Temele din vacanța de vară: Rolul lor este de consolidare a cunoștințelor, nu de transfer de responsabilitate de la învățător la părinte – avertizează cercetătorul Dacian Dolean
Rolul temelor de vacanță este de consolidare a cunoștințelor și de prevenire a pierderilor, “nu de învățare de conținuturi noi”. “Ele nu ar trebui să fie văzute ca un transfer de responsabilitate de la învățător la părinte”, atrage atenția cercetătorul Dacian Dolean. Expert în științele educației, specializat în dezvoltarea alfabetizării timpurii, acesta a vorbit în premieră, pentru Edupedu.ro, despre rezultatele a două studii “în care am măsurat efectul vacanței de vară asupra elevilor care trec din clasa 1 în clasa a 2-a, deoarece aceasta este o perioada sensibilă, în care pot apărea pierderi de cunoștințe și deprinderi”.
La citire, “am măsurat efectul exercițiilor efectuate în caietele de vacanță. Am putut estima acest efect pentru că unii elevi nu au efectuat nici o temă, iar alții au rezolvat mai multe exerciții la citire (având în vedere că acestea au fost opționale). Rezultatele ne-au arătat că aceste teme nu au avut un efect semnificativ. Trebuie înțeles însă că efectele genelor și ale mediului de acasă sunt foarte mari, de aceea câteva sarcini din culegeri date la toți elevii nu vor rezolvă problema. Unii elevi au nevoie de activități remediale intensive pentru a compensa efectele negative ale interacțiunii dintre gene si mediu, iar alți elevi nu beneficiază deloc de temele alocate pe parcursul verii, în schimb pot beneficia mai mult de experiențele inedite oferite de vacanțele petrecute cu părinții sau taberele școlare”, spune pentru Edupedu.ro Dacian Dolean, expert în științele educației, afiliat Universității Babeș-Bolyai ca director al unui proiect de cercetare care urmărește dezvoltarea alfabetizării copiilor din România.
“Un aspect interesant însă pe care l-am observat aici a fost interacțiunea dintre volumul paginilor citite raportate de elevi și evoluția vocabularulului pe parcursul verii. Rezultatele ne-au sugerat că o activitate benefică pe parcursul verii o reprezintă citirea de cărți potrivite vârstei, această activitate având potențialul de a avea efecte de transfer asupra dezvoltării vocabularului elevilor. Asta înseamnă că elevii nu doar își îmbogățesc vocabularul cu cuvintele întâlnite în text, dar aceste efect pot fi transferate la cuvinte de vocabular care probabil nu au fost prezentate explicit în textele citite”, precizează acesta.
Cercetătorul atrage atenția că, “în schimb, am observat o ușoară tendință de diminuare a abilităților la matematică la această vârstă. Rezultatele ne-au sugerat că cele 3 luni de vacanță de vară pot avea un efect negativ asupra cunoștințelor și deprinderilor de calcul matematic, iar tema pentru vacanță poate avea un efect benefic prin a stopa declinul pe parcursul verii. Nu îmi este clar de câte exerciții este nevoie, pentru asta avem nevoie de studii foarte bine implementate. Dar se pare ca un număr mic de exerciții de matematică pe parcursul verii ar putea avea rezultate benefice. Aici nu mă refer la o temă de vară rezolvată într-o zi-două, ci la câteva exerciții a căror rezolvare ar lua maxim 10 minute zilnic, efectuate de 2-4 ori pe săptămână”.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
© 2025 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.