Thrillerul britanic The Critic: ”Această dramă de epocă nu reușește să arate…

sursa foto: Captură video

Thrillerul britanic The Critic: ”Această dramă de epocă nu reușește să arate că, în anii 1930, crima era pedepsită cu moartea” (recenzie)

Canalizând ceva din Richard III de pe marele ecran de acum aproape 30 de ani, Ian McKellen portretizează acum un escroc îmbătrânit cu un dispreț pentru fiecare persoană cu care se întâlnește, scrie The Guardian. Și, întâmplător, nimeni nu ține o țigară fără filtru în colțul gurii cu mai mult stil decât McKellen. Personajul său este un critic și, prin urmare, arogant, răutăcios, prost crescut și neplăcut – și care, în plus, își abandonează integritatea și obiectivitatea mult lăudate atunci când îi convine, pentru a-și salva cariera.

Scenaristul Patrick Marber adaptează liber bestsellerul Curtain Call al autorului și criticului Anthony Quinn, iar Anand Tucker este regizor. McKellen îl interpretează pe Jimmy Erskine, un critic de teatru irascibil și de temut în Londra anilor 1930, ale cărui întâlniri nocturne în parcuri publice cu bărbați tineri încep să îl deranjeze pe proprietarul său, vicontele Brooke (Mark Strong), care își anunță pompos hotărârea de a face din publicația sa cel mai important „ziar de familie” din Marea Britanie.

Erskine are o serie de opinii solide despre teatrul vremii, dar Marber se abține, poate pentru că ar fi prea evident, să îi ofere lui Erskine câteva comentarii ironice despre tânărul star din West End John Gielgud, care avea să fie prins pentru o indiscreție de genul celei a lui Erskine 20 de ani mai târziu, în anii 1950.

În schimb, Erskine îi dă în mod obsesiv note crude și îngrozitoare actriței Nina Land (Gemma Arterton), a cărei mamă Annabel (Lesley Manville) își face griji pentru ea; Nina are o aventură cu ginerele vicontelui Brooke, pictorul de portrete la modă Stephen Wyley (Ben Barnes), a cărui soție Cora (Romola Garai) este o antisemită glacială, în ton cu starea de spirit mosleită a clasei superioare.

Între timp, Brooke însuși își neglijează soția Mary (Claire Skinner) pentru că are o tendință sumbră pentru Nina, pe care Erskine vede cum o poate exploata. Singura persoană bună din această galerie de pungași este Tom (Alfred Enoch), amanuarul suferind al lui Jimmy, un bărbat de culoare pe care Jimmy chiar îl apără împotriva cămășilor negre rasiste din stradă – un moment rar de decență din partea sa.

Este o adaptare ciudată în unele privințe: Marber schimbă intriga originală a lui Quinn, păstrând personajele, dar eliminând o poveste despre un criminal în serie și redistribuind răutatea – la un nivel mai puțin violent – în altă parte. De fapt, îl face pe Erskine mult mai răutăcios decât în carte, înlăturând o mare parte din iubirea față de monstrul adorabil. Cu toate acestea, filmul are o strălucire ciudată a sentimentalismului polițist, care amorțește efectul, iar această dramă de epocă nu reușește să arate că, în anii 1930, crima era pedepsită cu moartea. Dar McKellen trece peste aceste preocupări; calitatea sa de star glorios și îndrăzneala sa îl fac singura distribuție posibilă. Importanța sa este critică.

”The Critic” este în cinematografele din Marea Britanie și Irlanda din 13 septembrie și în cinematografele din Australia din 3 octombrie.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media: