TIMELINE Cum au evoluat narativele PSD despre naționalismul economic sub Năstase, Ponta, Dragnea și Ciolacu: De la ”Fabricat în România” la ”Patriotism economic”
Pornind de la programul ”Fabricat în România” al lui Adrian Năstase, până sloganul ”Mândri că suntem români” al lui Victor Ponta sau inițiativele ultra-populiste și anti-globalizare ale lui Liviu Dragnea, viziunea economică a Partidului Social Democrat a fost dintotdeauna previzibil naționalistă.
Chiar dacă ideea naționalistă nu se transpune concret în cadrul măsurilor economice propuse de Guvernul Ciolacu, programul de guvernare al PSD se lansează, și în 2023, sub sloganul ”Patriotism economic”.
- ”Mai mult, singura șansă de a ieși din criza în care ne aflăm este ca România să se dezvolte prin Patriotism economic. România poate trece de la economia bazată pe consum de bunuri din import la economia bazată pe producție. Doar așa vom obține creștere economică, aici, în România, doar așa vom crea locuri de muncă și vom echilibra balanța comercială”, a declarat Marcel Ciolacu la evenimentul de lansare a programului de guvernare.
La capitolul Valori și principii, documentul menționează că ”luptăm ca românii să nu mai fie ‘sclavii moderni ai Europei, cu cele mai mici câștiguri din UE”. Citește aici integral programul economic al PSD….
Vă prezentăm mai jos cum a evoluat discursul naționalist al PSD cu privire la politicile economice:
2001 – Guvernul Năstase lansa, în 2001, programul ”Fabricat în România”, o contra-ofensivă asupra importurilor care propunea promovarea sub o marcă colectivă a mărfurilor românești. În schimbul unei contribuții din partea producătorilor, Asociația pentru Promovarea Produselor și Serviciilor Românești (APPSR) urma să se ocupe de campaniile de publicitate și de educare a consumatorului cu privire la importanța consumului de produse autohtone. Însuși Adrian Năstase a fost președinte de onoare al APPSR până în 2001.
Concretizată într-o bulină aplicată pe ambalaje, inițiativa nu a funcționat, în asociere alăturându-se un număr insuficient de producători pentru un impact real, în timp ce președintele APPSR a susținut într-un interviu pentru revista Capital, că de la stat nu ar fi venit niciun ban.
2014 – Sloganul ”Mândri că suntem români” a fost folosit de Victor Ponta atât pentru alegerile europarlamentare, cât și pentru cele prezidențiale. O campanie outdoor de amploare prezenta sub acest slogan imagini pitorești cu repere și obiective turistice din România. Orice afiș cu Victor Ponta era decorat cu motive tradiționale românești, iar Victor Ponta se poziționa, în antiteză cu Băsescu, ca un unificator al românilor.
În luna iunie 2014, la ședința de guvern, Victor Ponta îi îndemna pe miniștri ca ”la toate întâlnirile pe care le aveţi pe plan european, să ridicaţi problema nediscriminării şi a faptului că acest nou val de extremism, de populism, care prinde contur în Europa, este îndreptat împotriva românilor, este îndreptat împotriva minorităţilor”.
2016 – Sub sloganul ”Îndrăznește să crezi în România”, Liviu Dragnea anunța, în toamna lui 2016, în cadrul programului economic, că PSD va înființa Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI), care urmărește reindustrializarea României. Inițiativa nu a fost pusă în practică vreodată.
2018 – În anii care au urmat, discursul lui Liviu Dragnea s-a radicalizat prin mai multe atacuri la adresa Uniunii Europene și a multinaționalelor. De exemplu, în 2018, Liviu Dragnea a acuzat companiile străine că externalizează profitul pentru a eluda plata taxelor sau că băncile străine nu finanțează suficient economia românească.
2019 – Dragea îi cerea ministrului Petre Daea să lanseze un proiect de realizare a unei rețele de hypermarketuri care să distribuie ”produse românești de la producători români”.
Citește și
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
1 comentariu