urban”. El considera, totuşi, că succesul acesteia depinde de modul în care este implementată şi de direcţia în care vor fi investite fondurile colectate.
„Într-un oraş precum Bucureşti, dominat de autoturisme, unde spaţiul public este utilizat excesiv pentru parcări, această măsură poate semnala începutul unei schimbări de paradigmă. Spaţiul public urban este o resursă comună, limitată, care trebuie gestionată în interesul tuturor locuitorilor, nu doar al unei categorii specifice. În prezent, o parte semnificativă din acest spaţiu este ocupată de autovehicule, multe dintre ele fiind parcate pe trotuare sau pe marginea drumurilor, în detrimentul pietonilor, bicicliştilor şi al spaţiilor verzi. Acest lucru afectează calitatea vieţii în oraş şi limitează accesul tuturor la un mediu urban echitabil.”, explica specialistul pentru G4Media, adăugând că taxa introduce „o logică simplă şi corectă”: dacă utilizarea unui bun comun (spaţiul public) aduce beneficii directe unei persoane sau familii, este justificat ca acestea să contribuie financiar.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank© 2025 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
3 comentarii