G4Media.ro

The Rock, Matthew McConaughey, Caitlyn Jenner. De ce se înghesuie vedetele americane…

The Rock, Matthew McConaughey, Caitlyn Jenner. De ce se înghesuie vedetele americane să candideze pentru funcții publice

Caitlyn Jenner, fosta campioană olimpică și vedetă a emisiunii de televiziune „Keeping Up with the Kardashians,” a anunțat zilele trecute că a depus documentele pentru a candida la funcția de guvernator al Californiei, după ce o petiție pentru revocarea ocupantului actual al postului, Gavin Newsom, a atins numărul necesar pentru declanșarea unui vot.

Jenner nu este nici pe departe prima celebritate de la Hollywood care își face intrarea pe scena politică americană. The Rock sau Matthew McConaughey ar putea candida, cu șanse reale, la funcția de președinte al SUA, respectiv guvernator al statului Texas. Înaintea lor, Ronald Reagan, Donald Trump sau Arnold Schwarzenegger au îmbrățișat cariere politice. Andrew Selepak, unul dintre cei mai cunoscuți experți americani ai relației dintre showbiz și politică, ne-a explicat care sunt motivele inflației de vedete americane ce urmăresc să ocupe funcții publice.

Jenner a confirmat pe conturile ei de socializare că și-a depus documentele pentru funcția de guvernator al Californiei, în contextul în care democratul Newsom riscă să fie dat jos din funcție din cauza modului controversat în care a condus statul în timpul pandemiei, precum și a unor scandaluri financiare.

„Californienii vor mai bine și merită mai bine de la guvernator,” a declarat Jenner. „De prea mult timp, politicienii de carieră au promis multe și au făcut puține. Avem nevoie de un lider cu viziune și hotărârea de a o transpune,” a adăugat ea.

Caitlyn Jenner a promis că va avea o campanie de „soluții” și care va oferi „o foaie de parcurs de revenire la prosperitate pentru a revigora acest stat.”

Jenner s-a descris ca fiind „o câștigătoare dovedită,” adăugând că este „singura din afara (politicii) care poate pune capăt perioadei dezastruoase a lui Gavin Newsom ca guvernator.” Ea a adăugat că își va lansa oficial campania la o dată ulterioară.

Potrivit site-ului de știri Axios, Jenner a format o echipă care include unii dintre consilierii fostului președinte Donald Trump. (Suținerea pe care Jenner i-a arătat-o liderului republican i-a atras de altfel antipatia unor grupuri LGBTQ, care i-au criticat candidatura).

Caitlyn Jenner a fost descrisă ca fiind cea mai cunoscută vedetă americană care a anunțat că este transgender, lucru care a avut loc în 2015, într-un interviu acordat ABC. Jenner, care sub numele de Bruce Jenner a câștigat o medalie de aur la Jocurile Olimpice de la Montreal din 1976, a spus că s-a luptat cu genul ei încă din copilărie.

Înainte de a tranziționa, ea a fost căsătorită cu Kris Jenner, iar cei doi au avut două fiice, Kendall și Kylie. Familia sa a fost vedeta emisiunii de televiziune „Keeping Up with the Kardashians.”

Caitlyn Jenner, care este membră a Partidului Republican, a spus că fiica ei vitregă, Kim Kardashian, a fost o mare susținătoare a procesului său de tranziționare.

Vedete cu ambiții politice

Anunțul lui Caitlyn Jenner că dorește să ocupe funcția de guvernator la Sacramento nu este singurul de acest fel din ultima perioadă ce vizează o vedetă de la Hollywood.

În luna martie, actorul Matthew McConaughey a afirmat că ia în considerare în mod serios o candidatură pentru funcția de guvernator al Texasului, statul său natal, iar acesta ar putea să fie ceea ce vrea să facă pentru următoarea etapă din viața sa.  „Mă uit din nou acum la asta, care este rolul meu de lider?” a spus el în timpul podcastului „The Balanced Voice.” „Pentru că cred că am câteva lucruri de predat și de împărtășit și care este rolul meu? Care este categoria din următorul meu capitol de viață în care mă duc?”

Iar vedeta din „True Detective” ar putea să își transpună visul în realitate. Potrivit unui sondaj recent realizat de realizat de The Dallas Morning News și Universitatea din Texas în Tyler, 45% la sută dintre alegătorii statului au declarat că vor vota pentru McConaughey dacă acesta l-ar înfrunta pe guvernatorul Greg Abbott în alegerile programate anul viitor.

Un alt actor faimos de la Hollywood pare să vizeze un post și mai important, și anume cel de președinte al Statelor Unite. După ce ani la rândul a sugerat că ar putea să candideze pentru fotoliul de la Casa Albă la alegerile din 2024, actorul și fostul luptător profesionist de wrestler Dwayne „The Rock” Johnson pare să fie mai aproape ca oricând de a-și îndeplini această ambiție. Potrivit unui sondaj Piplsay publicat la începutul acestei luni, cel puțin 46% dintre americani ar susține o candidatură la președinție a lui Johnson.

Sondajul a fost publicat la doar câteva săptămâni după ce, într-un interviu pentru ziarul USA Today, Johnson a spus că o decizie cu privire la viitorul său politic va fi la „latitudinea oamenilor”.

„Aș considera o candidatură prezidențială în viitor dacă asta ar dori oamenii,” a declarat Johnson. „Cu adevărat vreau să spun asta și nu sunt în niciun fel neserios cu răspunsul meu. Asta ar depinde de oameni … Deci aș aștepta și aș asculta. Aș avea degetul pe puls și urechea la ce se vorbește.”

Ulterior, după apariția rezultatelor sondajului care a confirmat susținerea de care se bucură în rândul americanilor, The Rock a scris într-un tweet: „Nu sunt sigur că Părinții Fondatori și-au imaginat vreodată un tip de 1.93 m, chel, tatuat, pe jumătate negru, pe jumătate samoan, băutor de tequila, șofer de camionetă și purtător de borsetă care se alătură clubului lor – dar dacă se va întâmpla vreodată, ar fi onoarea mea să slujesc poporul.”

De la Holywood, la Washington

Unul dintre cei mai cunoscuți experți americani ai relației dintre showbiz și politică, doctorandul Andrew Selepak, coordinator al programului MAMC Social Media de la Colegiul de Journalism și Comunicare al Universității din Florida în Gainesville, a explicat pentru G4Media.ro de ce vedetele americane par să îmbrățișeze, în număr tot mai mare, ideea de implicare în politică și candidează la funcții care, până nu demult, păreau rezervate doar politicienilor „profesioniști.”

Declarațiile complete ale profesorului Selepak:

Despre obsesia americanilor pentru vedete:

„America a avut întotdeauna o obsesie pentru vedete. Dar celebritățile noastre sunt mai degrabă o meritocrație non-ereditară decât o aristocrație bazată pe abilități și una bazată pe talente mai degrabă decât pe drepturile avute prin naștere. Americanii sărbătoresc celebritatea, deoarece demonstrează într-un fel idealul american că oricine poate reuși în această țară. Dar acest lucru a creat, de asemenea, o cultură unică în Statele Unite, în care noi promovăm vedetele din societatea noastră, dezvoltând relații parasociale cu ele, simțind că cunoaștem de fapt aceste vedete și, prin urmare, plasăm energie emoțională și încredere în cei pe care îi vedem la televizor, filme și în mass-media. Dar acest lucru a fost adevărat încă de la fondarea țării și continuă și astăzi. Diferența este că, în timp ce America a avut odată o obsesie a celebrităților care-i viza pe generali, alegând președinți precum George Washington, Andrew Jackson, Ulysses S. Grant sau Dwight Eisenhower, acum alegem actori și sportivi.”

Despre alegătorii neinformați: 

„Alegerea vedetelor în funcții politice este un produs secundar al unei democrații reprezentative, întrucât vedetele au recunoaștere numelui. Cauza distopică a alegerii celebrităților în funcții politice se datorează faptului că americanii nu sunt informați politic și votează nu datorită capacităților unui individ, ci a caracteristicilor lui periferice și secundare. Americanii votează pentru candidați datorită poveștilor lor personale, faimei lor, pentru că par a fi cineva cu care ai vrea să bei o bere, pentru că împărtășesc o caracteristică demografică sau pur și simplu pentru că sunt din același partid politic. Un votant neinformat dă un vot neinformat. Iar pentru alegătorii care nu știu nimic despre vreun candidat din punct de vedere politic, nu mai rămâne decât recunoașterea numelor pe care le au vedetele.”

Despre vedetele care au candidat în trecut:

„Americanii au votat pentru celebrități în funcții politice cu mult înainte de Donald Trump. În 1980, fostul actor și guvernator al Californiei, Ronald Reagan, a fost ales președinte al Statelor Unite. În 1994, Sonny Bono, jumătate din duo-ul muzical Sonny și Cher, a fost ales în Camera Reprezentanților a SUA. În 1999, Jesse Ventura, fostul luptător de wrestling și actor, a fost ales guvernator al statului Minnesota. Iar Arnold Schwarzenegger a fost ales guvernator al Californiei în 2003.

De asemenea, noi am ales sportivi în funcții politice. Bill Bradley, membru al NBA Hall of Fame, a fost ales senator în 1978 și a servit timp de 18 ani; el a candidat și la președinție în 2000. Jack Kemp a fost un jucător profesionist de fotbal american și membru al Congresului timp de 18 ani, a candidat pentru președinte și a fost candidat pentru funcția de vicepreședinte în 1996.

De fapt, vedetele care dețin funcții politice în Statele Unite nu sunt nimic nou, căci primul nostru președinte a fost unul dintre cei mai faimoși oameni din țară la vremea sa. Politica și celebritatea au mers întotdeauna mână în mână, dar poate mai mult decât oriunde asta s-a întâmplat în Statele Unite. Am avut actori, vedete de emisiuni TV și generali în funcția de președinte. Am ales luptători profesioniști de wresling, sportivi și cântăreți în funcții politice – în ciuda acestui lucru, democrația noastră a supraviețuit.”

Despre experimentele politice din SUA:

„America a fost întotdeauna un experiment politic, improvizând constant sistemul. Poate părea ciudat pentru lumea de-afară, unde generalii obțin funcții prin lovituri de stat militare sau vedetele câștigă alegerile ca o glumă, dar acesta este totuși experimentul nostru politic. Când puterea de a alege pe alții în funcții publice este pusă în mâinile oamenilor, este la latitudinea oamenilor să decidă cine îi va conduce. Oamenii nu fac întotdeauna cele mai bune alegeri, dar întrucât caracteristicile unei vedete sunt de a determina oamenii să o urmeze, să o asculte și să creadă în ea, acestea sunt unele dintre cele mai importante calități ale unui lider. Speranța noastră este că ei își pot îndeplini promisiunile făcute și că vor selecta pe alții în jurul lor, din sistemul nostru cu două partide, pentru a se asigura că iau cele mai bune decizii.”

Despre impactul mediei sociale în alegerea vedetelor:

„Rețelele sociale permit unei vedete să își transmită mesajul direct publicului și să dețină în totalitate controlul asupra acelui mesaj. Celebritățile nu mai trebuie să apară la talk-show-uri sau să facă interviuri spontane cu mass-media pentru a-și transmite mesajul fanilor lor. În schimb, o vedetă poate vorbi direct publicului său pe rețelele de socializare și poate ajunge la mai mulți oameni decât dacă ar apărea în mass-media tradițională. Dwayne Johnson are peste 15 milioane de adepți pe Twitter; cu un singur tweet, el poate ajunge la mai mulți oameni decât dacă ar fi făcut vreun interviu media. Și face toate astea din confortul casei sale. Prin comparație, dacă The Rock ar fi apărut în emisiunea The Tonight Show, în timpul sezonului 2019-2020, emisiunea a avut în medie doar 1,56 milioane de telespectatori. Cu 230 de milioane de adepți pe Instagram, The Rock ar trebui să aibă peste 150 de apariții la The Tonight Show pentru a ajunge la aceleași numere totale ca o singură postare pe Instagram. Iar asta nu include și faptul că ar trebui să fie cei mai mulți din acei 1,56 milioane oameni pentru fiecare dintre cele 150 de apariții la televizor.

Adevărul este că mass-media tradițională nu mai stabilește agenda cu ceea ce vorbesc oamenii. Rețelele sociale fac asta. În loc ca mass-media să anunțe un breaking news sau să obțină exclusivități cu vedete, mass-media tradiționale acoperă ceea ce vedetele au spus deja pe rețelele sociale, lucru care doar extinde puterea rețelelor sociale ale unei vedete.

Și, cu opțiuni precum Instagram sau Facebook live, o celebritate poate interacționa în timp real cu fanii săi de oriunde din lume, chiar și în timpul unei pandemii globale. Vedetele încă participă la evenimente media pentru a promova filme, proiecte sau organizații caritabile, dar acesta nu mai este principalul mod de a-și transmite mesajul. În schimb, aceste apariții în mass-media sunt, mai mult sau mai puțin, doar pentru a atrage noi adepți pe rețelele sociale și pentru a ajunge la cei câțiva întârziați care nu folosesc social media. Nu există niciun motiv ca o celebritate să se mai confrunte cu un jurnalist care „să o prindă cu ceva,” în condițiile în care vedeta poate să posteze sau să înregistreze un videoclip de acasă cu iluminare perfectă, cu scenariu, cu imagini modificate și editate pentru a spune exact ceea ce trebuie în modul în care trebuie.”

Despre vedete vs. politicieni de carieră: 

„Unii dintre cei mai buni și mai de succes politicieni americani erau deja vedete înainte de a-și prelua funcția. Milioane de americani îl consideră pe Ronald Regan unul dintre cei mai mari președinți ai Americii, iar Bill Bradley a fost un respectat senator din New Jersey după o carieră profesionistă în baschet. A fi o celebritate nu ar trebui însă să fie singurul calificativ pentru funcții publice. Din fericire, poporul american recunoaște adesea acest lucru – și spun asta chiar dacă Kanye West a primit 60.000 de voturi în alegerile prezidențiale din 2020. Dar au fost doar 60.000 de voturi din cei aproape 160 de milioane de alegători.

Motivul pentru care candidaturile vedetelor trebuie luate în serios se datorează parțial faimei și recunoașterii numelui, dar și pentru că faima respectivă este adesea însoțită de bani. Faima lor înseamnă că un candidat celebru poate cheltui mai puțini bani pentru a se prezenta alegătorilor și, deoarece are bani, înseamnă, de asemenea, că nu trebuie să se îngrijoreze la fel de mult pentru a obține donații pentru campanie.

Să candidezi la funcții politice costă o mulțime de bani. Peste 800 de milioane de dolari au fost cheltuiți pentru cele două curse electorale din 2020 pentru Senat în Georgia. Oamenii obișnuiți nu pot strânge aceste sume de bani. Doar cei care au deja bani pot face asta, iar cei cu bani care sunt vedete sunt adesea singurii candidați care pot strânge zeci, dacă nu chiar sute de milioane de dolari, pentru a fi unul dintre cei 100 de senatori.

Nu orice celebritate poate sau ar trebui să fie politician. Dar vedetele au adesea calități unice care le pregătesc pentru campaniile electorale, dacă nu chiar și pentru funcții. Vedetele au faima, banii și experiența de a fi sub lumina reflectoarelor, care sunt toate necesare pentru a desfășura o campanie. Dar, deși a fi un outsider, un om din afara sistemului este văzut ca un aspect pozitiv atunci când vine vorba de campanie, lipsa cunoașterii sistemului este un element descurajator odată ce ai preluat funcția. Ar trebui să luăm în serios candidaturile celebrităților, deoarece acestea au deseori calități unice pentru a candida la funcții, dar problema este că aceste calități nu se transferă întotdeauna în capacitatea de a menține aceste funcții.”

Surse: CNN, BBC, Axios, Washington Times, utteyler.edu, piplsay.com, imdb.com, Twitter

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...