G4Media.ro

The Financial Times: Liberalii înțeleg greșit atracția seducătoare a populismului. Chiar și…

The Financial Times: Liberalii înțeleg greșit atracția seducătoare a populismului. Chiar și cu Donald Trump plecat de la Casa Albă, mișcarea lui pare că va rămâne o forță principală

Adesea rezultatele electorale seamănă mai degrabă cu testele Rorschach decât cu radiografiile: vedem în ele ceea ce aveam în cap de la bun început. Politicieni și analiști văd în rezultatul electoral surprinzător de bun al lui Donald Trump o confirmare a forței populismului de dreapta. În locul anticipatului val albastru [albastru e culoarea democraților, roșu a republicanilor – n.trad.] am avut un rezultat extrem de polarizat. Poate că puternica susținere rurală și conservatoare nu a fost suficientă pentru a-l menține pe dl Trump la Casa Albă, dar ea pare că va rămâne o forță principală în viața politică a secolului 21. Totuși, astfel de interpretări demonstrează modul greșit în care liberalii înțeleg populismul.

Liberalilor le place să creadă că ei înțeleg complexitatea, în vreme ce populiștii seduc masele cu soluții simpliste. Însă și liberalii apelează fără rezerve la explicații de lungimea unui tweet pentru tendințe globale chipurile uniforme, întrucât lumea e mult mai ușor de descris astfel. Victoriile dlui Trump i-au determinat să plece în căutarea celui mai adevărat dintre toți americanii adevărați prin cine știe ce tavernă din Midwest. Acum e probabil ca ei să creadă împăunarea lui cum că republicanii ar fi devenit partidul „muncitorului american” – de care se profită, într-adevăr, dar în primul rând de către dl Trump și partidul său.

Liberalii uită că mișcările de succes nu sunt bazate pe o identitate politică monolitică. Trumpismul a însemnat mereu lucruri diferite pentru oameni diferiți. În consecință, dl Trump nu poate fi pur și simplu substras din trumpism. Conservatorii americani pot aclama trumpismul ca fiind „populism economic, multietnic, conservator din perspectivă socială”, minus o vedetă TV violatoare de norme. Dar ei uită că năzbâtiile dlui Trump i-au atras pe indivizi cu vederi anti-establishment. Un demagog abil precum senatorul de Arkansas Tom Cotton nu va beneficia neapărat de aceeași susținere.

Populiștii nu sunt caracterizați în primul rând de anti-elitism. Mai degrabă ei pretind că ei – și numai ei – reprezintă ceea ce tot ei numesc „oamenii adevărați” ori „majoritatea tăcută”. Ei își denunță toți rivalii politici ca fiind corupți și, lucru mai dificil de sesizat, insinuează că toți acei cetățeni care nu-i susțin nu aparțin cu adevărat cetății. Iată ce scria pe Twitter acum câteva săptămâni deputatul Jim Jordan, un lingușitor al lui Trump: „Americanii iubesc America. Ei nu vor să-și vadă cartierul transformându-se în San Francisco” – ca și cum orașul californian ar găzdui vreun inamic străin chiar în interiorul țării, iar voturile exprimate acolo nu ar trebui luate în calcul.

Populismul nu ține doar de stil. Modul în care se exprimă pe Twitter sau se îmbracă dl Trump ori un personaj precum premierul indian Narendra Modi reprezintă doar un fenomen secundar. De asemenea, nu ține cu adevărat nici de politicile economice. El este mai degrabă o formă exclusivistă, anti-pluralistă, de politică identitară prin care creștinii albi ori hindușii sunt încurajați să creadă că numai ei sunt „oamenii adevărați” – și că ei sunt supuși continuu atacului unor inamici, indiferent că vorbim de indivizi din „țări-latrină” [expresie folosită de Trump – n.trad.] ori de musulmani.

Știm că asemenea lideri sunt anti-pluraliști pentru că ne-o spun ei înșiși în discursurile lor. Greșeala e aceea de a presupune că toți cei care votează cu ei sunt la rândul lor anti-pluraliști – sau că sunt interesați în special de un lucru care, în definitiv, e doar o parte a unui pachet politic mai larg. Nu este vreun mister că până și unii membri ai unor minorități atacate de retorica populistă pot vota uneori cu populiștii – cum pare că tocmai s-a și întâmplat, având în vedere că mai mulți negri și hispanici au optat acum pentru dl Trump. Dacă acei oameni pe care politologii îi numesc politicos „alegători slab informați” pot fi convinși că dl Trump e un geniu al afacerilor care poate revigora economia post-pandemie sau că Joe Biden are o slăbiciune pentru Cuba, atunci nu mai contează neapărat ce a spus dl Trump acum câțiva ani despre adepții supremației albe de la Charlottesville.

Populiștii sunt extrem de pricepuți la polarizarea societăților, într-atât încât un număr semnificativ de cetățeni au impresia la fiecare scrutin că el constituie o confruntare decisivă, apocaliptică, între „noi” și „ei”. Ceea ce nu este însă și suficient pentru a le aduce populiștilor de dreapta o majoritate. Însă cauza lor primește un imbold crucial atunci când ei atrag sprijin și de la elitele tradiționale financiare și de afaceri, care sunt dispuse să treacă cu vederea comportamentul autoritar în schimbul diluării legislației ori reducerii fiscalității. În definitiv, nicăieri în Europa de Vest ori America de Nord nu au reușit populiștii să acceadă la putere fără colaborarea elitelor conservatoare consacrate.

Dl Trump nu a constituit cauza, ci simptomul unei tendințe apreciabile din interiorul Partidului Republican de adoptare a „populismului plutocrat”. El constă în politici de care beneficiază în primul rând cei 1% [cei mai bogați – n.trad.], complementate de războaie culturale neîntrerupte care distrag de la acele idei economice pe care cei mai mulți americani nu prea le consideră atractive. Este un fapt cu adevărat îngrijorător acela că o mulțime de alegători par a fi dispuși să închidă ochii la comportamentul autoritar din cauză că pun angajamentele lor politice ori interesele economice mai presus de democrația în sine.

Sursa: The Financial Times / Articol de Jan-Werner Müller (profesor la Princeton University, membru al Berlin Institute of Advanced Study) / Traducere: Andrei Suba (Rador)

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

12 comentarii

  1. Administratia Trump a pierdut alegerile pentru ca nu a avut .. caini la Casa Alba.

  2. Articol demn de „Ștefan Gheorghiu”. Ma rog prin „liberali” trebuie înțeles „neomarxisti”. Fără sa vrea cei doi candidați reprezinta cele doua abordari:
    Trump – proprietatea privata, voluntarismul, acceptarea riscului, statul ca sursa a problemelor.
    Biden – alienarea, handicapul, statul (sau corporația) care te „ocrotește” adică îți impune cum sa gândești.
    Mai vorbim peste câțiva ani, dacă vom mai avea voie

  3. Opinie :
    Cu peste 20 de candidați înscriși la alegeri prezidențiale, după aproape 2 ani de campanie electorală și cca. 14 miliarde de dolari cheltuiți, SUA a ajuns aproape de finalul acestor alegeri lungi, aproape la fel cum a intrat : o națiune divizată crunt, îngrijorată de viitor.
    Mai sunt multe voturi de numărat în orașe cu simpatii mai degrabă democrate. Până în prezent Biden a câștigat aproape cu 4,5 milioane de voturi mai multe, decât Trump, recâștigând teritoriul din Nordul industrial și a reușit incursiuni în Sun Belt. Dar Trump, la fel, și-a extins masa suporterilor săi, adunând aproape 8 milioane mai multe voturi, decât în 2016.
    Aceste alegeri nu au dus la renunțarea pe scară națională a ”Trumpismului”, așa cum au visat progresiștii că se va întâmpla. Dar nu sunt nici semnale clare că alegătorii cred în ceea ce au afirmat conservatorii : anume că protestele ”stângii extreme” vor împinge America în declin și fărădelege. Rămâne în schimb falia, diviziunea, de multe ori probabil în aceeași familie.

  4. Liberalii in America sunt de stanga sau extrema stanga.

  5. Stangistii moderni nu pricep multe dar se pricep la furt, minciuna si inselaciune.

  6. E corectă sesizarea. Dar sa nu uităm de ce a apărut trumpismul. Datorită politicilor agresive ale administrației Obama și continuate apoi de Clinton privind libertatea de conștiință. Au introdus politici pro LGBT și cine nu a fost de acord , a avut parte de procese , intimidare în spațiul public etc. Au dorit introducerea în lege a dreptului de a avorta copilul până înainte de naștere. Și tot felul de politici radicale de dreapta care a calcat pe nervi electoratul creștin și pe bună dreptate. Li s-a interzis dreptul la libertate de conștiință.
    Nu am nimic cu comunicarea gay atât timp cât nu e agresivă și respectă și ei la randul lor drepturile celorlalți, dar când se întrece limită apare contrareacția de aceeași amploare extremistă trumpismul.
    Concluzia: până nu se vor găsi politicieni moderati și de o parte și de alta, nu va fi niciun echilibru în SUA.

  7. Da, populismul, asta l-a sustinut pe trump. extrema dreapta. Fix asta. Invazia de populatii straine intr-o tara fara granite, te trezesti ca statuia stramasului tau care era in spatele casei a fost data jos peste noapte, taxe pentru suferinta minoritatilor de acum 150 de ani, pe care trebuie sa le platesti, cursuri de educatie rasiala, sa inveti de ce esti alb si rau si sa dai toti banii tai minoritatilor daca se poate, ca sa fie echitabil, taxe pentru schimbarea sexului anumitor indivizi. Fix populism e asta si extrema dreapta daca nu esti de acord cu el. Da, prohostanii de extrema dreapta, aia care l-au votat pe trump 70+ milioane, l-au votat pentru ca e incult si vorbeste doar stupididati, nu pentru ca nu a fost nici unul intrebate de noile schimbar in societate si doar trump a raspuns pentru ei. Populismul asta era.

  8. Si FT face ca New York Times: fac o serie de observatii corecte, pe care apoi incearca sa le puna intr-un cadru (explicatie) pre-determinat din capul lor (sau de cel care plateste). Astfel de jurnalisti s-au specializat in diagnoze in mare parte bune (niciodata complet bune, pentru ca manipularea incepe inca de la diagnoza) cu care conving cititorul la inceput si apoi cauta sa duca cititorul de nas incat sa traga absolut ce concluzie vrea muschiul jurnalistului (sau al platitorului). Inca din Grecia Antica, acestia se numesc SOFISTI. Acestia folosesc retorica pentru a deturna logica pentru scopuri ariviste. (Sunt si buni logicieni, dar au probleme cu etica – adica sunt manipulatori si parsivi). Si multi sunt foarte buni la a face din negru alb si din alb negru. Chiar in Grecia Antica, Sofistii au convins cetatenii Atenei cu drept de vot ca … Socrates este un sofist (si l-au obligat sa se sinucida band o cupa de cucuta).
    https://en.wikipedia.org/wiki/Trial_of_Socrates
    BTW: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Death_of_Socrates
    https://en.wikipedia.org/wiki/Sophist
    BTW: https://en.wikipedia.org/wiki/Sophist_(dialogue)

  9. In realitate, Democratii (ma rog, nu toti, dar foarte multi – momentan par dominanti in partid) urmaresc populismul plutocrat. Este scopul irezistibil si etern al socialistilor caviar.

    • Cum vezi si infiltrarea feminismului dus la extrem in populismul „comunist”? Se produce o slabirea a societatii prin acuzatii aiurea catre diverse personalitati?

    • In ultima perioada am realizat ca exista o forma de feminism care se numeste pe sine feminism dar nu este decat emancipare (a femeilor) fara sa fie impotriva barbatilor. Probabil ar trebui sa-si gaseasca alt nume, dar e greu pentru ca in filozofia si literatura feministe exista idei valide si interesante – evident, folosite si de feministele/feministii aia adevarati pentru scopurile lor cretinoid-extremiste.
      Dar ca sa-ti raspund pe scurt: da, se produce o slabire a societatii — si chiar un regres civilizational si o subminare chiar a ideii de emancipare a femeilor.

  10. E o serioasă confuzie aici de termeni și constat cu părere de rău că unii de aici le utilizează cu totală dezinvoltură și crasă necunoaștere, totodată. Termeni conscrați în istoria politică europeană și din parlamentarismul britanic, așa cum este și termenul de liberalism, nu poate fi transferat literal în viața politică americană de astăzi. Edmund Burke unul dintre cei mai recunoscuți reprezentanți ai liberalismului clasic, autorul Reflecțiilor asupra Revoluției din Franța ( 1790 ) nu și-a ascuns dezacordul față de excesele și radicalismul revoluției franceze și a avut serioase îndoieli față de proiectul politic al acesteia.
    În America, reprezentanții liberalismului clasic ( Jefferson, sau primul președinte populist, Andrew Jackson, de ex. ) nu erau adepții politicii ”laissez faire”, din contră, doreau ca statul să reglementeze o serie de aspecte economice și proiecte sociale. Astfel, liberalismul clasic european, cu politica de laissez faire ( limitarea statului în economie ) și adeptul libertăților civile se va transforma treptat în libertarianismul american ( conservator în economie, în ce privește rolul statului, dar și mai accentuat în ce privește libertățile civile ). Să observăm că amândouă pun accentul puternic pe importanța libertății civile și domnia legii.
    Libertățile civile privesc, pe scurt : libertatea conștiinței, religiei, libertatea presei, libertatea de expresie și exprimarea opiniei, libertatea de asociere, dreptul la viață și viața privată, la proprietate, la apărare, egalitate în fața legii, dreptul la proces echitabil etc.etc. Mă întreb, care dintre libertățile de mai sus sunt gata să le cedeze cei ce terfelesc ideea libertărții.

    Aruncați o privire și căutați state în care libertățile de mai sus sunt inexistente sau îngrădite. Sunt destule și toate sunt împotriva libertăților civile, să nu vorbim de inexistența domniei legii. În comportament, unele dintre ele reproduc, sub multe aspecte și reflexe odiosul regim ”comunist” ( alt termen inept, ideologia comunistă respinge existența statului, a claselor sociale și a proprietății private ) și toate sunt totalitare. Acolo există stânga extremă, dacă nu fascismul în renaștere. Un singur lucru e adevărat : extremele sunt la fel de periculoase, de orice parte ar fi ele. Și se alimentează reciproc.