STUDIU Timpul excesiv petrecut în fața ecranului este asociat cu o dezvoltare mai scăzută a limbajului la copiii mici
O colaborare a cercetătorilor din 20 de țări a constatat că bebelușii depășesc limitele recomandate pentru utilizarea ecranelor – televizoarele și smartphone-urile fiind cele mai frecvent utilizate dispozitive. Expunerea crescută la ecrane a fost asociată cu scoruri mai mici la dezvoltarea limbajului, în timp ce expunerea la cărți și timpul petrecut în fața ecranelor alături de adulți au fost corelate cu abilități lingvistice mai bune, notează MedicalXpress.
Utilizarea ecranelor de către copii a crescut, în special după pandemia de COVID-19, generând îngrijorări cu privire la impactul asupra dezvoltării cognitive și motorii timpurii. Studiile anterioare au indicat asocieri negative între timpul petrecut în fața ecranelor și achiziția timpurie a limbajului, dezvoltarea socio-emoțională și capacitatea de autoreglare. Asociațiile pediatrice recomandă evitarea utilizării ecranelor pentru copiii sub doi ani și limitarea acestora la utilizare supravegheată pentru copiii mai mari.
Studiul „Utilizarea ecranelor, a cărților și interacțiunea adulților asupra limbajului și abilităților motorii ale bebelușilor: un studiu intercultural în 19 țări latino-americane cu statut socio-economic diferit”, publicat în PLOS ONE, a analizat datele a 1.878 de copii cu vârste cuprinse între 12 și 48 de luni, colectate între august 2021 și martie 2023.
Participanții au fost evaluați prin chestionare completate de părinți privind utilizarea ecranelor, implicarea în activități media alături de adulți, expunerea la cărți, abilitățile lingvistice și etapele de dezvoltare. Statutul socio-economic (SES) a fost determinat pe baza nevoilor de bază, educației părinților și ocupației acestora.
Rezultatele au arătat că televizorul și televiziunea de fundal au fost cele mai utilizate forme de media, cu o expunere zilnică medie de peste o oră. Conținutul de divertisment a fost cel mai consumat, urmat de muzică și programe educaționale. Expunerea la ecrane a variat nesemnificativ în funcție de statutul socio-economic și naționalitate, dar familiile cu SES mai scăzut au raportat o utilizare mai redusă a cărților și resurse educaționale mai limitate.
S-au identificat asocieri negative între timpul petrecut în fața ecranelor și dezvoltarea limbajului, în special în cazul vizionării pasive a televiziunii de fundal și a programelor generale. Expunerea mai mare la ecrane a fost corelată cu o densitate lexicală mai redusă și întârzieri în atingerea etapelor lingvistice. În schimb, expunerea la cărți și implicarea în activități media împreună cu adulții au fost asociate pozitiv cu dezvoltarea limbajului. Relația dintre utilizarea ecranelor și dezvoltarea motorie nu a fost semnificativă.
Constatările susțin cercetările anterioare care arată că utilizarea excesivă a ecranelor afectează negativ dezvoltarea timpurie a limbajului. Implicarea adulților și alegerea unor tipuri adecvate de conținut pot atenua unele dintre aceste efecte. Având în vedere că utilizarea ecranelor este în creștere și devine tot mai complexă, cercetătorii sugerează ca viitoarele studii experimentale să controleze variabilele pentru a izola impactul acestora.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.