Taxe vamale: Vicecancelarul Habeck, în misiune de ultim moment în China pentru a evita un război comercial
Numărul doi în guvernul german, Robert Habeck, sosește vineri la Beijing pentru a aborda problema spinoasă a suprataxelor europene la vehiculele electrice chinezești. Obiectivul său: evitarea unui război comercial cu acest partener major. În lipsa unui compromis până în 4 iulie, Comisia Europeană va impune o majorare de până la 28% a taxelor vamale la importurile de vehicule electrice chinezești, acuzând Beijingul că distorsionează concurența prin subvenționarea masivă a acestui sector. Aceste tarife vor deveni definitive în noiembrie, potrivit Le Figaro.
„Ceea ce este decisiv acum este să discutăm unii cu alții”, a pledat vicecancelarul Robert Habeck după anunțul Bruxelles-ului, apreciind că taxele vamale nu sunt niciodată decât „ultima și adesea cea mai proastă soluție”. În China, ministrul german, care deține portofoliul Economiei și al Schimbărilor Climatice, va purta discuții cu omologii săi însărcinați cu Industria și Comerțul.
Chiar dacă Robert Habeck „nu vorbește și nu negociază în numele Comisiei Europene”, după cum subliniază ministerul său, Comisia va avea nevoie de sprijinul celei mai mari economii europene pentru a progresa în acest domeniu. Constructorii germani de automobile se tem de un conflict comercial major cu Beijingul, care le-ar submina afacerile pe această piață crucială. Pentru Mercedes, Volkswagen și BMW, China reprezintă până la 36% din volumul vânzărilor.
Șanse limitate
În 2023, China a rămas principalul partener comercial al Germaniei pentru al optulea an consecutiv, devansând ușor Statele Unite. „Robert Habeck speră probabil să ajungă la un acord, sau cel puțin să determine China să se abțină de la măsuri de retorsiune”, a declarat pentru AFP Jacob Gunter, analist la MERICS, un think-tank dedicat Chinei.
Din punctul de vedere al Beijingului, „scopul va fi de a determina Germania să joace un rol mai important în eliminarea sau cel puțin atenuarea” taxelor vamale europene asupra vehiculelor electrice, adaugă el. El consideră că șansele ministrului de a obține o reducere a subvențiilor chineze pentru vehiculele electrice sunt foarte limitate. Convingerea Chinei de a „limita represaliile” ar fi deja un rezultat onorabil, observă Jacob Gunter.
Beijingul a anunțat luni că a lansat o anchetă antidumping privind importurile de carne de porc și produse din carne de porc din Uniunea Europeană, amenințând exporturile spaniole. În același timp, însă, China are interesul de a evita o escaladare cu UE, în condițiile în care și alte țări, precum Statele Unite, India și Brazilia, încearcă de asemenea să își protejeze economiile de importurile chinezești, subliniază experții.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank