G4Media.ro

Theodor Paleologu: Învățământul românesc pune accent pe memorare, la fel ca înainte…

Theodor Paleologu: Învățământul românesc pune accent pe memorare, la fel ca înainte de 1989, și nu încurajează autonomia intelectuală

Fostul ministru al Culturii Theodor Paleologu critică învăţământul românesc pentru faptul că pune accent pe memorare, la fel ca înainte de 1989, precum şi pentru faptul că nu încurajează autonomia intelectuală, transmite Agerpres.

Precizările au fost făcute duminică, la Târgul internaţional de universităţi – RIUF, în cadrul unei conferinţe despre studiile în Franţa ca experienţă interculturală.

„În România, eu nu eram premiant, pentru că aveam oroare de învăţământul românesc de dinainte de 1989. Cei care vă spun că era grozav mint sau nu ştiu ce spun. Era o închisoare şcoala românească. Aveam oroare de ea, iar în Franţa am simţit că înfloresc. Era o şcoală catolică, foarte strictă, foarte disciplinată. Însă am simţit, efectiv, că înfloresc, iar calităţile mele erau puse în valoare şi erau apreciate, ceea ce în România nu se întâmpla. Faptul că citeam filosofie, citeam istorie, că eram bun latinist era dintr-o dată un lucru pus în valoare”, a precizat fostul ministru al Culturii într-o discuţie cu tineri interesaţi de studii universitare în străinătate.

Paleologu a opinat că nici după 1989 şcoala românească nu s-a schimbat din acest punct de vedere, deoarece nu este încurajată autonomia intelectuală, ci memorarea.

„Eu cred că nu s-a schimbat (şcoala românească, n.r.), pentru că am văzut la nepoatele mele că învăţau pe de rost aceleaşi comentarii pe care le-am învăţat şi eu pe de rost înainte de 1989. Mai e o problemă: cred că şcoala românească nu încurajează autonomia intelectuală. Nu te învaţă să gândeşti cu mintea proprie. Să nu confundăm autonomia cu subiectivismul, cu ‘Domnule, asta e părerea mea!’. Nu! Argumenteaz-o! Nu vedeţi cât de greu le vine oamenilor să dialogheze în societatea românească? De unde vine asta? Din faptul că nu am învăţat în şcoală să argumentăm. După părerea mea, toate discuţiile despre educaţie sunt absolut sterile. Şi proiectul preşedintelui… Numai lucruri fără fond. Pentru că nimeni nu pune problema rostului învăţământului. La ce serveşte educaţia? Răspunsul este: să creeze persoane autonome. Autonome intelectual, moral, profesional. Autonomia este scopul educaţiei. Şi eu aş mai adăuga spiritul civic. La fel, absent cu desăvârşire din societatea românească”, a menţionat el.

Theodor Paleologu le-a mai povestit celor prezenţi că în momentul în care a ajuns în Franţa, la vârsta de 16 ani, a dat un test pentru echivalarea studiilor. A trecut testul respectiv, însă unul dintre corectori i-a scris pe lucrare că are o cultură şi idei remarcabile, însă îi lipseşte metoda în redactare.

„Şi e foarte important lucrul acesta, pentru că noi, în România, nu învăţăm să scriem ca lumea. Eu, mai târziu, am predat într-o universitate cu studenţi din foarte multe ţări şi puteam să recunosc pe neve un eseu scris de un român. O peltea! Acesta e primul lucru pe care îl înveţi în Franţa, să scrii ca lumea, structurat, argumentat şi să îţi exprimi propriile idei într-un mod convingător. Este foarte important”, a explicat el.

Paleologu a subliniat că unul dintre plusurile învăţământului francez îl reprezintă „calitatea foarte bună” a profesorilor.

„Am avut profesori extraordinari şi în liceu, şi în classe prépa, şi la Sorbona, şi la École normale supérieure. Oameni foarte serioşi, foarte precişi în gândire şi cu o atenţie la detaliu extraordinară. Calitatea lecturii unui memoriu universitar, la asta mă gândesc. Profesori care chiar au citat ce am scris. Şi au înţeles, şi au notat, şi mi-au făcut sugestii. Le sunt foarte recunoscător acestor oameni. (…) În România, puţini sunt profesorii care chiar citesc ce scrieţi şi chiar îşi pun mintea să vă ajute să creşteţi intelectual. Studii în Franţa înseamnă să deprinzi o anumită rigoare intelectuală”, a spus el.

Peste 100 de universităţi din ţară şi din străinătate îşi prezintă programele de studiu (licenţă, masterat, doctorat) şi facilităţile de care pot beneficia cei interesaţi (burse, surse de finanţare, oportunităţi de angajare, consiliere educaţională şi vocaţională) în cadrul Romanian International University Fair (RIUF), eveniment organizat sâmbătă şi duminică la Sala Palatului din Bucureşti.

Potrivit unui comunicat de presă al organizatorilor, peste 15 universităţi şi instituţii educaţionale din Franţa vor fi prezente la această ediţie a RIUF.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

9 comentarii

  1. Copiii cu multe moaşe rămân cu buricul netăiat.

  2. Daca votati ca boii aceiasi comunisti de acum 30 de ani, ramaneti inapoiati.

    Dar departe de mine gandul sa-i fortez pe romani sa gandeasca.

  3. Este o carte de psihologie aplicata dela Teora, unde se spune despre un experiment asupra obedientei prea uzuale care merge pana la a chinui și a omora, ceea ce m a făcut sa ma gândesc ca ar fi necesar un test de eficienta, responsabilitate și educație ecologica pentru mulți, inclusiv din învățământ dar și din medicina. A trebuit sa citesc Mafia farmaceutică și agroalimentară ca să ajung să pricep cât de fără de rost sunt testele care se fac pe animale, și a propos, în Italia este o clinica unde nu se dau calmante pentru a se vindeca mai repede. Nici la acele animale nu li se dau calmante.

  4. Învățămîntul românesc are o hibă, una singură: e „construit” spre veșnica perpetuare a unei armate de dascăli incompetenți.

  5. Domn Paleologu, de altfel, se vede de ce nu lucrați în vreun laborator.

    Poate că n-ar trebui să vă asumați asemenea declarații.

    • La cele două clase de şcoală primară pe care le-ai făcut, tu ar trebui să te duci în pizda mă-tii, slugă PSDistă.

      Dacă nu exista mafia PSD, mureai de foame în satul tău, căcatule.

    • @ zise dobre
      Nu te lua la-njurături cu pesediștii, că n-ai nici o șansă să ieși victorios!
      Bașca că cînd se pornește ei, se revarsă latrinele peste noi ăștia restu’ toți!
      Comunismul și mitocănia fac casă bună – s-a văzut și încă se vede-n România. Civilitatea – pe unde e – și mitocănia nu se-mpacă defel.

  6. A sintetizat F BINE PALEOLOGU’ starea invatamintului romanesc,cum de altfel a facut-o si Miclea ,problrma e ca mafia din sindicate este strins legata de cea din politica

  7. … spun asta inca de dinainte de (re)fo’ma lu’ to’ar’su’ funebru.
    insa…
    reala pb a rssh tzigania este: care intelect-uala?